Ik doe over ruim een maand eindexamen vwo. Ik sta nu 2 onvoldoendes en maak me dus veel zorgen of ik het wel ga halen of niet. Ik pieker veel en vaak, waardoor ik bijna niets kan doen voor school. Zodra ik m'n boek pak, begin ik te huilen. Hierdoor moet ik weer uitstellen, waardoor ik nog meer ga piekeren/stressen. Een vicieuze cirkel dus. Is er een manier dat ik m'n gepieker kan doen verdwijnen, of op z'n minst laten verminderen, waardoor ik gewoon rustig kan leren? Ik wil de aankomende weken het liefst heel positief zijn en het allemaal niet zo serieus nemen. Maar door de hoge verwachtingen van school en omgeving, is dit erg moeilijk voor mij. Als ik naar school ga, word ik geconfronteerd met leraren die dingen zeggen als: "Ja, je moet niet zakken want dit en dat blablabla" "Als je zakt, dat is heel erg want dit en dat" of leerlingen die zeggen: "Ik ben zo bang, want als ik zak dan ga ik zo depressief zijn". Dit maakt mij ook doen stressen en piekeren. Ik ben bang als het volgende gebeurt: Ik zak. Ik heb gefaald. Mijn omgeving is teleurgesteld in mij en moet aan iedereen gaan uitleggen hoe dat nou is gebeurd. Mijn vrienden zijn wel geslaagd. Ik moet nog een jaar opnieuw doen.
Mijn vraag dus: Hoe blijf ik positief en vrolijk de aankomende weken, waardoor ik gewoon zonder stress/druk mijn examens kan maken met een houding van "Ach, ik doe mijn best, meer dan dat kan ik niet doen, dus ik zie wel wat er gebeurd"?
Alvast bedankt!
|