Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-04-2013, 19:12
scheistof
Hallo,

Dit is niet persé voor scheikunde bedoeld, maar de vraag wel,
Ik zag laatst een filmpje waarvan ik de gebruikte vloeistoffen zoek.
Het betreft het volgende filmpje: http://www.youtube.com/watch?feature...&v=GyO78giIIF8

Ik wil dit zelf ook graag een keer doen, maar weet dus niet welke vloeistoffen dit zijn..

Kan iemand van jullie me verder helpen?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2013, 19:19
Em.
Em. is offline
Je hebt in ieder geval een reactie nodig waarbij je met twee stoffen begint (één kleurloos, één rood oid) en die samen iets opleveren dat kleurloos is. Of had je dat al bedacht? Ik kan er helaas alleen zo snel geen reactie bij bedenken. Ik zou in ieder geval op zoek gaan naar een kleurloze stof waarvan één van de atomen/combinatie van atomen er in wél een kleur oplevert. Of andersom is misschien makkelijker: eerst iets zoeken dat rood oid is (ik herinner me dat Binas een tabel vol kleurtjes had) en dan een reactie verzinnen die ervoor zorgt dat het in iets verandert dat niet meer gekleurd is.
Oud 20-04-2013, 22:46
scheistof
Citaat:
Je hebt in ieder geval een reactie nodig waarbij je met twee stoffen begint (één kleurloos, één rood oid) en die samen iets opleveren dat kleurloos is. Of had je dat al bedacht?
Dit had ik inderdaad al bedacht, maar ik weet zo niet welke stoffen dit zouden kunnen zijn...

Citaat:
Ik kan er helaas alleen zo snel geen reactie bij bedenken. Ik zou in ieder geval op zoek gaan naar een kleurloze stof waarvan één van de atomen/combinatie van atomen er in wél een kleur oplevert. Of andersom is misschien makkelijker: eerst iets zoeken dat rood oid is (ik herinner me dat Binas een tabel vol kleurtjes had) en dan een reactie verzinnen die ervoor zorgt dat het in iets verandert dat niet meer gekleurd is.
Ik heb helaas geen Binas meer, ik zal maandag even kijken op school (daar zijn wel Binassen). Zelf heb ik er niet veel mee gewerkt dus weet ook niet precies hoe het werkt :$.

Hopelijk kan iemand mij nog verder helpen, met echt stofnamen...

In ieder geval bedankt voor je reactie!
Met citaat reageren
Oud 21-04-2013, 11:38
ThomasJu
ThomasJu is offline
Ik heb mijn binas even uit de kast gepakt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Potassi...cyanide#Safety

Dit lijkt te werken. Maar is niet heel veilig, zeker niet om te doen zoals hij het deed.

K3[Fe(CN)6] lost op in water. dus dan heb je [Fe(CN)6]3- dat is de rode oplossing. Als je dit vervolgens bij een zuur gooit lost dit ook weer op. Ik zie alleen net dat het ijzer groen/geel is.

Hieronder het lijstje Rode stoffen uit binas 65B

nog 3 stoffen met kwik. en nog 2 met lood en een stof met enkel fosfor
Met citaat reageren
Oud 23-04-2013, 13:21
4beta
4beta is offline
De standaard die hiervoor vaak wordt gebruikt: Fenolftaleïne

http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenolftale%C3%AFne

Kwestie van even experimenteren met zuren / basen
Lijkt erop dat hier een extreem zure omgeving is gebruikt, normaal wordt dezelfde demo gedaan met wat minder extreme waarden, waarbij de omslag kleurloos-roze vaak wordt gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2013, 10:07
scheistof
Bedankt voor jullie reacties, ik vind het nog wel lastig wat jullie exact bedoelen..

Ik heb zelf nog verder gezocht, en kwam hetzelfde filmpje tegen alleen met een andere link, dus met andere reacties er onder.

In één van die reacties stond aangegeven dat er gebruik wordt gemaakt van:
- Water
- Water gemixt met Jodium
- Water met Bleekmiddel

Dit ga ik binnenkort even proberen, ik zal wel even laten horen of dit lukt.

Bedankt in ieder geval voor de moeite die jullie er in hebben gestoken!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2013, 23:38
scheistof
Ik heb vanmiddag het proefje uitgevoerd,

En het werkt.

Jodium (ik heb Betadine gebruikt) vermengt met water
Bleekmiddel vermengt met water
en gewoon water.

Enige nadeel is dat wij thuis alleen maar goedkope bleekmiddel hebben, en ik denk dat, dat de reden was waardoor de bleekmiddel, opgelost in water, niet zo doorzichtig was als water...

Maar bedankt in ieder geval voor jullie tijd!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten