Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2002, 18:42
ratsja
ratsja is offline
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Laatst gewijzigd op 06-04-2016 om 12:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2002, 18:44
Verwijderd
Adhd + hb != md
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 18:59
Quiana
Quiana is offline
Hmz, bedoel je dat ADHD + hoogbegaafd tot manisch dep. leid?
Ik dacht eigenlijk dat dat in je hersens zat, dat je een stof miste..
Mja, zo was dat bij mijn moeder, en is het ook bij mij.
Ervaring?
Mja, k heb een tijdlang pillen geslikt, maar ik werd zo f*cking misselijk van die dingen, en voelde me er eigenlijk nog rotter door, waardoor ik ermee gekapt ben, en nooit meer iets heb geslikt. (behalve slaappillen etc.)
Mijn moeder heeft wel heel lang pillen geslikt, had ze soms een behoorlijk suf hoofd van.
Mja, wat voor ervaringen bedoel je eigenlijk?
Over medicijnen, of ervaringen mit een depressie zelf?

sorrie als ik nu een beetje dom overkom
Oud 18-09-2002, 19:38
Genesis
Genesis is offline
Deze vergelijking heb ik wel eens ergens gehoord inderdaad, of hij klopt weet ik niet. Ben eerlijk gezegd wel eens benieuwd geweest naar al dit soort dingen over mds. De laatste tijd houdt het me niet zo heel erg meer bezig, toch zijn er naar mijn inzien wel meerdere links te leggen tussen stoornissen/tekortkomingen en mds.

Genesis
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 19:42
pienie
wat word bedoeld met adhd+ hoogebegaaft?!...
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 19:50
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
Genesis schreef:
Deze vergelijking heb ik wel eens ergens gehoord inderdaad, of hij klopt weet ik niet. Ben eerlijk gezegd wel eens benieuwd geweest naar al dit soort dingen over mds. De laatste tijd houdt het me niet zo heel erg meer bezig, toch zijn er naar mijn inzien wel meerdere links te leggen tussen stoornissen/tekortkomingen en mds.

Genesis

klopt, het neigt bij mij naar MDS Hypomanie, Rapid Cycling
Oud 18-09-2002, 19:52
Quiana
Quiana is offline
Citaat:
pienie schreef:
wat word bedoeld met adhd+ hoogebegaaft?!...
[/]nutteloze replay [/]
ADHD, onthoud ik altijd aan alle dagen heel druk, maar de echte afkorting komt van het engels
Mja, ik zie het als hyperactief, heel druk doen, niet goed emoties in kunnen houden (snel woede aanvallen ed) , maar misn is het in werkelijkheid heel anders ofzow..
[/]nutteloze replay[/]
Oud 18-09-2002, 20:20
pienie
Citaat:
Betamethason schreef:
[/]nutteloze replay [/]
ADHD, onthoud ik altijd aan alle dagen heel druk, maar de echte afkorting komt van het engels
Mja, ik zie het als hyperactief, heel druk doen, niet goed emoties in kunnen houden (snel woede aanvallen ed) , maar misn is het in werkelijkheid heel anders ofzow..
[/]nutteloze replay[/]
Ik weet wel wat adhd is...de helft van de familie heeft het, maar wat word bedoeld met; adhad + hoogbegaafdheid...

dat als je adhd hebt je hoogbegaaft bent, of als je adhd hebt en je bent erbij hoogbegaaft dan je dan depressief bent?!...
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 20:30
ratsja
ratsja is offline
Citaat:
pienie schreef:
Ik weet wel wat adhd is...de helft van de familie heeft het, maar wat word bedoeld met; adhad + hoogbegaafdheid...

dat als je adhd hebt je hoogbegaaft bent, of als je adhd hebt en je bent erbij hoogbegaaft dan je dan depressief bent?!...
het laaste

groetjes
Oud 18-09-2002, 23:40
JJzD
JJzD is offline
tussen schizofrenie en hoogbegaafdeheid zijn GEEN verbanden aangetoond
en het lijkt best wel op elkaar
Oud 19-09-2002, 12:00
Entheos
Entheos is offline
Citaat:
JJzD schreef:
tussen schizofrenie en hoogbegaafdeheid zijn GEEN verbanden aangetoond
en het lijkt best wel op elkaar

voor zover ik weet zijn dat redelijk verschillende dingen? en ookal was dat niet zo, ik zie het verband niet met deze topic? ..

Entheos
Oud 19-09-2002, 12:16
Verwijderd
Citaat:
Entheos schreef:
ik zie het verband niet met deze topic? ..
Dan was ik iig niet de enige.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 18:08
michieldewit
michieldewit is offline
Recent zijn de IQ testen bijgesteld, omdat ze een beetje te makkelijk waren geworden (misschien had het iets van doen met gewenning). Helaas kan ik zo gauw geen bronnen meer aandragen, maar het was een week of wat geleden nog krantennieuws. In ieder geval zal deze correctie ervoor zorgen dat het aantal hoogbegaafde mensen drastisch daalt. Onderhand hadden we op iedere hoek van de straat een HB kind.

Iets soortgelijks is voor ADHD ook geen overbodige luxe, denk ik. Onderhand heeft bijna iedere straat zijn eigen ADHD klier. Het is nog maar de vraag of dat altijd terecht is, of dat er gewoon sprake is van energieke kinderen. Zelf heb ik ook met enige regelmaat buien van grote energie (tot grote vermoeidheid van anderen). Daarom maar het label ADHD op je voorhoofd plakken vind ik wat overdreven.

Goed, nu ter zake. Ik geloof niet zo in de gelijkheid ADHD + HB = MD. Zelf ben ik meer voor de stelling: vermeende kwalen - hypochondrie = minder doktersbezoekjes. Dat is natuurlijk vreselijk flauw, dus een korreltje zout mag je er best bij nemen. En dat is gelijk ook de strekking van dit hele verhaal. Neem de dingen met een korreltje zout en ga er niet vanuit dat een beetje anders zijn ook direct betekent dat je bijzonder (of noem het afwijkend) bent.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2002, 20:40
JJzD
JJzD is offline
Citaat:
Entheos schreef:

voor zover ik weet zijn dat redelijk verschillende dingen? en ookal was dat niet zo, ik zie het verband niet met deze topic? ..

Entheos
ik ben schizofreen maar herken heel veel van manisch depressief
het is niet echt hetzelfde maar lijkt er veel op

vandaar
Oud 03-04-2013, 18:13
capitanboot
capitanboot is offline
Citaat:
zie titel, iemand herkenning hiervan of eventueel combinaties van het hierboven staande.

Ik ben nieuwsgierig naar jullie ervaringen c.q. gedachten.

mijn dank.

weetje:

Na een jaar lang anti depressiva te hebben gebruikt word er over 4 week overgegaan op een stemmingsstabilisator.
beetje lang geleden dit bericht,

zal het proberen kort te houden omdat ik me behoorlijk verdiept heb.

een combinatie van sintjanskruid/ginko bilboa/ginseng(alles bij kruidvat)

heeft een stabiliserende werking op de neurotransmitters

als je deze drie bij elkaar google,dan krijg je een pdf met en super interresant verhaal

bij de tuinen koop ik ooknog Gotu Kola voor concentratie,maar die heb ik nog niet zo lang.

ik heb de diagnose MD maar gister lees ik de vergelijking met ADHD

dokter had waarschijnlijk stront in zijn ogen dacht ik eerst.

maar ik had wel een soort manische episode(super tof)

toen kwam ik eigenlijk een soort van op jou conclusie van manisch worden door die adhd

alleen hoogbegaafd begint geloof ik pas bij 145 en ik heb 136,is dus al voldoende

ik heb er een paar jaar over gedaan om door te hebben dat het elke keer met die

sintjanskruid veel beter ging,goed zelfs

na een tijdje gestopt....alles in de soep
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 18:26
capitanboot
capitanboot is offline
http://www.drogist.nl/dynamisch/prod...act_110525.pdf

dit is die pdf over die wisselwerking van SJK/ginko/ginseng
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 18:35
capitanboot
capitanboot is offline
me ervaringen met medicijnen van de dokter wil ik niet zo graag over praten...
Met citaat reageren
Oud 03-04-2013, 18:57
deadlytown
deadlytown is offline
hoge IQ staat niet gelijk aan kennis.

maar als je HDHD hebt en hoogbegaafd dan lijkt me niet dat je dan ook per direct aan een depressie lijdt.
Oud 03-04-2013, 19:42
Pluis
Pluis is offline
voor iemand met een IQ van 136 maak je wel erg domme keuzes capitanboot. St janskruid is vergif en heeft zo immens veel interacties met alles dat je er beter aan doet die troep gewoon te laten staan. al helemaal in combinatie met andere dingen.
Oud 03-04-2013, 22:51
deadlytown
deadlytown is offline
Citaat:
voor iemand met een IQ van 136 maak je wel erg domme keuzes capitanboot. St janskruid is vergif en heeft zo immens veel interacties met alles dat je er beter aan doet die troep gewoon te laten staan. al helemaal in combinatie met andere dingen.

en als je iets nodig hebt om normaal te kunnen functioneren dan ben je in feitelijk verslaafd.
en dat zou iemand met hoogbegaafd IQ wel moeten weten.
Oud 03-04-2013, 22:56
Verwijderd
ADHD gaat vaak samen met stemmingswisselingen, angststoornis, autisme en/of depressies. Maar ik snap het stukje hoofdbegaafdheid niet hierin.. want de ADHD zelf zorgt voor 1 van die dingen denk ik, en niet het hoogbegaafde.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2013, 18:02
Verwijderd
Citaat:
beetje lang geleden dit bericht,

zal het proberen kort te houden omdat ik me behoorlijk verdiept heb.

een combinatie van sintjanskruid/ginko bilboa/ginseng(alles bij kruidvat)

heeft een stabiliserende werking op de neurotransmitters

als je deze drie bij elkaar google,dan krijg je een pdf met en super interresant verhaal

bij de tuinen koop ik ooknog Gotu Kola voor concentratie,maar die heb ik nog niet zo lang.

ik heb de diagnose MD maar gister lees ik de vergelijking met ADHD

dokter had waarschijnlijk stront in zijn ogen dacht ik eerst.

maar ik had wel een soort manische episode(super tof)

toen kwam ik eigenlijk een soort van op jou conclusie van manisch worden door die adhd

alleen hoogbegaafd begint geloof ik pas bij 145 en ik heb 136,is dus al voldoende

ik heb er een paar jaar over gedaan om door te hebben dat het elke keer met die

sintjanskruid veel beter ging,goed zelfs

na een tijdje gestopt....alles in de soep
Kan

je wat

minder spaties gebruiken

misschien,

captainboot

?
Met citaat reageren
Oud 20-04-2013, 13:33
WhiteBlossom
WhiteBlossom is offline
Oke mensen,

Er bestaat dus een boek waarin de 'kenmerken van psychische ziektes' staan, maar dat wil niet zeggen dat als je aan een paar kenmerken voldoet je dan ook meteen die ziekte hebt. Het boek heet DSM, hier een wikipedia link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diagnos...ntal_Disorders

Er is veel ophef over dit boek, en zelfs de schrijvers van deel 4 geven nu aan dat ze zelf voor 80% van de ziektebeelden van deel 5 in aanmerking zouden komen. Het boek geeft mogelijke kenmerken aan, maar als je een van de kenmerken hebt, heb je niet automatisch die 'ziekte'.

Veel meer mensen kregen een ziekte toegeschreven, terwijl er eigenlijk niet meer mensen een psychische ziekte hebben gekregen. Het boek wordt gewoon te letterlijk genomen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je je niet naar een bepaald ziektebeeld moet gaan gedragen, 'iedere gek z'n eigen gebrek', en leef met wat je hebt. En bedenk dat als je manisch depressief bent, veel grote leiders dat ook waren. (bijv. Churchill)

Veel geluk gewenst
Met citaat reageren
Oud 21-04-2013, 10:28
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Oke mensen,

Er bestaat dus een boek waarin de 'kenmerken van psychische ziektes' staan, maar dat wil niet zeggen dat als je aan een paar kenmerken voldoet je dan ook meteen die ziekte hebt. Het boek heet DSM, hier een wikipedia link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Diagnos...ntal_Disorders

Er is veel ophef over dit boek, en zelfs de schrijvers van deel 4 geven nu aan dat ze zelf voor 80% van de ziektebeelden van deel 5 in aanmerking zouden komen. Het boek geeft mogelijke kenmerken aan, maar als je een van de kenmerken hebt, heb je niet automatisch die 'ziekte'.

Veel meer mensen kregen een ziekte toegeschreven, terwijl er eigenlijk niet meer mensen een psychische ziekte hebben gekregen. Het boek wordt gewoon te letterlijk genomen.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat je je niet naar een bepaald ziektebeeld moet gaan gedragen, 'iedere gek z'n eigen gebrek', en leef met wat je hebt. En bedenk dat als je manisch depressief bent, veel grote leiders dat ook waren. (bijv. Churchill)

Veel geluk gewenst
de DSM is dan ook een hulpmiddel, en niet een soort van kookboek om iedereen een psychische aandoening aan te praten. Gezonde mensen zullen zich altijd wel ergens in vinden, maar omdat zij geen problemen hebben met functioneren in het dagelijks leven, zullen zij heus niet zo'n label opgeplakt krijgen: daar is de DSM niet voor.
het is bedacht om mensen die wel klachten hebben die ze beperken in hun dagelijks functioneren in te delen, omdat gebleken is dat de mensen met bepaalde kenmerken meer baat hebben bij een bepaalde behandeling dan een ander. En ja dan zul je toch moeten groeperen.
Oud 21-04-2013, 10:51
WhiteBlossom
WhiteBlossom is offline
Citaat:
de DSM is dan ook een hulpmiddel, en niet een soort van kookboek om iedereen een psychische aandoening aan te praten. Gezonde mensen zullen zich altijd wel ergens in vinden, maar omdat zij geen problemen hebben met functioneren in het dagelijks leven, zullen zij heus niet zo'n label opgeplakt krijgen: daar is de DSM niet voor.
het is bedacht om mensen die wel klachten hebben die ze beperken in hun dagelijks functioneren in te delen, omdat gebleken is dat de mensen met bepaalde kenmerken meer baat hebben bij een bepaalde behandeling dan een ander. En ja dan zul je toch moeten groeperen.
Daar ben ik het mee eens, de DSM is hiervoor voor bedoelt.
Maar in de praktijk krijgen mensen heel snel zo'n label opgeplakt. Veel psychologen schijnen het niet als een hulpboek te gebruiken, maar letterlijk.
Laatst was daar een aflevering over op nederland3. Helaas ben ik de naam van het programma vergeten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2013, 03:44
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Soduju.. beetje lang geleden? Anders up je ff een topic van 11 jaar geleden... Vermoed ook niet dat TS hier nog op zal reageren
Reageren

Regels voor berichten