Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-04-2013, 19:03
Karim1997
Karim1997 is offline
Heej

Ik heb morgen een toets over afweer, alleen ik komt er niet uit bij het verschil tussen de B-geheugencellen en de T-geheugencellen.

Ik weet dat wanneer een ziekteverwekker binnenkomt de B-lymfocyten dit opmerken, vervolgens fagocyteren de macrofagen deze (nadat er een antistof op het antigen is aangebracht) en vervolgens laat de macrofaag de antigenen van het ziekteverwekker zien mbv MHC-II eiwitten aan de T-lymfocyten. De T-lymfocyten gaan zich dmv klonale selectie delen in T-Helpers, cytotoxische T-cellen en T-geheugencellen. De T-helpers geven cytokinen af aan de Tc-cellen en aan de B-lymfocyten. Vervolgens gaan de B-lymfocyten zich delen in plasmacellen en in B-geheugencellen.

Maar wat is nou het verschil tussen die twee verschillende geheugencellen? Wat is hun functie? Ik kom er momenteel echt niet uit.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2013, 19:39
lisette--
lisette-- is offline
Volgens mij is het verschil tussen B-geheugencellen en T-geheugencellen niet zo heel groot. Volgens mij heeft het alleen te maken met het feit of het een cellulaire afweer is of een humorale.

De T-geheugencellen spelen een rol bij de cellulaire afweer. Dit is een immuunrespons gericht tegen intracellulaire (dus binnen de cel) micro-organismen (virussen, bacteriën). T-geheugencellen blijven na infectie aanwezig en zorgen ervoor dat er na een tweede infectie de afweer sneller opgang komt. Zowel van de Tc-cellen als de Th-cellen blijven er na de infectie geheugencellen aanwezig.

De B-geheugencellen spelen juist een rol bij de humorale afweer. Dit deel van ons afweersysteem is in staat om onderscheid te maken tussen wat tot ons eigen lichaam behoort en wat vreemd is in ons lichaam, zoals bacteriën, virussen maar ook bloedcellen met een afwijkende bloedgroep. De B-geheugencellen blijven ook na de infectie aanwezig en herkennen na de volgende infectie het antigeen en maken dan snel nieuwe B-lymfocyten aan.

Misschien helpt deze link je:
http://www.bioplek.org/animaties/afw...oudafweer.html
Met citaat reageren
Oud 26-04-2013, 12:02
Pluis
Pluis is offline
Een T-cel gaat zelf de strijd aan tegen cellen die geïnfecteerd zijn met een virus of bacterie en maakt ze kapot. Een T-geheugencel is een cel die heeft onthouden hoe je een specifiek virus kapotmaakt en als je die nog eens tegenkomt dan zorgt hij ervoor dat her heel veel van die soort T-cellen komt.
Een B-cel maakt allemaal antistoffen die op een geïnfecteerde cel gaat zitten waardoor andere cellen (waaronder je macrofagen). Een B-geheugencel weet precies hoe je die ene specifieke soort antistoffen maakt voor die ene specifieke infectie. Kom je die nog eens tegen, dan zel hij dus heel snel zorgen dat er heel veel van die antistoffen worden gemaakt.

Het helpt dus allebei voorkomen dat je 2 keer ziekt wordt van hetzelfde micro-organisme, alleen via een andere weg.
Oud 26-04-2013, 13:00
Verwijderd
Verder zou je bij verschillen tussen de cellen ook nog kunnen denken aan de plaats waar de cellen gemaakt worden: B-lymfocieten ontstaan in het beenmerg en T-lymfocieten in de thymus.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten