Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-06-2013, 18:34
chloelaumen
chloelaumen is offline
halloo,
Ik heb morgen(!!!!) een PO van zoutenonderzoek hierbij krijg je 5 reageerbuizen met zouten erin en je moet zelf onderzoeken welke stof in welke buis zit. Hoe doe je dit ook al weer?? Je moet in ieder geval tabel 45A gebruiken voor de neerslagreacties!

pleaaaaseeee helppp!

Laatst gewijzigd op 11-06-2013 om 18:59.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-06-2013, 20:00
ThomasJu
ThomasJu is offline
Hey welkom op dit forum!

Het mag ook wel met iets minder noodkreten hoor. (Soms zorgt dat er voor dat mensen juist niet gaan reageren)

Als je 2 oplossingen met elkaar mengt is er de kans dat er een neerslag ontstaat. Hier moet je gebruik van maken. Je wil onderzoeken welke stof er in een mengels zit opgelost. Dit doe je door bekende oplossingen er bij te mengen. Als er dan (g)een neerslag ontstaat kan je puzzelen met tabel 45A.

Voorbeeld:
Je moet ergens beginnen. Met proberen. Ik heb nu als eerste testoplosing BaNO3 genomen. NO3- lost goed op, dus dat zorgt niet voor problemen. Ba+ lost maar ongeveer de helft van het aantal keren in de tabel op. Dus makkelijk om mee te beginnen.
Stel dat je dan een duidelijke neerslag krijgt. Wat zijn dan de mogelijkheden?

Nu wordt de opdracht opeens veel makkelijker want je hebt nu nog maar 4 oplossingen. Neem voor de volgende oplossing iets met NH4+ ionen. Hierna houd je nog maar 2 keuzes over. Als er een ontleding optreedt (er ontstaat een gas) weet je dat het moet zijn. Zo niet dan moet je nog kiezen tussen

Ik bedenk me nu alleen dat je scheikunde leraar het waarschijnlijk niet zo leuk vindt als er een r of een o staat en dat daarom deze oplossingen er niet zullen zijn. Maar het idee blijft het zelfde!

Succes!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten