Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Drugs & Alcohol
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-05-2013, 17:30
Maritt
Maritt is offline
Hoi

Ik zit een beetje met een probleem, want een vriendin van mij die blowt sinds kort. Hoe het invloed heeft op haar school weet ik niet, want vorig jaar ging ze naar een andere school (zelfde niveau). Nou probeert een andere vriendin van mij haar te helpen, maar zelf heeft ze het een keer geprobeerd en nu doet ze mee (!). Weliswaar niet zo erg maar toch...

Met Pinksteren waren de ouders van vriendin 1 (15 jaar) op vakantie en had ze €270 gekregen voor boodschappen en tegelijk ook kleedgeld. Daarvan heeft ze €150 aan wiet, vermaal-iets enz. besteed. Twee nachten is ze met vriendin 2 (ook 15) wezen smoken waarbij vriendin 2 bad ging (gillend op de grond onder een viaduct lag ze) .

Het wordt steeds erger en ze gaan steeds verder met allerlei dingen, binnenkort wil vriendin 1 aan de harddrugs

Nu drinkt het zusje (13 jaar) van vriendin 2 en is ze dronken in slaap gevallen in een boom en moest ze kotsen. Hun moeder dreigt met Jeugdzorg als ze het nog een keer doen, omdat ze hun niet meer aankan zo. Vader van vriendin 2 is vaak op zakenreis namelijk.

Ik wil ze allebei zó graag helpen, maar ik wil er niet zelf aan raken . Heeft iemand tips/ervaringen die me hierbij kunnen helpen? Ik stel het in ieder geval ook zeer op prijs als je tot hier al gelezen hebt

xx Mina
Oud 21-05-2013, 17:55
Verwijderd
Niet mee bemoeien. Loopt wel los + hoort erbij etc.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2013, 18:20
bierkoning
bierkoning is offline
Dit is verder niet jou probleem. Het is waarschijnlijk een fase van ontdekking en cool gevonden worden. Als jij er niet aan mee wil doen, dan doe je er niet aan mee.
Oud 21-05-2013, 18:30
Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Ze leren het vanzelf, lekker laten proberen
Oud 21-05-2013, 20:11
huntingyade
huntingyade is offline
al het bovenstaande ja.
Oud 21-05-2013, 20:33
Maritt
Maritt is offline
Als ik het zo lees is het met wel duidelijk Niet mee bemoeien
Maar toch loop ik dan met een gevoel rond van: wat als er nou iets echt ergs gebeurd? Maar zo gek zullen ze het toch (hopelijk!) niet maken?

Bedankt voor het advies iig
Oud 21-05-2013, 20:46
Verwijderd
Ze hebben het zelf in de hand en jij kan er blijkbaar niks aan veranderen. Gewoon niet zo mee zitten verder.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2013, 20:03
Maritt
Maritt is offline
Nieuwe ontwikkeling: vriendin 2 ging vandaag naar de dokter, omdat ze nog steeds nawerking heeft van dit week-einde. Zij zit er ook nog niet zo diep in gelukkig. Ik laat zsm weten wat eruit kwam
Oud 22-05-2013, 20:56
MarcWeller
MarcWeller is offline
ik vindt dat je zwak bent als je aan wiet verslaaf raak, maar ja hoe kan het ook anders als je 150 euro er in een keer aan uitgeeft, laat hun lekker cool zijn en alles.
En probeer ze niet te helpen, wie leert nou opstaan voordat ie is gevallen?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 07:59
Verwijderd
Citaat:
ik vindt dat je zwak bent als je aan wiet verslaaf raak
Ben jij niet diegene die steeds meer gaat blowen en van een 'beetje' blowen zin krijgt om te roken, binnen wil blowen zonder dat zijn ouders het weten en zich zorgen maakt dat ze het ontdekken bij een normaal bloedonderzoek?
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 10:00
Stomme Klont
Stomme Klont is offline
Citaat:
Ben jij niet diegene die steeds meer gaat blowen en van een 'beetje' blowen zin krijgt om te roken, binnen wil blowen zonder dat zijn ouders het weten en zich zorgen maakt dat ze het ontdekken bij een normaal bloedonderzoek?
Dit. Daarnaast i een vriend van mij ook verslaafd geweest aan blowen en die was echt niet zwak ofzo hoor. Als je het hele verhaal niet kent moet je ook geen dom oordeel over iemand vellen.
Oud 23-05-2013, 16:02
MarcWeller
MarcWeller is offline
Citaat:
Ja dat ben ik, knap gezien, en ja ik ben van 2x blowen in de maand naar ongv 1x in de week gegaan, en die andere vragen die ik er over stelde hebben er niks mee te maken.
Omdat ik zeg dat ik verslaafd aan wiet raken zwak vindt, omdat tetrahydrocannabinol (THC)
en Cannabidiol (CBD) geen lichamelijke verslaving is ( Correct me if i’m wrong. )
En ik kan van dag op dag stoppen met blowen, Ik ben nu sinds 2 weken clean omdat ik een tijd ga stoppen met blowen, mede voor mezelf om te bewijzen dat ik niet verslaafd ben en mede omdat ik naar me vervolg opleiding ga en daar de eigenschap blowen niet zo goed uitkomt, Wat ik uiteindelijk probeerde te zeggen met ‘‘Verslaafd aan wiet raken is zwak’’ dat je voor jezelf een beeld gaat maken dat je het nodig heb en zelf niet meer kan zeggen van: Nu stop ik ermee, Ik vindt het dus zwak dat je geen eigen beslissingen meer kan maken om iets wat lichamelijk niet verslavend is ( Correct me if i’m wrong ). En ja wat wil je ook als je 150 euro in een keer er aan uitgeeft, Dat lijkt mij sterk, of ze heb een dure dealer / shop of ze dealt zelf, maar ja zoals iedereen hier al zegt, moet je haar lekker haar gang laten gaan en op haar bek laten gaan, dan gaat ze vanzelf inzien dat ze fout zit, want als ze echt verslaafd is / gaat worden, dan geeft ze toch niet veel om jouw mening wat jij van haar verslaving vindt,

@mutant en @Stommeklont
Hoop dat je een beetje opheldering heeft,
misschien had ik het anders moet formuleren of beter niet kunnen zeggen
mijn excuses ,

Fijne dag nog
Marc
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Omdat ik zeg dat ik verslaafd aan wiet raken zwak vindt, omdat tetrahydrocannabinol (THC)
en Cannabidiol (CBD) geen lichamelijke verslaving is ( Correct me if i’m wrong. )
Logisch.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 19:20
Verwijderd
Citaat:
Ja dat ben ik, knap gezien, en ja ik ben van 2x blowen in de maand naar ongv 1x in de week gegaan, en die andere vragen die ik er over stelde hebben er niks mee te maken.
Citaat:
ik begon ongeveer een half jaar geleden met het roken van wiet en deed dat ongeveer 1 keer in de maand, later werdt dit 1 keer per 2 weken en toen 1x per week enzovoort en zit nu op gemiddeld 2-3 keer in de week,
Heeft het al zo veel invloed op je geheugen/inschattingsvermogen?

De andere vragen die je stelde hebben er evenzeer mee te maken. Het feit dat je panisch wordt van het idee dat je ouders of een bloedonderzoek er op uit zouden komen dat je blowt, maakt toch wel dat je misschien een groter probleem hebt dat je zelf wil toegeven. En als je van 2/3 keer blowen in de week trek krijgt in sigaretten, dan is dat ook zwak, want zo sterk kan die nicotine er echt niet inhakken dat je *BAM* lichamelijk verslaafd bent.

Citaat:
En ik kan van dag op dag stoppen met blowen, Ik ben nu sinds 2 weken clean omdat ik een tijd ga stoppen met blowen, mede voor mezelf om te bewijzen dat ik niet verslaafd ben en mede omdat ik naar me vervolg opleiding ga en daar de eigenschap blowen niet zo goed uitkomt,
Waarom heb je de 'nood' om te bewijzen dat je niet verslaafd bent? Bij mijn weten zijn de enigen die graag willen bewijzen dat ze niet verslaafd zijn, net de verslaafden. En ik heb er veel gekend.

Citaat:
Wat ik uiteindelijk probeerde te zeggen met ‘‘Verslaafd aan wiet raken is zwak’’ dat je voor jezelf een beeld gaat maken dat je het nodig heb en zelf niet meer kan zeggen van: Nu stop ik ermee, Ik vindt het dus zwak dat je geen eigen beslissingen meer kan maken om iets wat lichamelijk niet verslavend is ( Correct me if i’m wrong ).
De hele psychiatrie zit vol met mensen die het niet trekken om zelf nog beslissingen te nemen op welk gebied dan ook, ook zonder verslaving. Dat heeft niets met zwakte te maken. Daarnaast zijn er een heleboel verslavingen die niet lichamelijk werken. Eten, seks, chocolade, sporten... Sommige mensen gaan met moeilijke dingen om door zich op iets anders te storten en wie ben jij dan om iemand zwak te noemen? Hou je (voor)oordeel voor je.

Citaat:
misschien had ik het anders moet formuleren of beter niet kunnen zeggen
mijn excuses
Spreek je tegen met je Zeg dan niks.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 20:24
Maritt
Maritt is offline
Citaat:
En ja wat wil je ook als je 150 euro in een keer er aan uitgeeft, Dat lijkt mij sterk, of ze heb een dure dealer / shop of ze dealt zelf,
Ze koopt het niet bij een dure dealer ofzo, ze zei dat ze dertig gram had, en naar wat ik heb gelezen klopt dat met de 5 euro per gram?

Citaat:
Je kan er wel degelijk verslaafd aan raken, als je high bent ofzo, maken je hersenen een stofje aan waardoor je je gelukkig/blij/etc. gaat voelen. Als je vaak blowt maken je hersenen dit niet meer zelf. En omdat niemand het leuk vindt om dik depressief te zijn en ze van blowen vrolijk worden, gaan ze het vaker doen. Etc. etc.

En ze ging niet naar de dokter, was te ziek (van d'r joint en blund , als je dat zo schrijft). Maar ze heeft wel een andere afspraak gemaakt gelukkig.
Oud 23-05-2013, 23:02
MarcWeller
MarcWeller is offline
Iedereen mijn excuses,
ik dacht niet na en zei zomaar dingen.

@mutant.
Je hebt op alles gelijk.
En die sarcastiche emoticon was niet zo bedoeld, was meer in ogen van ondeugend en schuldig, sorry.
Excuses

@mina123
Ik snap nu het hele verhaal, ik oordeelde te snel en zij domme dingen.
ik hoop dat alles goed komt

Excuses.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 23:10
Prospect
Prospect is offline
Ach, ik heb zelf ook een tijd gehad (toen ik wiet ontdekte) dat ik iedere grote pauze een jointje rookte, is bij mij vanzelf weer over gegaan omdat ik er niks meer aan vond. Niet al te druk over maken, zal bij je vriendinnen ook wel bijtrekken.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 23:15
huntingyade
huntingyade is offline
Citaat:
Je kan er wel degelijk verslaafd aan raken, als je high bent ofzo, maken je hersenen een stofje aan waardoor je je gelukkig/blij/etc. gaat voelen. Als je vaak blowt maken je hersenen dit niet meer zelf. En omdat niemand het leuk vindt om dik depressief te zijn en ze van blowen vrolijk worden, gaan ze het vaker doen. Etc. etc.
dit is dus niet helemaal waar. als ik het goed herinner zorgt cannabis niet voor de aanmaak van een stofje waar je blij van wordt. maar verhoogt het de hoeveelheid dopamine die daadwerkelijk gebruik wordt. en hierdoor is het dus niet iets waar je lichaam afhankelijk van wordt omdat je hersenen het altijd zelf moeten maken.

en dit: According to a 2006 United Kingdom government report, using cannabis is much less dangerous than tobacco, prescription drugs, and alcohol in social harms, physical harm, and addiction.

voor de mensen die willen heb ik wel een link naar dat rapport
Oud 24-05-2013, 20:29
Maritt
Maritt is offline
Citaat:
Ik snap nu het hele verhaal, ik oordeelde te snel en zij domme dingen.
ik hoop dat alles goed komt
Geeft niet hoor

Citaat:
dit is dus niet helemaal waar. als ik het goed herinner zorgt cannabis niet voor de aanmaak van een stofje waar je blij van wordt. maar verhoogt het de hoeveelheid dopamine die daadwerkelijk gebruik wordt. en hierdoor is het dus niet iets waar je lichaam afhankelijk van wordt omdat je hersenen het altijd zelf moeten maken.
Aha, dan begreep ik het ook nog niet helemaal Afhankelijk kan je geestelijk wel worden, dat je langer stoned wil zijn etc. Dat weet ik zeker

Citaat:
According to a 2006 United Kingdom government report, using cannabis is much less dangerous than tobacco, prescription drugs, and alcohol in social harms, physical harm, and addiction.
Dat zeker
Reageren

Regels voor berichten