Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-05-2013, 17:17
ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Zoals veel forummers wel zullen weten: er is een tekort aan werknemers in de techniek. Wanneer de economie aantrekt, wordt dit een groot tekort. Ook zijn er te weinig leerlingen en studenten die een technische opleiding/studie kiezen.

Er is door de overheid en het bedrijfsleven al 300 miljoen extra uitgetrokken om extra technici te lokken. Even vanaf http://www.rtl.nl/components/financi...echniek-in.xml de maatregelen:

Wetenschap en technologie wordt vanaf 2020 een verplicht vak op alle basisscholen.

- Kabinet, werkgevers en regionale overheden stoppen in totaal 300 miljoen euro in een investeringsfonds voor techniekonderwijs.

- Het kabinet investeert 600 miljoen euro in bij- en omscholing van mensen met interesse in techniek.

- Bedrijven gaan voor iedere student met een technische opleiding in het mbo een stage - of leerwerkplaats aanbieden.

Door deze maatregelen hoopt Kamp vanaf 2020 30.000 extra technici per jaar op de arbeidsmarkt te hebben.

----

Ik vraag af waarom wetenschap en technologie pas vanaf 2020 verplicht wordt (de ambitie en daadkracht spat eraf....)? En wat vinden de forummers van dit pact en wat is jullie plan om meer mensen in deze sector te krijgen?
Meer info: http://www.techniekpact.nl/
Oud 15-05-2013, 16:33
Schrödinger
Schrödinger is offline
Een simpelere en effectieve oplossing zou zijn om het collegegeld voor technische opleidingen af te schaffen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 16:57
Verwijderd
Ik heb geen plan om meer mensen deze sector in te krijgen. Ik vind het ronduit bizar dat je verwacht dat forumleden daar een plan voor hebben.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 15:58
TheHunter
TheHunter is offline
Ik vind het belachelijk dat dit geld word gestoken in basisonderwijs, en dan pas vanaf 2020, dat betekend dat we hier pas wat van merken in 2030. Ze zijn van lotje getikt daar in Den Haag. Kinderen van 11/12 hebben helemaal niets aan technisch onderwijs, ze krijgen al genoeg informatie mee met alle gadgets die tegenwoordig op de markt zijn. Beter besteden ze deze miljoenen om technische studies aantrekkelijker te maken, i.p.v. basischoliertjes kennis te laten maken met de computer.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2013, 00:21
Silvano08
Silvano08 is offline
Dat geld dat wordt uitbesteed aan de basisschool kunnen ze liever steken in het geven van bijvoorbeeld workshops en practica op middelbare scholen om de interesse voor techniek aan te wakker. Ik denk dat promotie meer effect heeft op het tijdstip dat jongeren bewust worden van hun talenten dan wanneer de meesten nog met poppen en speelgoedauto's spelen.
Met citaat reageren
Oud 26-05-2013, 12:31
Tink*
Tink* is offline
Ik heb nog eerder het idee dat dit geld wat eigenlijk in het basisonderwijs gestoken zou worden, er niet in wordt gestoken. Ze steken het voornamelijk in het roepen dat het in het basisonderwijs verbeterd moet worden. Ik ben het er helemaal mee eens dat ze het in de onderbouw van de middelbare school moeten steken.
Reageren

Regels voor berichten