Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-04-2013, 05:29
Fosca
Fosca is offline
Hey allemaal,

Ik heb een auto-ongeluk gehad in het buitenland en hierdoor medische kosten gemaakt. Nu ben ik dubbel verzekerd: ik heb zowel een aanvullende buitenland dekking voor m'n zorgverzekering alsmede een reisverzekering met medische dekking. Volgens de polis van mijn reisverzekering gaat in het geval van dubbel de zorgverzekering voor. Echter, bij mijn zorgverzekering heb ik een eigen risico van 850 euro, bij mijn reisverzekering heb ik dat niet. Vergoed mijn reisverzekering in dit geval het eigen risico?

De (skype) verbinding met mijn reisverzekering is erg slecht dus ik heb ze gemaild en wacht nu al een paar dagen op antwoord. In hun polis kan ik niks vinden.

Mijn zorgverzekering stuurt me dit

Voor het gebruik van de medische zorg heeft iedere verzekerde ouder dan 18 jaar een verplicht eigen risico.De overheid bepaalt jaarlijks de hoogte van dit bedrag.
Een verzekerde moet zelf de kosten van zorg uit het basispakket betalen tot het bedrag is bereikt.De zorgverzekeraar en de reisverzekeraar vergoeden dit bedrag niet. Ook niet als op de reisverzekering de module geneeskundige kosten is meeverzekerd.

Op zich duidelijk maar het gaat tegen m'n gevoel in, ik word nu gestraft voor het feit dat ik dubbel verzekerd ben? Bovendien vind ik op andere websites tegenovergestelde antwoorden.

Iemand die het antwoord weet/ervaring hiermee heeft?

Bedankt!
Oud 30-04-2013, 10:28
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je bent toch verzekerd voor zorg in het buitenland vanuit je aanvullende verzekering? Dat valt volgens mij niet onder het eigen risico. Sterkte ermee!
Oud 30-04-2013, 22:09
Verwijderd
Tsja, je kiest zelf voor een hoger eigen risico. Het voelt niet echt eerlijk dat de reisverzekering voor jouw keuze inzake zorgverzekering zou moeten opdraaien. Maar daarnaast wat Daantje zegt.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 18:18
Ivo
Ivo is offline
Of het terecht is dat de reisverzekering de kosten van het (verhoogde) eigen risico niet wil vergoeden hangt af van de polisvoorwaarden.

Daarin zal in elk geval staan dat je voor vergoeding van de medische kosten in eerste instantie moet aankloppen bij je verplichte Nederlandse zorgverzekering. De aanvulling van de reisverzekering is vooral bedoeld om de kosten te vergoeden die je zorgverzekering niet vergoed, bijvoorbeeld wanneer de tarieven aanzienlijk hoger zijn dan in Nederland.
Of de reisverzekering de kosten van een eventueel eigen risico op de basisverzekering op zich neemt, moet ook ergens in de polis staan. Maar dat kan heel makkelijk uitgesloten zijn.

Basiszorgkosten als ziekenhuisopname vallen in elk geval onder het eigen risico en worden vergoed vanuit de basisverzekering. Dus tenzij anders vermeld bij een aanvullende verzekering draai je zelf voor de kosten op.

Als een andere partij (deels) aansprakelijk was voor het ongeval kun je de kosten wél via de autoverzekering opvoeren als schade ten gevolge van het ongeval.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 20:48
Fosca
Fosca is offline
Citaat:
Je bent toch verzekerd voor zorg in het buitenland vanuit je aanvullende verzekering? Dat valt volgens mij niet onder het eigen risico. Sterkte ermee!
Helaas...

In 2013 is het verplicht eigen risico € 350,-
Ook de kosten die men in het buitenland maakt vallen onder het verplichte eigen risico
.
Oud 04-05-2013, 09:41
Martiño
Martiño is offline
Check dan even goed of je alles vanaf die €350,- wel vergoed krijgt (aangezien dat boven het verplichte eigen risico is).
Daarnaast is het eigen risico ook wat het is: een extra risico. Het klinkt hard, maar dat risico van €850,- heb je bewust genomen. Het is ook je eigen verantwoordelijkheid om daar genoeg middelen voor opzij te zetten mocht je toch een ongeluk krijgen, én het is je eigen verantwoordelijkheid om goed de polisvoorwaarden van een verzekering door te lezen (daarmee kun je jezelf overigens ook geld besparen door te controleren voor welke zaken je dubbel verzekerd bent).

In ieder geval veel succes ermee, het belangrijkste is toch dat je er weer bovenop komt.
Oud 12-06-2013, 09:06
anned
anned is offline
Door de verplichte zorgverzekering heb je wereldwijd recht op medische hulp. De verzekeraars vergoeden niet altijd alle behandelkosten. Ze vergoeden alleen wat de behandeling in Nederland kost. Een reisverzekering heeft een dekking voor deze medische kosten. Sterker nog, als je geneeskundige kosten in het buitenland hebt, dan kun je het eigen risico terugkrijgen via je reisverzekering. Ik zou de medische kosten dus bij de reisverzekeraar declareren, want dan hoef je niet het eigen risico van je zorgverzekering te dokken.

Laatst gewijzigd op 13-06-2013 om 20:27. Reden: Reclame is niet toegestaan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten