Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-06-2013, 11:41
snowmanX
snowmanX is offline
Ik heb een tijdje geleden tijdens een voetbalwedstrijd mijn knie verkeerd gedraaid en nu ben ik bij dokter geweest en foto's gemaakt en daar kwam uit dat mijn voorste kruisband was gescheurd of afgescheurd. Ik moest nu naar een fysio toe en die zei deze week tegen mij dat hij denkt dat er een ingreep moet komen. Heeft iemand ervaring met een kruisband operatie of weet iemand wat ze dan gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 14-06-2013, 19:04
vlindertje07
vlindertje07 is offline
Wat ze bij zo'n operatie doen, is een nieuwe kruisband maken. Meestal gebruiken ze daarvoor twee hamstring pezen of een stuk van je knieschijfpees. Deze zetten ze met een paar schroefjes vast, precies op de plek van je oude kruisband.

De operatie zelf stelt niet zo veel voor, vond ik, ook niet qua pijn (prima te doen met paracetamol), maar de revalidatie is erg intensief. In totaal duurt die meestal een maand of 9, waarvan je de eerste 6 weken met krukken moet lopen. Verder start je direct na de operatie met fysiotherapie, meestal 2-3x per week. Ik zit nu op 2 maanden na de operatie en ik kan de meeste dingen in het dagelijks leven nu weer doen. Alleen het rennen, springen en draaien over je knie duurt wat langer voordat dat weer mag. Maar dat gaat allemaal onder begeleiding van je fysio!

Overigens hoeft er bij een kruisbandscheur lang niet altijd geopereerd te worden. In Nederland wordt ca. 1/3 geopereerd, de rest krijgt een voldoende stabiele knie met fysio. Daarom wordt (vrijwel) altijd eerst fysio geprobeerd. Maar als je jong bent en nog graag wilt blijven voetballen, wordt meestal wel een operatie gedaan. Ben je eigenlijk al bij een orthopeed geweest? Hij kan je knie onderzoeken en samen met jou dan beslissen wat het beste is om te doen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2013, 19:18
snowmanX
snowmanX is offline
Oké, bedankt.
Ik ben een keer naar orthopeed gewees. Moet of aantal weken weer. De fysio moet papier invullen en hij zei door mijn leeftijd, dat ik denk geopereerd moet worden. Ik denk wat fysio zegt die orthopeed ook wel zal meegaan in wat Fysio denkt wat beste is
Met citaat reageren
Oud 16-06-2013, 20:10
tartaarsaus
tartaarsaus is offline
ik heb 2 jaar terug mijn kruisband afgescheurd en ben ontzettend blij dat ik de operatie heb gedaan.
de maanden na de operatie zijn soms pittig, maar als je een fysio kan vinden waar je met meerdere tegelijk kan trainen is het allemaal niet zo erg. het duurt wel redelijk lang allemaal, 6 tot 9 maanden.

Je moet vooral bij je zelf nagaan of je weer wilt voetballen of veel aan andere sporten doet waar je bij moet draaien springen, landen etc. als je dat wil doen zou ik een operatie doen. ben je dat niet van plan, is het meestal ook niet heel hard nodig. hangt er van af of je spieren alles kunnen opvangen.

Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2013, 19:25
love-in-the-air
love-in-the-air is offline
Ik ben nu ook bezig met de revalidatie! Op 14 maart ben ik geopereerd en het liep allemaal heel goed! Ik ben nu 3 maanden verder en kan al licht versnellen en schieten (bij korfbal). Ik ben echt super blij, maar ik moet wel 3 X in de week naar de fysio wat soms heel zwaar is Ik wens je veel succes met het revalideren, en ik weet precies wat je door maakt. Ik denk zelf dat ik over 3 maanden weer kan sporten, om dat alles NU supergoed verloopt Voor jou hoop ik dat ook en anders kan je maximaal na 9 maanden alweer sporten! Succes, bij welke fysio zit je btw? xx
Met citaat reageren
Oud 30-06-2013, 18:09
snowmanX
snowmanX is offline
Bedankt, ik ben bij dokter geweest. Ze kwamen erachter dat ik ook botkneuzing in knie had. Daarvoor moet ik rusten maar kruisband juist trainen. Dus eerst moet kneuzing weg, dan trainen en dan kan ik pas geopereerd worden. Anders kan resultaat operatie minder goed zijn. Dus t duurt nog tijdje. Ik wil nog wel voetballen, dus operatie is nodig.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten