Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-07-2013, 12:50
Oezem
Oezem is offline
Ik zit in een lastige situatie en weet even niet hoe ik het het beste aan kan pakken.

Het probleem is namelijk dat mijn roommate stinkt. Ze wast haar kleding en lakens namelijk niet en zorgt slecht voor zichzelf (slecht eten etc). Het is zo erg dat een van mijn huisgenoten, die eerst bij haar in de kamer woonde, naar een andere kamer is verhuisd en dat ik nu ook ga verhuizen vanwege de stank. Het meisje dat voor mij naar de kamer kwam kijken heeft hem niet genomen, waarschijnlijk vanwege de stank en iedereen die hier in huis komt of woont (behalve zij zelf) klaagt over de stank.

Nu ben ik erg slecht in dit soort confrontaties, dus heb ik er niks over gezegd, maar nadat ik er met een ander huisgenootje over had vond ik het toch wel heel lullig voor haar dat iedereen haar uit de weg gaat omdat ze zo stinkt. Ik wist namelijk eerst ook niet dat mijn huisgenootje vanwege de stank naar een andere kamer is gegaan.

De beste oplossing zou zijn om het haar een keer face-to-face te vertellen, maar ik ga morgen verhuizen en zij is nu op vakantie, dus ik zie haar niet meer voor ik weg ga. Nu denk ik dat er een aantal oplossingen zijn:
1. Ik kan een zo vriendelijk mogelijk briefje schrijven waarin ik haar zeg dat ze haar kleding en lakens eens moet wassen omdat het hele appartement stinkt.
2. Ik kan tegen de huismeesters zeggen waarom ik verhuist ben en dat ze, als ze nog een ander kamergenootje willen in die kamer iets aan de stank moeten doen. De huismeesters kunnen dan of tegen mijn kamergenootje zeggen dat ze stinkt of niets doen waardoor mensen van haar weg blijven lopen.
3. Ik kan het nog eens met mijn huisgenoten bespreken en hen ervan proberen te overtuigen het aan mijn kamergenootje te zeggen.
4. Ik kan niks doen en het aan de mensen die na mij in dit appartement komen overlaten, want als ik verhuisd ben is het niet meer mijn probleem.

Alle oplossingen zijn kut, maar ik weet niet zo goed wat de minst kutte oplossing is. De makkelijkste is duidelijk niets doen en het z'n gang laten gaan, maar dat vind ik zo sneu voor haar. Het lijkt mij namelijk erg karig als ik er na een jaar, twee jaar, drie jaar achter kom dat iedereen bij me uit de kamer gaat omdat ik stink. Dan zou ik het liever nu willen weten en er iets aan doen, ook als is het erg vervelend om te horen dat mensen vinden dat je stinkt...
Oud 01-07-2013, 13:00
Verwijderd
De enige oplossing die ik acceptabel en normaal vind, staat er niet tussen namelijk face to face vertellen. Ik vind het echt heel erg laf om zoiets als dit met een briefje af te doen. Huisgenoten proberen te overtuigen dat zij het moeten vertellen vind ik ook nogal sneu bespreek dan dat jullie het samen gaan vertellen, dan voel je je wellicht meer op je gemak.

Naar mijn mening zijn er twee opties:

- je vertelt het (al dan niet samen met anderen) zelf, face to face. Jammer dat ze op vakantie is, dan ga je als ze terug is maar een keertje langs. Pak het ook niet te veel in, ga niet voor haar invullen waarom ze dit wellicht doet etcetera. Wees duidelijk. Dat betekent uiteraard ook weer niet dat je bot moet zijn, maar zeg eerlijk dat dit de reden is dat je verhuisd bent en dat je vond dat ze dat toch wel moest weten. Ik zou ook niet te veel vertellen dat andere mensen het ook vinden. Je kunt dat wel eens laten vallen maar de hoofdmoot is wat JIJ vindt, niet wat anderen vinden.
- of je doet niets.

Iedere andere oplossing vind ik laf en/of sneu.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2013, 13:05
Verwijderd
Wat ik niet snap is overigens hoe dit zo is kunnen groeien het is nu een hele issue, maar het had, wellicht, misschien, opgelost kunnen zijn als je het gewoon durft te zeggen als zich iets voordoet. "Goh, ik liep net de kamer op en ik rook je beddengoed meteen. Zou je dat een keertje kunnen wassen?"

Als ik kleren aanheb die stinken, zou ik het erg fijn vinden als iemand me daar op wees. Dat is toch ook helemaal niet erg? Nu moet je iemand gaan vertellen dat je verhuisd bent omdat ze stinkt, dat is toch net een trapje erger. Door niets te zeggen heb je de situatie voor jezelf alleen maar ongemakkelijker gemaakt. Leer daar van
Met citaat reageren
Oud 01-07-2013, 13:06
Oezem
Oezem is offline
Citaat:
De enige oplossing die ik acceptabel en normaal vind, staat er niet tussen namelijk face to face vertellen. Ik vind het echt heel erg laf om zoiets als dit met een briefje af te doen. Huisgenoten proberen te overtuigen dat zij het moeten vertellen vind ik ook nogal sneu bespreek dan dat jullie het samen gaan vertellen, dan voel je je wellicht meer op je gemak.

Naar mijn mening zijn er twee opties:

- je vertelt het (al dan niet samen met anderen) zelf, face to face. Jammer dat ze op vakantie is, dan ga je als ze terug is maar een keertje langs. Pak het ook niet te veel in, ga niet voor haar invullen waarom ze dit wellicht doet etcetera. Wees duidelijk. Dat betekent uiteraard ook weer niet dat je bot moet zijn, maar zeg eerlijk dat dit de reden is dat je verhuisd bent en dat je vond dat ze dat toch wel moest weten. Ik zou ook niet te veel vertellen dat andere mensen het ook vinden. Je kunt dat wel eens laten vallen maar de hoofdmoot is wat JIJ vindt, niet wat anderen vinden.
- of je doet niets.

Iedere andere oplossing vind ik laf en/of sneu.
Ik ben het met je eens dat de enige redelijke oplossing is om het zelf te vertellen. Ik ben sowieso te laf om het alleen te vertellen. En daarbij ga ik zelf ook op vakantie dus zou het pas in September kunnen. Ik heb geen telefoonnummer of e-mail of wat dan ook van haar, maar weet alleen waar ze woont en de huismeester heeft me wel verteld dat haar huurcontract in augustus afloopt (ws ivm verblijfsvergunning die verlengd moet worden), dus waarschijnlijk is ze weg als ik terug ben.
Oud 01-07-2013, 13:16
Verwijderd
Oh, als je haar nooit meer ziet, dan zou ik het gewoon niet vertellen. Ze komt vast nog wel eens iemand tegen die het gewoon zegt.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2013, 11:23
Verwijderd
Zeggen dat ze stinkt. Het zou egoïstisch zijn om dat niet te doen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2013, 18:57
Verwijderd
Dussss je weet wat het enige degelijke is te doen, je weet dat je dat niet zal doen of hebt gedaan omdat je chicken bent, en je gaat ook nog lang en breed blaten over waarom je het degelijke er niet van komt. Oh, oke.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2013, 19:16
Verwijderd
Ik weet niet hoe je roommate is en of ze de hersenen/het inzicht heeft om te zien dat het ook voor jou lastig is zoiets te zeggen en dat ze er juist respect voor kan hebben en dankbaar voor kan zijn. Face to face komt het hardst maar wel het beste over, ik weet alleen niet in hoeverre jij vertrouwen in hebt dat zij het niet persoonlijk opneemt.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2013, 19:30
Oezem
Oezem is offline
Citaat:
Ik weet niet hoe je roommate is en of ze de hersenen/het inzicht heeft om te zien dat het ook voor jou lastig is zoiets te zeggen en dat ze er juist respect voor kan hebben en dankbaar voor kan zijn. Face to face komt het hardst maar wel het beste over, ik weet alleen niet in hoeverre jij vertrouwen in hebt dat zij het niet persoonlijk opneemt.
Ik heb eigenlijk geen idee. Ik ken haar daar niet goed genoeg voor omdat ik maar heel weinig daar ben geweest in de tijd dat ik daar woonde, omdat ik steeds weken lang veldwerk had...

Face to face gaat dus sowieso niet meer lukken, omdat ik geen manier heb om haar te bereiken na mijn vakantie. Dus de vraag is nu of ik er iets over moet zeggen (dus via een brief) of niet.

Aan de ene kant is het beter om het van iemand persoonlijk te horen en is het eigenlijk niet meer mijn probleem. Maar aan de andere kant weet ik niet wanneer dat dan zou gebeuren en door wie. Als het pas over 3 jaar gebeurt kan ik me indenken dat ze meer gekwetst is door het feit dat niemand het haar heeft verteld, dan dat ze nu zou zijn omdat ik het via een brief zeg in plaats van persoonlijk...
Oud 02-07-2013, 19:40
Verwijderd
Wake up. Weinig mensen zijn met respect en dankbaarheid bezig op het momént dat je zoiets deelt.

Je hebt het tot nu toe niet gezegd. Dat is inderdaad egoistisch van je. Je kunt het nog half rechtzetten door het haar alsnog te vertellen, face-to-face. Boohoo, dan moet je een losse keer afspreken. Laat je nummer of mail achter met een briefje of jullie zullen afspreken. Laat ze niks horen, dan kom je er makkelijk mee weg
Met citaat reageren
Oud 02-07-2013, 20:23
Verwijderd
Ik snap niet dat er nooit iemand eens heeft gezegd;'Pfoe hee, zet eens een raam open hier!' ofzo? Zelfs over haar beddengoed kun je zoiets opmerken. Als je daar woont kun je zoiets toch gewoon zéggen? Dan hoef je niet eens meteen te zeggen dat zíj stinkt, maar zeg je wel dat het dáár stinkt.

Maar goed, voor nu; ik zou geen briefjes gaan schrijven, dat is wel erg laf... dus face-to-face na je vakantie?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 09:54
Verwijderd
Dat is het fijne aan met mannen wonen, dan kan je gewoon zeggen, Jezus wat stinkt het in jouw kamer! En dan zijn ze niet beledigd. Er verandert dan ook niet veel aan de zaak, dat is wel weer jammer.

Hoezo heb je geen manier om haar na de vakantie nog te bereiken?
Met citaat reageren
Oud 03-07-2013, 11:32
Verwijderd
Ik zeg het ook gewoon tegen bitches als ze stinken hoor.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2013, 20:58
Verwijderd
De geschikte momenten om het te vertellen zijn eigenlijk al voorbij. Gemiste kansen dus. Als je het achteraf nog moet vertellen is ook een beetje lullig voor die meid. Want ze heeft geen kans meer om het met je goed te maken. Verder draag je ook geen verantwoordelijkheid voor de hygiene van die meid. Dus ga er een beetje relaxed mee om en neem het niet als een zware taak op je schouders om het perse te moeten vertellen. Maar mocht de gelegenheid zich voordoen, en je ziet het moment als geschikt, dan kan je het alsnog vertellen. En ja, als je voelt dat je het moet doen om met jezelf in het reine te komen dan is het wel goed om het sowieso alsnog te vertellen.

Fijne vakantie!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 16:21
drukknoopje
drukknoopje is offline
Van de opties die overblijven zou ik het persoonlijk denk ik met een briefje doen. En die dan heel persoonlijk houden, dus niet andere mensen erbij betrekken.
Oud 10-07-2013, 20:09
Verwijderd
Nee, dat vind ik echt zo ongelofelijk laf. Zeg dan niets.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2013, 20:57
Verwijderd
Het makkelijkste was geweest als iemand af en toe gezegd had 'goh, misschien moet je de lakens even wassen binnenkort, ze ruiken niet zo fris meer' of ' hey, vind je het erg als ik het raam opendoe? Het ruikt hier niet zo fris.' Dan geef je haar de kans dat zelf op te pikken (als je maar vaak genoeg iets zegt over dat het nu niet zo fris ruikt en complimenten geeft als ze iets doet wat het frisser laat ruiken). Kans dat ze het niet doorheeft/er niets mee doet, dan kun je alsnog iets duidelijker aangeven dat je het wel heel fijn zou vinden als ze het deed. Nu nog aankomen met 'oh ja, ik ging trouwens weg omdat je stinkt, niet normaal' is niet echt aardig en ook heel niet leuk om te doen. Helemaal niets zeggen is dan weer nog onaardiger, want ze zal inderdaad op het moment zelf niet blij zijn met de boodschap, maar als ze er iets aan kan doen is dat voor iedereen heel wat prettiger. Misschien heeft ze trouwens wel door dat mensen haar ontwijken (/niet bij haar op haar kamer willen zijn) en weet ze niet waarom, dat is waarschijnlijk ook niet fijn.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2013, 12:23
Verwijderd
Face-to face, Oezem!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten