Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2013, 20:54
Verwijderd
Ik heb een beetje een issue in mn profielkeuze. Ik heb E&M gekozen met als tweede keuzevak scheikunde, omdat 1) dat alsnog een soort uitweg naar de bétarichting is mocht dat nodig zijn; dan hoef ik minder vakken in een eventueel tussenjaar te doen; 2) een beetje te voldoen aan de wens van mijn ouders om iets met béta te hebben; 3) dat het bétavak is dat me het beste afgaat en wat ik ook nog wel leuk vond in de onderbouw.

Punt is dat we in de onderbouw slechts 2 hoofdstukken scheikunde hebben gehad en daarnaast alleen natuurkunde, dus daarom voelt dit een beetje als een sprong in het diepe. En sindskort twijfel ik zelfs of ik niet liever filosofie wil doen; het bevalt me wel om na te denken over bijv. ethische kwesties, en van mijn mentor heb ik gehoord dat men in het buitenland veel waarde hecht aan het vak, mocht dat op je cv staan. Maar ik heb ook gehoord van andere mensen die het gekozen hebben, dat het later heel saai wordt en dat je allemaal meningen moet leren.

Nu vraag ik me af wat het verstandigst/handigst is om te kiezen: scheikunde of filosofie? (En ja, ik heb al gekozen, maar ik kan tot december nog wisselen mocht dat nodig zijn..)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-07-2013, 21:11
Nonny
Nonny is offline
Kan je niet allebei?
Als je zeker weet wat je na deze school wilt doen en je hebt daar geen scheikunde voor nodig, zou ik gewoon doen wat jij het leukst vind, filosofie dus. Als je dat niet zeker weet, en enigszins twijfelt over iets aan de betakant, zal ik voor scheikunde gaan. Ik weet niet of je havo of vwo doet, maar bij havo word alles van de onderbouw zeer herhaalt, en bij jullie wss ook, want iedereen die sk kiest heeft toch maar twee hoofdstukken gehad, dus ze laten jullie echt niet alles zelf uitkiezen hoor..
Doe wat voor jou het beste lijkt, maar switchen in december zou ik echt niet doen. Als je dan van filo naar sk gaat, val je wel keihard in het diepe.. Kiezen voor het einde van de zomervakantie dus, succes
Oud 13-07-2013, 21:37
zjuul
zjuul is offline
Ik heb twee jaar geleden mijn havo-diploma gehaald, en ben toen opgestroomd naar het vwo. Afgelopen jaar zat ik dus in 5vwo, en had ik filosofie als nieuw gekozen vak, want op de havo had ik het vak niet. En wat ben ik daar blij om zeg! Het is een geweldig vak, ik heb echt het idee dat je iets leert en dat je wordt uitgedaagd (net hoe je er zelf in staat) op verschillende (denk)gebieden, het verbreed je kennis en ook je blik op de wereld, het laat je nadenken over van alles en nog wat, en soms word je er gek van omdat er simpelweg geen antwoord is... Het klopt wel dat je de theorieën van de filosofen moet weten (althans op mijn school) maar maakt dat het minder leuk? Het daagt ook uit om zelf te denken, zeker in de vorm van groepsdiscussies (maar dit zal per school verschillen). Al met al vind ik filosofie een prachtig vak. Dit kan ook aan mij liggen: ik ben er in geïnteresseerd, jij misschien iets minder, en dan maakt het de keuze van filosofie of scheikunde alleen maar lastiger... Ik hoor trouwens ook van veel oud-leerlingen die nu op het HBO / WO zitten dat ze erg veel aan het vak hebben gehad. Het is zeker een voordeel bij veel studies. Succes met je keuze!

Oh, en dit artikel... interessant? Moet 'm zelf nog even lezen. In ieder geval: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuw...erplicht.dhtml

Ik heb trouwens geen scheikunde in mijn vakkenpakket. ;-)
Met citaat reageren
Oud 13-07-2013, 21:42
Verwijderd
Citaat:
Kan je niet allebei?
Als je zeker weet wat je na deze school wilt doen en je hebt daar geen scheikunde voor nodig, zou ik gewoon doen wat jij het leukst vind, filosofie dus. Als je dat niet zeker weet, en enigszins twijfelt over iets aan de betakant, zal ik voor scheikunde gaan. Ik weet niet of je havo of vwo doet, maar bij havo word alles van de onderbouw zeer herhaalt, en bij jullie wss ook, want iedereen die sk kiest heeft toch maar twee hoofdstukken gehad, dus ze laten jullie echt niet alles zelf uitkiezen hoor..
Doe wat voor jou het beste lijkt, maar switchen in december zou ik echt niet doen. Als je dan van filo naar sk gaat, val je wel keihard in het diepe.. Kiezen voor het einde van de zomervakantie dus, succes
Ik kan ze niet meer allebei kiezen, ik heb als eerste keuzevak een moderne vreemde taal (en dat is iets wat ik sowieso heel graag wil).

Nog even ter info: ik doe vwo (gym) en heb al gekozen, begin in september in de 4e.

En wat precies mijn probleem is: ik heb niet echt een overtuigende interesse voor scheikunde, het was meer een keuze vanuit het veiligstellen van de bétasector. Alleen gaat mijn interesse wel iets meer uit naar filo.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2013, 09:26
Nonny
Nonny is offline
Ik weet dat je al gekozen hebt, maar als je twijfelt sta je nog niet achter die keuze right, zo bedoel ik het, dat je aan het begin van dat school jaar begint met het vak.
Okee, nouja dan moet je dus voor jezelf vast stellen of je voor jou interesse gaat of voor je opleiding zekerheid, maar als jij iets richting communicatie oid, ik zeg maar wat wil gaan, dan zal ik filo kiezen, dat vind je A) leuker en B) je hebt dan niks aan scheikunde..
Oud 14-07-2013, 13:06
Silvano08
Silvano08 is offline
De reden om scheikunde te kiezen om 'de bétarichting veilig te stellen' kun je denk ik wel vergeten, aangezien ik aanneem dat je waarschijnlijk geen natuurkunde in je pakket hebt (wanneer je E&M hebt met als potentieel keuzevak scheikunde) en misschien ook geen wisB. Dus de bétarichting kan je sowieso als niet op met als enige bétavak scheikunde.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2013, 20:25
Schrödinger
Schrödinger is offline
Niemand heeft interesse in wat voor vakken je op de middelbare school gedaan hebt, hoor. De waarde van filosofie op je c.v. lijkt me te verwaarlozen. Hetzelfde kun je zeggen van scheikunde, want zonder wiskunde kom je de meeste bètastudies toch niet binnen, ook niet met scheikunde in je pakket. Kortom: kies wat je het leukst lijkt.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2013, 20:28
Verwijderd
Je hebt niks aan scheikunde met een economisch profiel
Met citaat reageren
Oud 15-07-2013, 02:31
Verwijderd
Thanks voor de reacties.

Ik denk dat ik maar even serieus over filosofie ga praten met m'n moeder (die heeft het geloof ik nog niet echt serieus genomen, zij wilt ook graag dat ik scheikunde oid doe); en indien mogelijk nog begin dit schooljaar switchen.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2013, 08:07
Verwijderd
Citaat:
Niemand heeft interesse in wat voor vakken je op de middelbare school gedaan hebt, hoor. De waarde van filosofie op je c.v. lijkt me te verwaarlozen. Hetzelfde kun je zeggen van scheikunde, want zonder wiskunde kom je de meeste bètastudies toch niet binnen, ook niet met scheikunde in je pakket. Kortom: kies wat je het leukst lijkt.
Precies dit. Beide opties zullen weinig invloed hebben op de rest van je leven, kies wat je leuk vindt.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2013, 13:22
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Het is ook belangrijk om te doen wat je leuk vindt, ik heb zelf vmbo gedaan en moest ook twee keuzevakken kiezen, eentje werd kunstvakken omdat dat goed aansluit bij mijn vervolgopleiding, daarna moest ik nog kiezen uit duits, natuur-scheikunde, biologie, of maatschappijleer. Duits was waarschijnlijk nuttiger geweest met mijn vervolgopleiding in het vooruitzicht maar het vak lag me gewoon niet, ik kon het niet en was er niet gemotiveerd voor, maatschappijleer vond ik veel interessanter en daardoor was ik er ook meer gemotiveerd voor. Een vakkenpakket met alleen vakken die ''nuttiger'' zijn dan anderen heb je niets aan want het kost je waarschijnlijk meer moeite om jezelf ertoe te zetten daarvoor te studeren dan voor de vakken die je wel interessant vindt.
Oud 19-07-2013, 19:13
Starbucks-
Starbucks- is offline
Je hebt (helaas) niets aan scheikunde in je E&M profiel. Dit jaar ook veel mensen uit mijn groep gehad met E&M/C&M met sk of bio in het vrije deel, uiteindelijk heeft het overgrote deel het met een onvoldoende afgesloten (vooral de kiezers van biologie ) en ook al wilden ze de bètarichting op, ze moesten dan een heel jaar opnieuw doen voor 2 vakken (natk en sk of natk en bio). Kijk naar wat je leuk vindt, want scheikunde uit de onderbouw is echt geen juiste weerspiegeling van hoe het er in de bovenbouw gaat uitzien.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten