Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Ik heb twee jaar geleden mijn havo-diploma gehaald, en ben toen opgestroomd naar het vwo. Afgelopen jaar zat ik dus in 5vwo, en had ik filosofie als nieuw gekozen vak, want op de havo had ik het vak niet. En wat ben ik daar blij om zeg! Het is een geweldig vak, ik heb echt het idee dat je iets leert en dat je wordt uitgedaagd (net hoe je er zelf in staat) op verschillende (denk)gebieden, het verbreed je kennis en ook je blik op de wereld, het laat je nadenken over van alles en nog wat, en soms word je er gek van omdat er simpelweg geen antwoord is... Het klopt wel dat je de theorieën van de filosofen moet weten (althans op mijn school) maar maakt dat het minder leuk? Het daagt ook uit om zelf te denken, zeker in de vorm van groepsdiscussies (maar dit zal per school verschillen). Al met al vind ik filosofie een prachtig vak. Dit kan ook aan mij liggen: ik ben er in geïnteresseerd, jij misschien iets minder, en dan maakt het de keuze van filosofie of scheikunde alleen maar lastiger... Ik hoor trouwens ook van veel oud-leerlingen die nu op het HBO / WO zitten dat ze erg veel aan het vak hebben gehad. Het is zeker een voordeel bij veel studies. Succes met je keuze!
Oh, en dit artikel... interessant? Moet 'm zelf nog even lezen. In ieder geval: http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuw...erplicht.dhtml Ik heb trouwens geen scheikunde in mijn vakkenpakket. ;-) |
![]() |
|
Ik weet dat je al gekozen hebt, maar als je twijfelt sta je nog niet achter die keuze right, zo bedoel ik het, dat je aan het begin van dat school jaar begint met het vak.
Okee, nouja dan moet je dus voor jezelf vast stellen of je voor jou interesse gaat of voor je opleiding zekerheid, maar als jij iets richting communicatie oid, ik zeg maar wat wil gaan, dan zal ik filo kiezen, dat vind je A) leuker en B) je hebt dan niks aan scheikunde..
|
De reden om scheikunde te kiezen om 'de bétarichting veilig te stellen' kun je denk ik wel vergeten, aangezien ik aanneem dat je waarschijnlijk geen natuurkunde in je pakket hebt (wanneer je E&M hebt met als potentieel keuzevak scheikunde) en misschien ook geen wisB. Dus de bétarichting kan je sowieso als niet op met als enige bétavak scheikunde.
|
![]() |
|
Niemand heeft interesse in wat voor vakken je op de middelbare school gedaan hebt, hoor. De waarde van filosofie op je c.v. lijkt me te verwaarlozen. Hetzelfde kun je zeggen van scheikunde, want zonder wiskunde kom je de meeste bètastudies toch niet binnen, ook niet met scheikunde in je pakket. Kortom: kies wat je het leukst lijkt.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Het is ook belangrijk om te doen wat je leuk vindt, ik heb zelf vmbo gedaan en moest ook twee keuzevakken kiezen, eentje werd kunstvakken omdat dat goed aansluit bij mijn vervolgopleiding, daarna moest ik nog kiezen uit duits, natuur-scheikunde, biologie, of maatschappijleer. Duits was waarschijnlijk nuttiger geweest met mijn vervolgopleiding in het vooruitzicht maar het vak lag me gewoon niet, ik kon het niet en was er niet gemotiveerd voor, maatschappijleer vond ik veel interessanter en daardoor was ik er ook meer gemotiveerd voor. Een vakkenpakket met alleen vakken die ''nuttiger'' zijn dan anderen heb je niets aan want het kost je waarschijnlijk meer moeite om jezelf ertoe te zetten daarvoor te studeren dan voor de vakken die je wel interessant vindt.
|
![]() |
Je hebt (helaas) niets aan scheikunde in je E&M profiel. Dit jaar ook veel mensen uit mijn groep gehad met E&M/C&M met sk of bio in het vrije deel, uiteindelijk heeft het overgrote deel het met een onvoldoende afgesloten (vooral de kiezers van biologie
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
|
|