Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-08-2013, 17:36
Sjonnieponnie
Sjonnieponnie is offline
In het huis van mijn buurman woont een studente in. Ze kennen elkaar. Hij staat onder toezicht bij een instantie omdat hij schulden ofzo heeft. Zij kan zich daardoor niet in laten schrijven op zijn adres, maar wil wel uitwonende stufi ontvangen. Daardoor heeft ze aan mij gevraagd of ze zich op mijn adres in kan schrijven. Ik woon in een koophuis met mijn vriendin in Amsterdam.

Gaat dat gezeik opleveren bij de belasting? Zal ik gecheckt worden of er daadwerkelijk iemand bij mij in is komen wonen? Denken ze dan misschien dat ik iemand zwart in laat wonen? Kan iemand mij dat vertellen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2013, 17:52
TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Ze moet er ook feitenlijk wonen en er is kans dat dat gecontroleerd wordt. Ze komen dan simpelweg kijken of die persoon thuis is, het bed beslapen, spullen in de koelkast, de wastafel/tandeborstels gebruikt worden, er kleren zijn, etc.

Als je gecontroleerd wordt en de persoon woont niet werkelijk daar, moet je alle stufi terug betalen + een boete van 50% van het totaalbedrag dat je hebt gekregen. Ook de mensen die hebben meegewerkt zoals je ouders, vrienden en dergelijke kunnen een boete krijgen. Als je daarna alsnog verder gaat met dergelijke fraude wordt de boete 100% (en natuurlijk het originele bedrag weer terug betalen) en wordt het recht op stufi je ontzegt.

Ook wordt het adres gewijzigd naar dat adres in de GBA, dus alles van overheidsinstanties zal naar dat adres gestuurd worden. Dus ook informatie over de stufi, (trein)bekeuringen, post van de zorgverzekering ed. Dat is niet zo erg, maar wel onpraktisch.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 19:08
Pluis
Pluis is offline
Dit is fraude. DUO controleert tegenwoordig steeds vaker of studenten met een uitwonende beurs wel op het opgegeven adres wonen.
Oud 27-08-2013, 04:43
hookee
hookee is offline
Citaat:
Hij staat onder toezicht bij een instantie omdat hij schulden ofzo heeft. Zij kan zich daardoor niet in laten schrijven op zijn adres..
Nooit van deze regel gehoord en ik vind het ook erg vreemd;. Wat is er beter om van schulden af te komen dan een extra inkomstenbron?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2013, 20:59
TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Citaat:
Nooit van deze regel gehoord en ik vind het ook erg vreemd;. Wat is er beter om van schulden af te komen dan een extra inkomstenbron?
Ik denk dat in de praktijk er vaak weinig geld binnen komt, maar juist extra kosten doordat er iemand extra woont en die extra persoon niet volledig voor de extra kosten opdraait.

Kan er naast zitten, kan ook bedacht zijn door iemand die teveel achter een bureau zit en die logica niet van toepassing is, maar just my 2 cents : ).
Met citaat reageren
Oud 27-08-2013, 21:17
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
vaak hebben mensen met schulden een uitkering en die wordt gekort zodra er iemand bij je komt wonen die wel een inkomen heeft. Op die manier kan het dus problemen geven.
Oud 29-08-2013, 18:11
Martiño
Martiño is offline
Naast dat het fraude is kan het jou ook extra lasten opleveren! Denk bijvoorbeeld aan afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting, rioolheffing, dat soort dingen. Ook voor je belastingaangifte en eventuele toeslagen kan het nadelig uitpakken.

Overigens zou ik het wel heel vreemd als een vage kennis (de inwonende studente van een buurman) bij jou komt inwonen op papier. Zelfs bij een bekende zou ik daar nog even over nadenken, laat staan een wildvreemde.

Huurt die studente overigens een kamer van hem, of woont ze bij hem in? Want in het eerste geval staat haar financiële situatie los van de zijne, toch? Ik vind het maar een vaag verhaal.
Reageren

Regels voor berichten