![]() |
|
Als ik snel de trap op ren heb ik het ook iets warmer dan voordat ik de trap op ging. Als ik naar mijn ouders fiets (45 minuten) dan ben ik ook toe aan een glas water en voel ik mijn shirt net iets meer plakken dan normaal.
Dikke mensen zweten doorgaands meer, omdat die veel meer gewicht moeten verplaatsen, dat kost meer inspanning en daarvan ga je zweten. Immers verplaats jij net zoveel gewicht als iemand zonder overgewicht zou doen als hij constant een tas van 15 - 20 kilo zou meeslepen. Volgensmij kan veel zweten ook voorkomen bij mensen met diabetes. Iets dat overigens ook veel voorkomt bij mensen met overgewicht. Je zou dat overigens ook aan andere dingen merken, zoals vermoeidheid (als in, willen slapen, niet van te fanatiek gesport) en ontzetten vaak naar de wc moeten om te plassen. Meest waarschijnlijke is je overgewicht de oorzaak. Afvallen zal dan het beste helpen. |
![]() |
|
Het zweten wordt vooral veroorzaakt door een slechte conditie, niet per definitie omdat iemand 10 kg meer weegt (hoewel het overgewicht, een slechte levensstijl en een slechte conditie natuurlijk wel heel erg met elkaar samenhangen). Diabetes zou een oorzaak kunnen zijn van overgewicht, maar is wel een beetje een shot in the dark. Het is best mogelijk voor iemand met 10 kg overgewicht om niet te zweten bij matige inspanning zoals fietsen. Overgewicht zorgt er echter wel voor dat je hart- en bloedvaten in slechte conditie zijn, je hart moet in rust al meer dan gebruikelijk pompen om je lichaam van zuurstof te voorzien, en je slechte conditie zorgt er echter voor dat je bij matige inspanning (fietsen, traplopen) al gelijk gaat zweten.
Uiteindelijk is de oplossing voor een slechte conditie en overgewicht eenvoudig: gezonder eten en leven (dus meer bewegen en aan je conditie werken).
|
|