Een motor zelf zal niet zomaar in de soep lopen, maar het kent wel onderdelen die aan slijtage onderhevig zijn en die bijtijds vervangen moeten worden om schade te voorkomen. Zoals het op peil houden van de vloeistoffen. Zo kan een auto met distributieriem uiteindelijk in de problemen komen als de vervangingstermijn (ruim) overschreden wordt, maar die termijn verschilt per model. En zo zijn er meerdere onderdelen die een sterk advieslimiet hebben qua gebruiksduur.
Reken je dit soort dingen mee in 'looptijd' dan kan een motor tonnen 'achter elkaar' draaien. Als ze zo intensief gebruikt worden slijten ze juist minder snel omdat ze zelden koud gebruikt worden en ze veel op optimale gebruikstemperaturen blijven. Rijd je dan ook veel snelweg gebeurd er helemaal weinig spannends

Taxi's en vrachtwagens kunnen op die manier gigantisch kilometerstanden halen.
Voor de rest is er geen pijl op te trekken

Is de vraag meer 'wat is het eerst aan vervanging toe' dan zullen dat - van uitgaande dat je je vloeistoffen op peil houdt - waarschijnlijk je banden of remmen zijn.