Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2013, 19:51
Iloveme123
Iloveme123 is offline
Heey
Ik heb de afgelopen tijd heel veel nagedacht en meegemaakt. Heb ook meerdere gesprekken met mijn mentor gehad en met een vertrouwens persoon op school. Maar steeds vaker spoken de woorden 'ik wil dood' door mijn hoofd. Wat moet ik doen?
Xx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-07-2013, 19:54
CKV
CKV is offline
Hey

Misschien kun je langs de huisarts. Hij kan je hiermee verder helpen. Iedereen heeft hier wel eens last van, maar laat het niet de overhand nemen.

Blijf positief en het komt allemaal goed!

Groetjes CKV
Met citaat reageren
Oud 21-07-2013, 20:04
Verwijderd
Allereerst: doe het niet. Het is een beslissing die je niet kunt terugdraaien. Je hebt nu heel veel meegemaakt, en dat kan grote impact op je hebben, maar op den duur zul je merken dat je er steeds beter mee kunt omgaan en zul je zelfs de goede kanten van het leven weer zien. Zoals CKV zegt: ga naar de huisarts, hij kan je verwijzen, en zo zal iemand je helpen om dit te verwerken en de zonnige kanten van het leven weer te zien, want geloof me, die zijn er!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2013, 20:06
Iloveme123
Iloveme123 is offline
Heey
Huisarts is geen optie want heb een tijdje terug heel erg ruzie met hem gehad omdat hij prive dingen had doorgeluld aan mijn ouders..
Met citaat reageren
Oud 21-07-2013, 21:22
Elin3
Elin3 is offline
Oud 21-07-2013, 22:10
CKV
CKV is offline
Ik zou een klacht in dienen tegen die huisarts van je. Hij heeft een eed afgelegd dat hij niks door mag vertellen over zn patienten(beroepsgeheim). Doet hij het wel dan heeft hij een heeeeel groot probleem. Ik hoop dat het tuchtcollege dr achterkomt, dan is hij mooi de sjaak!
Met citaat reageren
Oud 21-07-2013, 22:27
Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Ik zou een klacht in dienen tegen die huisarts van je. Hij heeft een eed afgelegd dat hij niks door mag vertellen over zn patienten(beroepsgeheim). Doet hij het wel dan heeft hij een heeeeel groot probleem. Ik hoop dat het tuchtcollege dr achterkomt, dan is hij mooi de sjaak!
Als je minderjarig bent en het gaat over dingen vertellen aan je ouders, dan liggen de regels net ietsje anders, zeker als je nog geen 16 bent. Maar dat is niet een verhaal voor hier.

Iloveme, heb je je mentor en de vertrouwenspersoon ook verteld over die gedachtes?
Oud 22-07-2013, 02:00
Verwijderd
Ik heb er ook een tijdje last van gehad, maar gelukkig de laatste tijd niet meer. Iemand van dit forum stuurde me deze link: http://m.youtube.com/watch?v=1e2LCuQicE0 . Ik weet niet of jij er iets aan hebt, maar het nummer sprak me toen echt aan en heeft me geholpen. (bedankt jwz).

Kijk daarnaast welke mogelijkheden je nog hebt; zijn er andere mensen die jij vertrouwd en waar je terrecht kunt? Gewoon vertellen hoe je je voelt en waardoor dat komt, even je hart luchten. Je hoeft niet alles te vertellen en misschien is er niet direct een oplossing, maar het lucht op!
Gooi desnoods je verhaal op het forum als je niemand hebt. Naast een aantal onzinnige reacties zitten er soms ook hele goeie of hele lieve berichten tussen, en hier kent sowieso niemand je.

Tenslotte (het klinkt nu misschien nog waardeloos maar): naar regen komt zonneschijn. Veel rotter ga je je wss niet voelen. Probeer je blijdschap uit kleine dingetjes te halen (doe ik ook en het voelt fijn); probeer als je daar de gelegenheid voor hebt deze week nog even lekker te genieten van het zonnetje, drink een glas ijskoud drinken, kijk leuke films, luister vrolijke muziek, koop iets leuks voor jezelf, ga lekker het water in, weet ik het.. Als je er (een beetje) positief mee probeert mee te beginnen, kun je je er soms al een stuk beter door voelen (hoewel het natuurlijk niet altijd helpt).

Ook kun je jezelf vragen stellen;
- waarom wil ik dood?
- lossen deze problemen hierdoor op of probeer ik te vluchten?
-wat zullen anderen ervan vinden als ik dood zou gaan?
- laat ik een ander met mijn problemen zitten/ in de stront zakken?
- is het niet egoïstisch om zelfmoord te plegen?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2013, 11:32
Verwijderd
Niets. Laat ze lekker spoken.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2013, 11:41
Iloveme123
Iloveme123 is offline
Wow wat een mooi nummer
Ben steeds meer aan het nadenken en weet wel dat de dood geen oplossing is maar ja....
Ik weet het gwn ff niet meer
Met citaat reageren
Oud 25-07-2013, 20:06
Jesse.K
Jesse.K is offline
Bidden
Met citaat reageren
Oud 25-07-2013, 20:38
Iloveme123
Iloveme123 is offline
Ik bid niet. Eerst af en toe maar me oma ging ook gwn dood dus ik geloof niet meer zo in god. Maar dat mag iedereen natuurlijk zelf beslissen.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2013, 09:53
Verwijderd
Citaat:
Ik bid niet. Eerst af en toe maar me oma ging ook gwn dood dus ik geloof niet meer zo in god. Maar dat mag iedereen natuurlijk zelf beslissen.
Iedereen gaat dood, en oudere mensen zoals opa's en oma's bovenal. En dat gaat allemaal vanzelf. Daar hoef je zelf niets voor te doen. Dus blijf nog maar even leven. Deze vervelende periode is maar eventjes. Er komen ook nog mooie en gelukkige tijden.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2013, 21:59
Patataap
Patataap is offline
Citaat:
Bidden
:')
Met citaat reageren
Oud 26-07-2013, 22:03
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
:')
Op zich is het geen gek idee. Zelfs als je helemaal nergens in gelooft of jezelf niet toe wil staan om te geloven kan bidden nog steeds "werken". Zie dat als iets wat God/ Allah/ het spaghettimonster doet of zie dat puur rationeel als je psychologische werking van gebed (het kwijt kunnen van je verhaal).
Als iemand zich er oké bij voelt of beter door voelt om te bidden lijkt me dat genoeg reden voor diegene om te bidden (en dat misschien ook wel aan anderen aan te raden).
Oud 27-07-2013, 08:23
Iloveme123
Iloveme123 is offline
Heey
Echt bedankt voor dit nummer http://m.youtube.com/watch?v=1e2LCuQicE0 ik luister er veel naar. Vooral als ik me heel rot voel. Echt dankje
Xx
Met citaat reageren
Oud 28-07-2013, 13:21
Jesse.K
Jesse.K is offline
Citaat:
Op zich is het geen gek idee. Zelfs als je helemaal nergens in gelooft of jezelf niet toe wil staan om te geloven kan bidden nog steeds "werken". Zie dat als iets wat God/ Allah/ het spaghettimonster doet of zie dat puur rationeel als je psychologische werking van gebed (het kwijt kunnen van je verhaal).
Als iemand zich er oké bij voelt of beter door voelt om te bidden lijkt me dat genoeg reden voor diegene om te bidden (en dat misschien ook wel aan anderen aan te raden).
Niet dat ik het met je eens ben, maar even er van uit gaand dat je gelijk hebt:
het uiten en kwijt kunnen van je verhaal kan helpen, ik ben gelovig, maar een psycholoog zou vast weer wat anders zeggen maar het helpt vaak wel.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2013, 14:11
Verwijderd
Bidden is problemen afschuiven. Niets doen en dan hopen dat de situatie beter wordt. Je kan beter je tijd steken in iets echt ondernemen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2013, 18:59
Keys
Keys is offline
Citaat:
Bidden is problemen afschuiven. Niets doen en dan hopen dat de situatie beter wordt. Je kan beter je tijd steken in iets echt ondernemen.
Het is logisch om zo te denken als je er zelf niet in gelooft. Ik geloof er ook niet in maar ik denk dat als anderen er hoop door krijgen dat het alleen maar goed is. Hoop is altijd goed, het zet mensen aan tot ondernemen

Iloveme ik zou er echt over na denken om te gaan praten met een psycholoog. Deze mensen zijn er voor opgeleid om naar je te luisteren en dingen samen met je op te lossen. En probeer vooral positief te denken, er zijn zoveel mooie dingen in het leven waar jou situatie niks mee te maken heeft.
Heel veel geluk
Met citaat reageren
Oud 22-08-2013, 19:19
wanted010
wanted010 is offline
Hecht je meer aan de positieve dingen, negatieve gebeurtenissen hoor je te vermijden en vergeten.
Bekijk alles positief , en let op, er zijn mensen die het erger dan jouw hebben ,wees blij en Wees sterk.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2013, 22:03
thesombrero
thesombrero is offline
Ns na te gaan waarom je nou dood wil en ns kijken of je er wat aan kunt doen. Zelfmoord maakt het alleen maar weer triester voor de omgeving.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 08:39
Verwijderd
Citaat:
Oneens. Bidden kan een heel goede aanzet zijn voor de TS om na de denken over wat ze voelt, waarom ze zich zo voelt, wat ze mist, etc etc.
En dat is waar het allemaal mee begint. Niet de symptomen bestrijden, maar de wortel ontmaskeren.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 09:54
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Oneens. Bidden kan een heel goede aanzet zijn voor de TS om na de denken over wat ze voelt, waarom ze zich zo voelt, wat ze mist, etc etc.
En dat is waar het allemaal mee begint. Niet de symptomen bestrijden, maar de wortel ontmaskeren.
Bidden op zich geeft natuurlijk geen oplossing voor problemen. Als mensen passief gaan afwachten tot God alles voor hen oplost, zo lang ze maar genoeg bidden, worden er natuurlijk nooit zaken opgelost. Maar ook minder extreem: er zijn een heleboel mensen die geloven dat de zaken gaan zoals ze gaan omdat God dat zo heeft bepaald.
Daar ben ik persoonlijk niet zo vóór. Inderdaad kan bidden hoop geven, en is hoop belangrijk. Maar ik denk dat het nooit een oplossing zal bieden en mensen zelf actief hun problemen moeten aanpakken.

Maar misschien is dat ook wat jij bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 10:04
-Hellshooter-
-Hellshooter- is offline
Ik heb zelf dat soort gedachtes gehad, en dat was best moeilijk om vanaf te komen. Mij heeft het wel geholpen om te praten met psycholoog. Buiten dat je, je verhaal volledig kwijt kunt, helpen ze je ook met het oplossen van alle problemen. Je moet het zelf doen, maar zij geven je wel hele duidelijke en goeie tips.
Misschien is het 't overwegen waard om het te proberen.

Bidden heb ik ook al eens geprobeerd, en in zekere zin werkte dat wel ondanks ik niet gelovig ben. 't nadeel wat ik er aan vond is dat niemand je dan kan helpen met een oplossing. Je kan hooguit je verhaal kwijt.
Oud 26-08-2013, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Oneens. Dat kan het niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2013, 12:56
Verwijderd
Citaat:
Oneens. Dat kan het niet.
En waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Bidden op zich geeft natuurlijk geen oplossing voor problemen. Als mensen passief gaan afwachten tot God alles voor hen oplost, zo lang ze maar genoeg bidden, worden er natuurlijk nooit zaken opgelost. Maar ook minder extreem: er zijn een heleboel mensen die geloven dat de zaken gaan zoals ze gaan omdat God dat zo heeft bepaald.
Daar ben ik persoonlijk niet zo vóór. Inderdaad kan bidden hoop geven, en is hoop belangrijk. Maar ik denk dat het nooit een oplossing zal bieden en mensen zelf actief hun problemen moeten aanpakken.

Maar misschien is dat ook wat jij bedoelt.
Om in te gaan op een van je laatste zinnen: inderdaad, mensen moeten zelf hun problemen actief aanpakken.
Maar voordat alles moeten de problemen eerst ontleed worden. Wat is het probleem, hoe komt dat, wat wil en kan ik hieraan doen? In een gebed kunnen deze dingen uitgesproken worden naar God. Een gebed kan dus een middel zijn waardoor een persoon aan het nadenken gezet wordt. Dat is wat ik wil zeggen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 14:22
Verwijderd
Citaat:
En waarom niet?
Omdat bidden niets met nadenken te maken heeft. En al helemaal niet met oplossingen. Het enige wat je doet is uitstellen van zaken die wel helpen.

Wat jij zegt komt overeen met de tip geven om een fles whisky erbij te pakken en er eens goed over na te denken. Het is veel effectiever om meteen iets te gaan doen dat daadwerkelijk effect heeft.

Daarnaast bestaat er geen god en is bidden dus per definitie nutteloos.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 16:20
Iloveme123
Iloveme123 is offline
Citaat:
Omdat bidden niets met nadenken te maken heeft. En al helemaal niet met oplossingen. Het enige wat je doet is uitstellen van zaken die wel helpen.

Wat jij zegt komt overeen met de tip geven om een fles whisky erbij te pakken en er eens goed over na te denken. Het is veel effectiever om meteen iets te gaan doen dat daadwerkelijk effect heeft.

Ik vind bidden ook nutteloos... Je kan wachten op god totdat je een ons weegt maar hij lost je problemen niet op.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 16:20
Iloveme123
Iloveme123 is offline
Verder als ik in aanraking van een psygoloog kom worden mijn ouders er ook van op de hoogte gebracht en dat is niet de bedoeling
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 16:41
Verwijderd
Citaat:

Heeft bidden niets met nadenken te maken nee?
Ik zeg ook niet dat God bestaat en omdat je moet bidden omdat Hij kan helpen enzo. Ik zeg dat bidden een middel kan zijn bij het voor jezelf ordenen, structureren en overdenken van de problemen. Dat is, zoals ik in een eerdere post ook zei, een onmisbaar onderdeel in het oplossen van de problemen. Hoofdpijn kan duizend oorzaken hebben. Depressie kan duizend oorzaken hebben. Niet elke hoofdpijn is met eenzelde pilletje op te lossen. En niet elke depressie is met eenzelfde levensrecept op te lossen. Gekeken moet worden wat de aanleiding en de oorzaken zijn.

Citaat:
Ik vind bidden ook nutteloos... Je kan wachten op god totdat je een ons weegt maar hij lost je problemen niet op.
Zie bovenstaande.

Laatst gewijzigd op 26-08-2013 om 16:49.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 16:47
Iloveme123
Iloveme123 is offline
Citaat:
Ik zeg ook niet dat God bestaat en omdat je moet bidden omdat Hij kan helpen enzo. Ik zeg dat bidden kan helpen bij het voor jezelf ordenen, structureren en overdenken van de problemen. Zie het als een onzichtbare psycholoog waar je tegen praat. Alleen geeft deze psycholoog (naar jullie mening) geen antwoord. Daarom is bidden alleen niet genoeg. MAAR NOGMAALS, HET KAN WEL HELPEN BIJ HET OVERDENKEN EN BEDENKEN EN NOG VEEL MEER VAN DE PROBLEMEN

Zie bovenstaande.
Alles op een rijtje heb ik al daar hoef ik niet over na te denken. En ik heb liever een antwoord als ik tegen ismand vertel wat er allemaal aan de hand is. Maar als jij wilt bidden moet je dat zeker doen het heeft voor mij alleen geen waarde
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Nee. Of nouja, zo kan je van alles wel associëren met nadenken.

Ga dan een potje masturberen. Dat heeft des te meer met nadenken te maken en is ook nog eens functioneel om spanning te sussen.
Citaat:
Ik zeg ook niet dat God bestaat en omdat je moet bidden omdat Hij kan helpen enzo. Ik zeg dat bidden een middel kan zijn bij het voor jezelf ordenen, structureren en overdenken van de problemen. Dat is, zoals ik in een eerdere post ook zei, een onmisbaar onderdeel in het oplossen van de problemen.
Ik weet dat je dat zei. Het is nog steeds onzin.
Citaat:
Hoofdpijn kan duizend oorzaken hebben. Depressie kan duizend oorzaken hebben. Niet elke hoofdpijn is met eenzelde pilletje op te lossen. En niet elke depressie is met eenzelfde levensrecept op te lossen. Gekeken moet worden wat de aanleiding en de oorzaken zijn.
Precies. Dat doe je niet door te bidden, maar door rationeel na te denken.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2013, 21:26
Verwijderd
Reverend, hoe moet je volgens jouw theorie problemen oplossen?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2013, 05:55
Nienna*
Nienna* is offline
Citaat:
Alles op een rijtje heb ik al daar hoef ik niet over na te denken. En ik heb liever een antwoord als ik tegen ismand vertel wat er allemaal aan de hand is. Maar als jij wilt bidden moet je dat zeker doen het heeft voor mij alleen geen waarde
In dit geval kan het je dan misschien helpen om eens aan iemand te vertellen wat er allemaal aan de hand is? De vertrouwenspersoon op school heb je het dus al verteld, maar je wilt niet naar de huisarts. Wat is het probleem met het vertellen aan je ouders? Waarom mogen zij het niet weten?
Het is niet gek dat het niet altijd even goed gaat, en ook deze gedachtes zijn niet gek of raar. Veel mensen hebben er last van. Het zou je kunnen helpen als je ouders je kunnen steunen?
Met citaat reageren
Oud 27-08-2013, 11:12
Verwijderd
Citaat:
Reverend, hoe moet je volgens jouw theorie problemen oplossen?
Dat staat in de post boven je.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten