Ik ben op dit moment denk ik twee jaar moe.
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor de laatste keer een energie-boost heb gehad of wanneer ik 's morgens eens dacht: 'Wat heb ik zin in vandaag!'
Ik ben een vrolijke meid van 17, in de fleur van mijn leven dus. Ach ja, echt vrolijk ben ik al lang niet meer geweest. Ik heb genoeg vrienden en vriendinnen en thuis gaat het goed. Vroeger was dat helemaal anders, maar nu is het vrijwel 'normaal'.
Op school is het ook in orde, maar toch heb ik last van een zeer langdurige vermoeidheid en voortdurende hoofdpijn. Permanent. Als ik een zware inspanning heb geleverd, zoals fitnessen, kan ik voor de rest van de dag geen hol. Ik moet liggen en ben immens verzwakt.
Mensen zijn wezens die snel wennen.
Toen mijn vermoeidheid pas begon, dacht ik waarschijnlijk dat ik gewoon niet goed had geslapen (ik ben al heel mijn leven een slechte slaper) en dat het wel over zou gaan. Maar het is nooit overgegaan.
Een halfjaar geleden ging ik naar de huisarts en vertelde ik wat er scheelde. Hij zag het probleem niet en linkte mijn klachten met een onschuldig 'winterdipje' dat vanaf de eerste zonnestralen op mijn bleke huid, meteen zal verdwijnen. Maar het verdween niet. Ook niet na twee weken Marokko. (Hij had btw ook bloed afgenomen en nadien bleek dat ik geen ijzer- of vitaminetekorten of dergelijke had)
Ik bezocht een maand later een nieuwe dokter en kwam met hetzelfde verhaal, nu iets wanhopiger. Hij onderzocht me grondig (in tegenstelling tot de eerste dokter) en kwam tot de conclusie dat mijn bloeddruk te laag was voor een 17-jarige. Toen ik dit thuis vertelde, leek mijn moeder niet onder de indruk en al gauw had ze het over iets anders.
Mijn moeder is vrij hard en denkt bij alles dat het wel zal verdwijnen, vandaar dat ik na al die jaren nog steeds niet verder ben.
Wie deze situatie nooit zelf heeft meegemaakt, weet niet hoe dit is: nooit energie hebben. Je gaat er langzaam van kapot, je wordt er depressief en eenzaam van; bij de dingen die je vroeger leuk vond, denk je nu alleen maar 'ik wil ergens liggen'
Ik ging eens rondsurfen op internet en typte in: CVS test. Ik beantwoordde alle vragen en toen het verdict kwam dat het goed mogelijk was dat ik dit syndroom had, was ik in diepe shock en werd ik triest.
Het woord maakte me bang.
Ik wil er graag meer over weten, maar aan de andere kant ben ik bang voor wat het inhoudt, hoe mijn leven eruit zal zien als de diagnose is gesteld.
Het lucht me zo op om dit te schrijven, want ik durf er met niemand over te praten. Niet met mijn beste vriendinnen, omdat ik een leuke tijd wil hebben wanneer ik bij hen ben en als ik erover praat word ik intens ongelukkig en niet met mijn moeder, omdat ze zelf problemen heeft en als ik haar erover aanspreek doet ze er te luchtig over.
Maar het is serieus, dit is geen leven meer. Ik ben dit jaar zelfs gestopt met toneel omdat ik het fysiek niet meer aankon, de regelmatig late repetities en 's morgens naar school. En een paar dagen geleden ben ik gestopt met mij, jeugdbeweging omdat het kamp te zwaar was.
Ik zeg afspraken af, omdat ik te moe ben. Ik ga nooit meer uit en zelfs aan festivals heb ik niks meer.
Nu vraag ik me af of één van jullie CVS van dichtbij heeft meegemaakt en in hoeverre deze ziekte invloed had op het leven (van je kennis of van jezelf).
En wat moet ik doen?
Ik heb last van extreme uitstelgedrag, maar ik heb het gevoel dat mijn vermoeidheid langzaam mijn leven begint over te nemen.
Bedankt om te lezen!
|