Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Moet thuisonderwijs wel of niet toegestaan worden?
Ja, iedereen moet TO kunnen geven en de overheid hoeft geen toezicht te houden. 1 16.67%
Ja, maar met overheidstoezicht (jaarlijkse toetsen e.d.). 1 16.67%
Alleen als het niet anders kan, bv als een kind langdurig ziek is. 3 50.00%
Alleen bij 'richtingsbezwaren' van het gezin. 0 0%
Nee, TO moet altijd illegaal zijn en voor niemand toegestaan. 1 16.67%
Aantal stemmers: 6. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-10-2013, 21:08
Rckw
Rckw is offline
Thuisonderwijs (TO) houdt in dat je niet naar een school gaat, maar les krijgt van je ouder(s) of iemand anders die zij aanwijzen. In Nederland is dat alleen mogelijk bij 'richtingsbezwaren' van je ouders tegen scholen in de omgeving. Bv. als je een hindoe bent en er zijn geen hindoeïstische scholen in je stad, dan kun je toestemming krijgen om thuisonderwijs te geven. Sander Dekker (staatssecretaris van onderwijs) wil TO helemaal illegaal maken. Of dat gaat gebeuren, is nog niet duidelijk.
Wat vind jij? Is TO goed of niet? Moeten er eisen aan gesteld worden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-10-2013, 00:45
arPos
arPos is offline
Ik vind dat al het onderwijs seculier moet en dus richtingsbezwaren afvallen.

Alleen optie 3 vind ik een goede reden
Oud 27-10-2013, 11:30
Rckw
Rckw is offline
Vergeten toe te voegen: leg uit waarom je je keuze hebt gemaakt. Waarom is thuisonderwijs volgens jou niet goed? Waarom moeten alle kinderen naar een gewone school?
Met citaat reageren
Oud 27-10-2013, 11:34
Duckdonkey
Duckdonkey is offline
Ik vind van niet, er zijn genoeg verschillende soorten scholen(christelijk, openbaar, montessori, vrije school etc) dus er zit denk ik altijd wel iets tussen.
Dit vind ik vooral omdat ik denk dat een kind andere invloeden en meningen moet tegenkomen dan alleen die van de ouders en een kind wordt teveel beschermd wanneer het thuis is.
Wel vind ik dat thuisonderwijs toegestaan mag worden bij langdurig zieke kinderen of kinderen met gedrags of psychische problemen mits de ouders een cursus volgen of dat het kind een paar uur per week begeleiding krijgt van een gediplomeerd iemand.
Oud 27-10-2013, 13:56
arPos
arPos is offline
Citaat:
Vergeten toe te voegen: leg uit waarom je je keuze hebt gemaakt. Waarom is thuisonderwijs volgens jou niet goed? Waarom moeten alle kinderen naar een gewone school?
Omdat afgezien van ouders die ook algemeen docent op een school zijn m.b.t. de leeftijdscatagorie van het kind niet gekwalificeerd zijn om het kind op te leiden aan de competenties en resultaten te voldoen die de school/overheid stelt.

Dat is niet persé iets negatiefs maar die eisen zijn er nu eenmaal.

Ook is het voor een kind wel zo prettig en overzichtelijk dat je specifiek ergens heen gaat om "les te volgen" zodat het niet te veel als een vrijblijvende hobby voelt in een huis met afleiding.

Dan als laatste is een belangrijk onderdeel van "naar school gaan" niet alleen het leskrijgen maar ook de sociale interactie met andere mensen.
Reageren

Regels voor berichten