Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-11-2013, 20:28
Verwijderd
Ik heb vaak van die beroepkeuzetest gedaan, boekjes doorgelezen van scholen, op sites kijken.
En nog steeds geen idee wat voor opleiding ik moet doen. Alsof er niks te vinden is wat ik leuk vind. Ik weet ook niet zo wat ik leuk vind.Wie heeft dit gehad en weet nu wat die wilt doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-11-2013, 21:17
Verwijderd
Boekjes, sites en tests zijn saai. Ga naar open dagen en meeloopdagen.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2013, 21:42
Verwijderd
De meeloopdagen hier zijn alleen voor vmbo, opendagen ben ik bij alle 4 scholen hier geweest.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2013, 22:05
Elin3
Elin3 is offline
Oriënteer je wat breder, meeloopdagen zijn er ook zeker op andere niveau's of anders vast wel individueel te regelen met iemand die die opleiding al doet. Daarnaast zijn er ook wel meer scholen dan die 4 scholen bij jou in de buurt.

Op welk niveau zoek je trouwens iets?
Oud 04-11-2013, 08:09
Verwijderd
Er zijn maar 3 mbo scholen hier, niveau 2
Met citaat reageren
Oud 04-11-2013, 15:48
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Ik denk dat er een heleboel mensen zijn die niet weten wat ze willen. Dan kiezen ze een studie, maar haken naar een aantal maanden al af omdat ze er geen zin meer in hebben. Of ze zien het nut er niet van in om die studie te voltooien. Er kunnen een heleboel redenen zijn. En niet alleen op het WO en HBO. Ken ook mensen die MBO doen en dit probleem hebben.

Daarom: doe eens iets geks. Ga een wereldreis maken. Doe een aantal weken vrijwilligerswerk in het buitenland. Bijv. hier. http://www.siw.nl/. Neem een tussenjaar waarin je allemaal toffe dingen gaat doen. Leer jezelf kennen en doe dan pas een studiekeuze.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2013, 15:57
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Er zijn maar 3 mbo scholen hier, niveau 2
Je kunt ook buiten je eigen woonplaats kijken! De wereld is groter dan de stad waar jij woont. Voor een toffe opleiding is het niet erg om iets verder te moeten reizen.
Oud 04-11-2013, 16:01
Verwijderd
Citaat:
Ik denk dat er een heleboel mensen zijn die niet weten wat ze willen. Dan kiezen ze een studie, maar haken naar een aantal maanden al af omdat ze er geen zin meer in hebben. Of ze zien het nut er niet van in om die studie te voltooien. Er kunnen een heleboel redenen zijn. En niet alleen op het WO en HBO. Ken ook mensen die MBO doen en dit probleem hebben.

Daarom: doe eens iets geks. Ga een wereldreis maken. Doe een aantal weken vrijwilligerswerk in het buitenland. Bijv. hier. http://www.siw.nl/. Neem een tussenjaar waarin je allemaal toffe dingen gaat doen. Leer jezelf kennen en doe dan pas een studiekeuze.
Leer jezelf kennen? Ik ken daadwerkelijk niemand die oprecht zei zichzelf beter te leren kennen in zo'n tussenjaar. Dat is vooral voor mensen die nu echt even niet willen studeren of die andere dingen zijn aanlokkelijker. Maar iemand die wel wil maar gewoonweg niet weet en nog vrijwel niks heeft gedaan om wél te weten, randomly op wereldreis sturen? Tja. Kan ook tijdens je studie. Of erna. Als je er écht naar snakt. Niet als tijdvulling terwijl je geen steek wijzer wordt.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2013, 18:59
manondepauw
manondepauw is offline
Ik had net hetzelfde, wist helemaal niet wat te volgen of wat te doen en heb dan uiteindelijk gekozen om in het buitenland te studeren voor een semester.. Had via een beurs informatie gevonden over wat er mogelijk was en voor hoe lang en ben toen op easy languages gekomen.. via hen heb ik 4 maanden nabij londen gestudeerd, was super tof en kan het iedereen aanraden! Heb er een superleuk gastgezin gehad en nu nog steeds heb ik veel contact met hen..
Met citaat reageren
Oud 06-11-2013, 21:14
speelgoedgitaar
Citaat:
Leer jezelf kennen? Ik ken daadwerkelijk niemand die oprecht zei zichzelf beter te leren kennen in zo'n tussenjaar. Dat is vooral voor mensen die nu echt even niet willen studeren of die andere dingen zijn aanlokkelijker. Maar iemand die wel wil maar gewoonweg niet weet en nog vrijwel niks heeft gedaan om wél te weten, randomly op wereldreis sturen? Tja. Kan ook tijdens je studie. Of erna. Als je er écht naar snakt. Niet als tijdvulling terwijl je geen steek wijzer wordt.
Toevallig ken ik heel veel mensen die dit hebben gedaan. Kennis nemen van andere culturen lijkt me eerder een ontwikkeling dan een achteruitgang.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2013, 22:32
Verwijderd
Citaat:
Toevallig ken ik heel veel mensen die dit hebben gedaan. Kennis nemen van andere culturen lijkt me eerder een ontwikkeling dan een achteruitgang.
Ik noem het dan ook geen achteruitgang. Je hebt nogal een selection bias, mensen die er baat bij hebben zaten er toch al op te wachten. Een random persoon adviseren hetzelfde te doen heeft weinig zin. Mijn punt is: besteed alleen op die manier je tijd als je er echt aan toe bent. Opnieuw beginnen met studeren is een zware kluif, als je nu zin hebt in doorgaan is dat erg verstandig, een leuke pauze kan altijd nog. Waarom beginnen met vakantie vieren?
Met citaat reageren
Oud 07-11-2013, 09:40
speelgoedgitaar
Beetje zonde van je tijd en geld als je zomaar een willekeurige studie kiest. Ook al heb je wel zin in verder studeren. Als je de studie na een maand niet meer leuk vind, heb je heel veel motivatie nodig om dat eerste jaar nog door te komen. Kan je beter even wachten en iets anders doen tot je het echt weet, toch? En nee, vrijwilligerswerk doen in het buitenland is niet vakantie vieren.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2013, 10:16
Verwijderd
Gelukkig had je het over een wereldreis en tussenjaar met allemaal leuke dingen doen. Vakantie vieren.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2013, 18:29
speelgoedgitaar
Citaat:
Gelukkig had je het over een wereldreis en tussenjaar met allemaal leuke dingen doen. Vakantie vieren.
Beginnen nu teveel af te dwalen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten