Jouw psycholoog mag helemaal niet zomaar dingen doorvertellen aan je leraren op school. Die heeft namelijk geheimhoudingsplicht. Dus de volgende keer dat je daar komt, zou je dat eens kunnen controleren ("vertel je deze dingen ook aan mijn school?") Die psycholoog kan je namelijk het beste helpen als je eerlijk tegen haar bent en ook de moeilijke dingen vertelt. Mooi weer spelen gaat je daar niets opleveren. Mocht je het vertrouwen in haar echt niet terug kunnen krijgen, dan kun je ook om een andere psycholoog vragen.
En het is ook niet iets dat zoals met een pijnstiller hop werkt, en dat je dat dan merkt. Je voelt je niet van de een op de andere dag heel anders, dat gaat heel geleidelijk. Jij blijft gewoon jij, maar als je blijft knokken voor die toetsen, dan zal het uiteindelijk steeds iets beter gaan. En dat heeft echt tijd nodig.
Wel superrot dat je klasgenootjes zo stom doen, die zullen zich wel niet kunnen inleven. Het is voor andere mensen heel lastig om je voor te stellen hoe het is om faalangst te hebben als je het zelf niet hebt of nooit gehad hebt. Ik heb zelf ook een angststoornis gehad en ik had me voor die tijd ook niet voor kunnen stellen hoe dat zou zijn.
Mijn advies is: kop op, en blijf knokken! het is heel stoer dat je er hulp voor hebt gezocht en gekregen, en je hoeft je er absoluut niet voor te schamen!