een goed portfolio doet wonderen.
Daarnaast zijn kunstacademies en soortgelijke scholen vaak totaal niet geïnteresseerd in je hoge cijfers van de middelbare, je tante die ook een bekend modeontwerpster is, die 500 modeontwerpers die je bij naam kunt noemen, of je perfect uitgewerkte zelfgemaakte kledingstukken, mijn ervaring is dat ze juist je rommelige schetsboek met krabbeltjes waarvan je denkt dat alleen jij ze snapt interessant vinden.
Wat je dus kunt doen als voorbereiding is denk ik dus gewoon vooral veel met mode bezig zijn, veel zelf schetsen en ontwerpen en eventueel ook maken, maar verder gewoon vooral jezelf blijven en niet naast je schoenen gaan lopen.
Bij zulk soort opleidingen is het vaak letterlijk een situatie van 'voor jou 10 anderen' en mensen die binnenkomen en meteen denken dat ze al aangenomen zijn of denken dat ze een streepje voor hebben op anderen om wat voor rede worden vaak juist afgewezen. Ze zullen waarschijnlijk vooral kijken naar of het echt je passie is en of je gemotiveerd bent zonder daarbij te luisteren naar de namen die je kent of de ervaring die je hebt.
Ik weet natuurlijk niet hoe de opleiding en de school die je wilt gaan doen er precies uitzien, maar dit is wel zo'n beetje het geval bij alle kunstacademies en soortgelijke scholen.