Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-01-2010, 14:44
larress
larress is offline
Hallo,

ik moet een betoog maken voor Nederlands, ik heb het over de mobiele telefoon.
Ik heb hem eigenlijk al af, maar heeft iemand nog tips of verbeteringen?

Alvast bedankt.

De mobiele telefoon, handig of overbodig?

De mobiele telefoon, enkele tientallen jaren is hij uitgevonden. Wie heeft hem tegenwoordig niet? In de trein zie je niet anders dan mensen met mobieltjes in hun hand. Ook de jeugd kan niet zonder. Of wel? Ik heb gekozen voor de volgende stelling: 'De mobiele telefoon is slecht voor de jeugd.' En ik ben het daar mee eens.

De sociale contacten verminderen. Jongeren zitten de hele tijd te sms'en of te bellen met elkaar. Naar elkaar toe gaan versterkt de band met elkaar. Dit klopt. De jeugd doet niets anders, en het kost nog veel geld ook. Sms'en en bellen is eigenlijk een hobby geworden. Hoe meer je het doet, hoe populairder je bent. En als je van sommigen hoort hoeveel geld ze hebben betaald voor hun telefoonrekening of beltegoed, val je van schrik bijna achterover.

Het stralingsgevaar van een mobieltje schaadt de groei van de hersenen van een kind. Kinderen die nog jong zijn mogen een mobieltje alleen in nood gebruiken, aldus Ronald Herberman, van de universiteit in Pittsburgh. Ook is er een vermoeden dat je na een lange tijd een hoger risico op kanker krijgt.
Bron: het Parool, 1 augustus 2008

Een mobieltje kan heel handig zijn. In noodgevallen kan je andere mensen bereiken. Ook kun je snel een afspraak maken voor iets dergelijks.

Kort samengevat is een mobieltje erg handig voor nood, en belangrijke dingen. Maar de hele dag nutteloos sms'en of bellen, tv te kijken, of op internet surfen, gaat veel te ver. We hebben immers ook nog een sociaal leven!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-01-2010, 09:19
ganralph
ganralph is offline
sms'en en bellen past best binnen de kaders van "sociaal leven", dus ik zou je definitie hier aanpassen.

en een zinsnede als "Dit klopt" is natuurlijk niet overtuigend.

"De jeugd doet niets anders" lijkt hier te verwijzen naar "het naar elkaar toe gaan" en dat bedoel je juist niet.
Oud 29-01-2010, 20:15
Geel
Geel is offline
Wat ganralph zegt. "De jeugd doet niets anders" en de rest van die alinea zou ik even anders formuleren, nu is het onduidelijk waar je naar verwijst.

De bron zou ik er ook niet zo onder zetten. Misschien kun je het tussen haakjes zetten.

En wat bedoel je met "iets dergelijks"? De alinea waar dat in staat is erg kort, misschien kun je het wat uitbreiden.

Op het laatst begin je te praten over tv kijken en internetten, wat heeft dat met mobiele telefoons te maken?
Oud 07-04-2010, 20:44
larress
larress is offline
Bedankt allebei!
Met citaat reageren
Oud 08-04-2010, 23:29
antjevw
antjevw is offline
Ik heb een beoordelingsblad voor me en ik heb een aantal tips:
-Beperk je inleiding tot de eerste alinea.
-Let goed op interpunctie! (.,;:!? etc.) Daar word je vaak hard op afgerekend en ik zie heel veel fouten.
Zo moet de titel er bijvoorbeeld zó uitzien:

De mobiele telefoon: handig of overbodig?

-Let ook op stijlfouten en verwarrende constructies. Als je in de tweede alinea namelijk niets aan de verwijzing doet, staat er in feite het volgende: de jeugd doet niets anders dan hun onderlinge band versterken, door elkaar op te zoeken.
-Zoals iemand anders al eerder heeft gezegd is "dit klopt" niet overtuigend genoeg en valt bellen en sms'en onder het onderhouden van sociale contacten. Wel zou het zo kunnen zijn, dat bellen en sms'en niet opweegt tegen een bezoek, maar dat argument mis ik.
-VERMIJD het gebruik van woorden als 'je', 'men' en 'we', vooral 'je'!
-Bronvermelding kan makkelijk en professioneel door voetnoten te gebruiken. Een bronvermelding is volledig en staat onderaan de bladzijde.
-Een goed betoog bevat tegenargumenten, die je vervolgens verwerpt.
-Noem in je conclusie geen nieuwe dingen.
-Het verhaal is wat aan de magere kant. Breid je tekst iets uit.
-Een witregel is niet nodig om een nieuwe alinea te beginnen, wel een nieuwe regel. Veel witregels kunnen een tekst juist verwarrend maken. Beperk het aantal witregels tot een witregel na de eerste alinea en een witregel vóór de laatste.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2014, 18:49
Laura_x_
Laura_x_ is offline
Ik ga met de rest van de post'ers mee, behalve met diegene die niet normaal kunnen reageren.

- Je gebruikt veel korte zinnetjes. Zinnetjes zoals 'Dit klopt' en 'Of wel?' zijn geen dingen om te gebruiken in teksten.
- Ook schort er wat aan je zinsopbouw, ga daar eens naar kijken.
- Let op je interpunctie, er staat behoorlijk wat fouten in je betoog.
- Je betoog is niet echt een betoog, aangezien je niet werkt met argumenten naar mijn inzien. Heb je een bouwplan opgesteld? Wat zijn je argumenten tot nog toe?
- Je bron is verkeerd in de tekst gezet, dit moet je in de lopende tekst opnemen na je citaat. Regels daarvoor kun je vast wel vinden in je boek voor het vak Nederlands of op internet. Zorg er wel voor dat je hiervoor een goede bron gebruikt, want het wordt vaak verkeerd uitgelegd.
- Let erop dat je niet teveel woorden gaat herhalen. Ik lees een aantal keer 'ook' bijvoorbeeld, probeer hier synoniemen voor te gebruiken.
- Je betoog lijkt me wat kort, wat is het maximaal aantal woorden dat je moet gebruiken?

Ik heb de inhoud niet doorgelezen, ik noem puur de dingen die mij op het eerste gezicht opvallen.

Succes met het verwerken van de feedback die je hier krijgt van de post'ers
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten