Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2014, 21:51
Yioda
Yioda is offline
Kan iemand mij uitleggen hoe je de kostprijs berekend?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-03-2014, 14:26
marietjew
marietjew is offline
tot zover ik weet is kostprijs:
constante kosten/normale productie + variabele kosten/werkelijke productie
Met citaat reageren
Oud 17-03-2014, 18:06
Stff
Stff is offline
berekenen van kostprijzen kan op verschillende manieren
Oud 17-03-2014, 18:41
marietjew
marietjew is offline
idd, heb je helemaal gelijk in, ben zelf op deze manier nu bezig...sorry
Met citaat reageren
Oud 17-03-2014, 19:00
Verwijderd
K= C/N + V/W...
Met citaat reageren
Oud 18-03-2014, 20:57
Yioda
Yioda is offline
Ik bedoel het berekenen van de kostprijs met de enkelvoudige opslag methode. Sorry voor de onduidelijkheid.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2014, 17:29
TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
pfoe, dat is lang geleden.

Hieronder wat ik mij herinner, kijk even of jij jezelf er in kan vinden:

Een kostprijs dient aan te geven wat jou kosten zijn, ofterwijl: voor wat moet je een product minimaal verkopen om quitte te spelen?

De kostprijs bestaat uit directe en indirecte kosten, al noem ik het vaak voor mijzelf variabel en constant maar het zou kunnen dat er in de praktijk wat nuances op zijn; (in)direct is formeel juister.

Je directe kosten kun je direct toerekenen aan 1 product.
Laten we simpel zeggen: je verkoopt ijsjes voor 1,75.
Je koopt ze in voor 1 euro. Tot hier is je kostprijs dus 1 euro en maak je 75 cent winst per verkocht ijsje.

Maaarrrr, je hebt een vriezer. Immers moeten je ijsjes ergens bewaren. Die vriezer kostte 500 euro.
Het is lastig te zeggen wat je kostprijs nu is. Je kan moeilijk 1 ijsje voor 501,75 euro verkopen en de rest gewoon voor 1,75. Je wil dus dat elk ijsje een klein deel (de opslag) krijgt zodat je het terug verdiend.

Daarom maak je een schatting (normale verkoop) van wat je gaat verkopen. Stel: 1.000 ijsjes. Schat je in.
Om de vriezer terug te verdienen, moet je dus in 1.000 ijsjes weer die 500 euro bij elkaar krijgen. Ofterwijl: 50 cent per ijsje. Je kostprijs is dan direct + indirect = 1.50 per ijsje, je maakt dan nog 50ct wint per ijsje.

Dit was volgensmij in essentie de basis; je kan dit lastiger maken door bijvoorbeeld een transport auto'tje toe te voegen die je 300 euro per maand aan huur kost. Of je voegt zelf nog smaakstofje toe van 10ct per stuk, maar dan verkoop je het voor 15 ct extra. Basis blijft hetzelfde.

De efficiency verschillen en dergelijke ga ik toch aan iemand anders overlaten, dan zou ik echt weer een boek moeten gaan pakken; bovendien weet ik niet of je dat uberhaupt krijgt.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2014, 17:42
Laura_x_
Laura_x_ is offline
Heb je nog hulp nodig? Ik heb toevallig nog een schoolboek liggen, waar ik wel even voor je in zou kunnen kijken. Wij hebben in de vorige periode nog kostprijzen moeten berekenen namelijk. Heb je misschien een opgave erbij? Dat is wat makkelijker uitleggen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten