Dat is vrij lastig. Als vraag hoeveel je een kind mag schenken, per wetartikel is dat ook lastig.
Het is bedrag X, schenking aan een kind. Maar kan ook Y zijn, eenmalige verhoogde schenking aan een kind. Kan ook Z zijn, dat is Y maar dan veel hoger als het bedrag gebruikt wordt om een huis te kopen. Dit is te vinden op de website van de belastingdienst, maar dan moet je al vrij gericht weten te zoeken; wil je er een wetsartikel bij? dan mag je veel drinken en huilen want zelfs als je de belastingdienst belt kunnen ze die niet snel voor je vinden denk ik zo.
Qua downloaden vrees ik dat het ongeveer hetzelfde is. Dit was ook de discussie bij tweets; als je een (strafbare) bedreiging retweet, is de retweeter dan strafbaar? Een video van website A op website B zetten mag niet altijd, maar video van website A op website B embedden; dus een soort window/link zodat de video vanaf website A zichtbaar word op website B mag dan weer wel.
Nederlandse wetgeving is geloof ik zo dat je wel mag downloaden, niet mag uploaden; omdat het uploaden het kopieeren is, niet het downloaden. Maar download je in Nederland vanaf bijvoorbeeld de VS, of andersom? Zit je weer met staten, of landen waar een verbinding doorheen loopt. Nu is het weer zo dat met torrentz ed je wel upload, maar nooit hele bestanden; altijd clusters. Als je iets voor 50% upload, heeft iemand anders er niets aan dus zou dat kunnen?. En daar word het vrij technisch en juridisch vrees ik.
Er zullen wel aardig wat tekst en uitleg over te vinden zijn. Wellicht even zoeken op Benno de Winter (journalist), Piratenpartij, BUMA/Stemra, Tim kuik en stichting brein? Ook youtube heeft wel enige uitleg over wat je wel/niet mag uploaden ivm copyright. Je kan ook zoeken op het copy right symbool en tekst en uitleg. Wat wellicht ook wel te vinden is zijn uitzonderingen; zo mag je iets vaak wel kopieeren in bepaalde mate als het voor kritiek, journalistiek, educatie of humor is.
|