Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2014, 10:47
Rick0
Rick0 is offline
Ik weet dat hier al talloze topics over zijn, maar ik kom er nog niet echt uit. Ik zit nu in mijn eindexamenjaar van de HAVO. Ik ben er eigenlijk altijd vrij zeker van geweest dat ik hierna VWO zou willen doen. In de vierde is deze gedachte een beetje uit mijn hoofd verdwenen en ben ik me gaan oriënteren op andere studies. Mijn voorkeur is toen gevallen op Bedrijfseconomie en Accountancy.
Rond december kwam mijn mentor bij mij of ik toch geen VWO wou doen door mijn goede cijfers en inzet. Toen begon dus het dilemma tussen VWO of HBO. Ik ben er nu vrij zeker van dat ik toch VWO wil gaan doen, met HBO Bedrijfseconomie als back-up, maar nu moet ik een keuzevak gaan kiezen. Ik neem wel hetzelfde profiel met de keuzevakken Frans en Management en Organisatie, maar nu moet ik nog een derde kiezen.
Ik zit te twijfelen tussen aardrijkskunde en maatschappijwetenschappen. Ik heb geïnformeerd bij die leraren en zij gaven aan dat ik bij MAW geen achterstand zou hebben, aangezien dit in 6VWO zou worden herhaald. Bij aardrijkskunde zou ik in 5VWO wel heel 4VWO moeten inhalen, ze heeft aangegeven dat dit wel mogelijk moet zijn.
Mijn voorkeur gaat uit voor aardrijkskunde, aangezien ik dit veel interessanter vind, maar ik zit heel erg te twijfelen over de stof die ik moet inhalen.
Wat zouden jullie doen en kunnen jullie eventueel iets meer informatie geven over deze vakken op 4/5/6 VWO?

Alvast bedankt en sorry voor het lange verhaal
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2014, 16:29
Schrödinger
Schrödinger is offline
Wil je naar de universiteit?

Ja -> vwo
Nee -> HBO

Verder zul je op het vwo, net zoals op de havo, weinig leren, ongeacht de vakken die je volgt.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2014, 17:37
rawbananas
rawbananas is offline
Hallo,

ik heb mijn havo diploma al in de pocket, en zit nu op het vwo.
Ik heb dit probleem met filosofie en M&O dit had ik op havo niet en nu wel.
Voor mij is het wel te doen, maar als je een goede leerling bent etc. Vraag je gewoon of je de boeken even mag inzien of een les in een vwo klas mag volgen ter oriëntatie.

Voor mij gold dat ik HBO echt niks vond, ik kon geen studies vinden.
Je kan ook denken: wat heb ik te verliezen als ik faal op vwo kan ik altijd nog hbo doen. ZO dachten andere mensen in mijn klas, sommige hiervan zijn ook daadwerkelijk gestopt met het vwo.

En hoeveel leer jij? als je nu al flink je best moet doen op HAVO dan wordt het misschien een flink stukje lastiger op het VWO. AL zijn vakken als geschiedenis maw enzo voor een groot deel het zelfde. Wiskunde is een killer op vwo als je van havo komt.
Ik had MAW op mijn vorige school, in het boek dat wij hadden was er maar weinig extra blz's voor het VWO. Mijn mawl lerares vertelde ons na de examens zelfs dat het havo MAW examen moeilijker was dit jaar dan het VWO examen (ze geeft aan beide klassen les) MAW is een vak dat wel te doen moet zijn, het is alleen heel veel stof, echt veel.
Oud 27-03-2014, 20:11
Tink*
Tink* is offline
Ik heb je titel even aangepast omdat je ook advies wilt over je vakkenpakket.

Ik zou gewoon doen wat je leuk vindt, maakt het uit of je wat in moet halen? Zoveel tijd kost dat nou ook weer niet. Als je er echt mee zit dat je dingen in moet halen moet je dat andere kiezen.
Oud 27-03-2014, 22:18
Rick0
Rick0 is offline
Bedankt!
Ik heb doe nu niet veel moeite om alles bij te houden, dus ik kan het opzich wel aan.
Ik heb alleen geen idee hoe de overstap voor mij zal zijn, aangezien iedereen die anders ervaart.
Ik heb ook geen idee of ik wel naar de universiteit wil, maar als ik mijn VWO diploma zou halen heb ik wel veel meer mogelijkheden en ik heb dan wel 2 extra jaar tijd gehad om te kiezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten