Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-04-2014, 08:25
Koba
Koba is offline
Hallo,
Ik woon in België en moet binnenkort een beslissende studiekeuze maken naar het hoger toe. De keuze voor mij is extreem moeilijk, ik heb al gedacht aan toerisme, dierenzorg en interieurvormgeving. Uiteindelijk heb ik beslist deze 3 richtingen niet te kiezen.
Het liefst zou ik iets met talen doen, en dan specifiek Scandinavische talen. Maar mijn punten zijn volgens mij echt niet goed genoeg voor een universitaire richting. Ik haal eind de 60, begin de 70 voor zowel Frans, Engels als Duits. Alle talen spreken gaan wel goed, iedereen vertelt steeds dat ik goed accenten kan leggen. Mijn economie is een ander hoofdvak momenteel en dit ligt me echt niet en zou me daar liefst niet meer zo op moeten concentreren volgend jaar, zeker geen boekhouden.
In België kun je van Scandinavische talen zweeds Combineren met Nederlands, Frans, Engels of Duits. Deze richting is dan taal-en letterkunde. Anders is het enkel mogelijk om toegepaste taalkunde te volgens waar je in de HU Brussel de mogelijkheid om vanaf het 3de jaar de keuzevakken: inleiding tot het Zweeds en inleiding tot het Deens te volgen. Daarna kun je een master vertalen of tolken doen waar er een hoofdvak Deens vertalen is en als keuze vakken: Deens 2 en zweeds 2. Deze master kun je ook na de professionele bachelor office management doen (hogeschool niveau), weliswaar met een schakelaar. Dus ik weet het nu echt niet meet, direct beginnen met 1 van die richtingen, eerst office maar dan eigenlijk 3 jaar niet doen wat ik echt wil (maar wel zekerheid) of zoeken naar iets heel anders...
Ik hoop dat jullie mijn lange uitleg even willen lezen hebben. Hopelijk hebben enkelen tips of ervaringen over deze of andere richtingen die jullie zouden aanraden voor mij.

X
Koba
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-04-2014, 09:31
Pluis
Pluis is offline
Ik ben helaas niet bekend met het Belgische opleidingssysteem, maar hier in Nederland is het zo dat je vanaf het HBO op kunt stromen naar de universiteit als je je punten haalt in het eerste jaar. Bestaat er niet ook zoiets in België?
Oud 26-04-2014, 10:01
Koba
Koba is offline
In België bestaat dit soort systeem niet. Er zijn wel heel wat mensen die eerst een bachelor op hogeschool niveau (professioneel) doen en daarna via een schakeljaar toch nog een master op de universiteit kunnen behalen.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2014, 13:17
Pluis
Pluis is offline
Is dat niet iets voor jou dan?
Oud 26-04-2014, 14:03
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Of probeer bij beide opleidingen een dagje met een student mee te lopen.
Oud 02-05-2014, 12:38
Koba
Koba is offline
Ik ben al een open les gaan volgen ondertussen voor office management: bedrijfsvertaler-tolk. De keuze is er wel niet makkelijker op geworden. Voordelen aan de richting: kleine groepen, praktisch, je kan nadien nog iets met Scandinavische talen leren (weliswaar niet als hoofdvak), veel werkgelegenheid.
Maar ik denk dat de talen teveel enkel op het economisch aspect zullen gefocust zijn, en ik weet niet of ik mij steeds met een administratieve job.
Zijn er hier mensen met ervaringen met deze richting?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2014, 09:19
Tink*
Tink* is offline
En kan je ook niet een Scandinavische taal gaan studeren in Nederland? Ik weet dat er bijvoorbeeld altijd veel Vlamingen waren die Fins in Nederland kwamen studeren, zou vast ook kunnen voor Zweeds of Deens. Alleen ik weet niet hoe dat zit met je punten. Ik weet wel dat je vanuit die opleidingen relatief makkelijk het tolk/vertaalwereldje inrolt.
Reageren

Regels voor berichten