Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2014, 11:40
iksnaptniet
iksnaptniet is offline
Beste forumleden,

Mijn vraag betreft het vak M&O.
Ik zit helemaal vast, ik zie namelijk maar niet wanneer er sprake is van een prenumerando rente of wanneer er sprake is van een postnumerando rente.
Ik weet natuurlijk wat de betekenis is van beide begrippen maar ik kan het niet toepassen op een vraag.

Ik zal een voorbeeld geven:

Iemand stort jaarlijks met ingang van 1 januari 2007 1500 euro op een bankrekening.
de laatste storting vind plaats op 1 januari 2017. De bank schrijft jaarlijks 4% interest op de rekening bij.
Wat is nu het saldo op de spaarrekening per:

- 1 januari 2018
- 1 januari 2017
- 31 december 2017

Ik heb zelf de uitwerkingen en daarin staat dat, 1 januari 2018 een prenumerando rente betreft en 1 januari een postnumerando rente is. Op 31 december 2017 is dan weer sprake van een prenumerando rente.
Ik snap niet hoe ik dat kan zien.

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

Mvg
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2014, 23:50
brands
brands is offline
In een college heb ik dit ook moeten berekenen, daar is het altijd als volgt uitgelegd namelijk. - Prenumerando = vooraf bij een renteperiode, dus op 1 januari van jaar X --> beter te onthouden misschien als previous of te wel vooraf gaand aan het komende jaar.
- Postnumerando = achteraf dus op 31-12-jaar X. Deze rente wordt berekend over afgelopen jaar.

In deze link wordt het nog eens uitgelegd hoe het zit met post- en prenumerando. KLIK

Ik heb zelf een tijdje geweten hoe je zoiets moest uitrekenen, maar op dit moment even geen idee. Heb je zelf antwoorden? Misschien kan ik je op basis daarvan verder helpen om wat helderheid te scheppen.

Maar ik hoop dat dit je al wat duidelijkheid heeft gegeven, anders hoor ik dat graag.
Oud 24-08-2014, 20:58
TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Bump!

Vraag die aanvullend is op dit onderwerp. Hoe bereken ik, vanuit wiskundig oogpunt, een prenummerando annuiteitenlening?

Een tijd geleden heb ik om mijn wiskunde toch een klein beetje op pijl te houden én de kennis te combineren met excel geprobeerd om een aflossingschema op te stellen. Voor aflossing achteraf lukt dit wel, maar bij aflossing vooraf gaat gek genoeg iets mis.

Heeft duidelijk te maken met de (1+i), maar omdat het ook onverzichtelijk in een excel bestand staat kom ik er niet uit. Momenteel wat te druk om er weer voor ouderwets met pen en papier te gaan zitten uittekenen. Pak ik liever m'n rust.

Iemand hier die wellicht de gouden tip heeft op wat er mis gaat? Excel bestand is bijgevoegd. Het bestand is bedoeld dat een gebruiker enkel Cel a1 tm a4 in hoeft te vullen. Voor het gemak heb ik die even geel gemarkeerd.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: xlsx Annuiteit.xlsx (16.0 KB, 92x gelezen)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2014, 08:24
Verwijderd
In je formule in cel A5 moeten de laatste tekens niet zijn "-(1-A1))" maar "/(1+A1))" om prenumerando annuiteit te berekenen. Vervolgens is in dat geval de eerste rentebetaling uiteraard niet over de 2 ton maar over 2 ton minus de aflossing, want die betaal je meteen al.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten