na het douchen, soms tijdens al, worden mijn voeten een beetje rood en gaan ze jeuken, soms heel erg en soms maar een beetje. Het is iig wel heeeel irritant
Duz: hoe komt dit en wat doe ik eraan?
alvst bdnkt.
Toedeledokie!
Jeuk na het douchen kan verschillende oorzaken hebben.
Uitdroging van de huid. Door het warme water lost de beschermde vetlaag van de huid op. Doordat de huid nog erg warm is na douchen verdampt er veel water uit de opperhuid. Dat wordt normaal voorkomen door de vetlaag. Bij gebruik van een ontvetter is de huid niet warm, en verdampt dan ook niet veel vocht. Na het douchen een goede bodylotion of olie gebruiken scheelt al veel.
Bij bepaalde vormen van netelroos (urticaria) kan jeuk en roodheid van de huid ontstaan door contact met water. Dat hoeft dan niet per se warm water te zijn.
Polycytemia vera (PV) is een ziekte waarbij er teveel rode bloedcellen in het bloed zijn. Patiënten met een PV hebben vaak hevige jeuk na het douchen. Meestal zijn er dan ook andere symptomen zoals hoofdpijn of moeite met scherp zien, en – heel opvallend – soms ernstige pijn in de voeten of vingers, waarbij dan een rood-blauwe verkleuring is te zien.
En anders even naar een podoloog gaan of dermatoloog.
Ik heb dat ook een tijd gehad. Wat het precies is weet ik niet, maar het helpt om niet te heet te douchen (of aan het eind nog even wat koud water over je benen te gooien) en als het toch jeukt je benen omhoog te leggen.
Wat sowieso helpt is het goed af te drogen na het douchen. Heb je ook last van schilfers (tussen de tenen)? - Dan heb je waarschijnlijk zwemmerseczeem, dit kan gemakkelijk met een crème verholpen worden.
Wat sowieso helpt is het goed af te drogen na het douchen. Heb je ook last van schilfers (tussen de tenen)? - Dan heb je waarschijnlijk zwemmerseczeem, dit kan gemakkelijk met een crème verholpen worden.