Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-11-2014, 13:34
Boredteddybear
Boredteddybear is offline
Hee, ik ben nogal aan het twijfelen tussen Maastricht en Den Haag. Volgend jaar ga ik European studies doen in een van deze twee steden, maarja welke stad is nou leuker en waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-11-2014, 14:04
Verwijderd
Ik ben sowieso biased want ik kom uit Maastricht. Maar ik ben geregeld in Den Haag geweest, ook op stap en alles, het is niet alsof ik daar helemaal niets over kan zeggen.

Beiden zijn best leuke steden. Maar afgaande op je topictitel zou ik met klem Maastricht aanraden. Dat is echt een studentenstad, Den Haag veel minder. Heeft volgens mij met twee zaken te maken: Den Haag heeft geen universiteit, Maastricht wel, en Den Haag is groter dan Maastricht. Universiteitsstudenten zitten veel vaker op kamers dan HBO'ers en studenten op kamers levert veel meer de studentensfeer in een stad op.

Beide steden hebben ongeveer 20.000 HBO/WO-studenten aan hun opleidingen. Maar in Maastricht woont slechts ongeveer 10% van die mensen bij zijn ouders. In Den Haag is dat ongeveer 50%. Dat afgezet tegen het feit dat Den Haag bijna vier keer zo veel inwoners heeft, betekent dat in Den Haag slechts een kleine fractie van de inwoners een 'uitwonend student' is, terwijl dat in Maastricht echt een groot deel van de bevolking is. Dat merk je nogal.

Bron: http://www.wonenalsstudent.nl/assets...ing%202013.pdf
Met citaat reageren
Oud 17-11-2014, 19:35
Tink*
Tink* is offline
Ik verplaats het naar studeren, omdat het daarmee te maken heeft.

Ik vind zelf Maastricht een leukere stad. Doet me veel gezelliger aan dan Den Haag, DH vind ik veel zakelijker. Maar ik ben jou niet. Heb je in beide steden al de sfeer geproefd?
Oud 17-11-2014, 21:56
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Den Haag is een leuke stad maar wat Ertur al zegt, is het niet echt een studentenstad. Maastricht lijkt me sowieso leuker als je op kamers zou willen.
Oud 18-11-2014, 06:49
Elin3
Elin3 is offline
Den Haag heeft weinig studentenleven te bieden (weinig verenigingen) maar is in principe een leuke stad. Maastricht is vooral wat gezelliger.
Oud 19-11-2014, 19:17
Boredteddybear
Boredteddybear is offline
Thanks voor de reacties Sorry ik had het inderdaad verkeerd geplaatst

Ertur bedankt voor alle informatie, ik vind Maastricht ook inderdaad een hele gezellige stad alleen Den Haag heeft ook z'n charmes ^^ Het helpt zeker wel met kiezen.

Tink, ik heb vorig jaar meeloopdag gehad in Den Haag en alleen open dag in Maastricht omdat ik nergens kon vinden waar ik me in kon schrijven daarvoor. Qua zakelijkheid klopt het geloof ik wel, omdat je midden in het politieke centrum van Nederland zit (wat opzich best handig is bij de studie, maar in Maastricht zit je weer dicht bij andere belangrijke steden dus eigenlijk maakt het niet heel veel uit)

Daantje, ik moet waarschijnlijk wel op kamers aangezien ik het denk ik niet vol ga houden om iedere dag anderhalf uur minstens te reizen (je weet het nooit met ns) naar Den Haag of twee uur naar Maastricht. Volgens mij zijn de kamers in Maastricht ook goedkoper dan in Den Haag, althans dat is wat ik hoorde.. moet ik nog even naar kijken.

Verder qua studie is er een klein verschil, ook al is deze in de naam hetzelfde.. tijdens je half jaar naar het buitenland heb je in Den Haag dat je in het buitenland gaat studeren en twee minors doet en in Maastricht dat je intern moet en een half jaar voor een buitenlands bedrijf werkt. Wat zouden jullie doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten