Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-11-2014, 10:49
Verwijderd
Hallooo,
Ik ben met een opdracht bezig en kom er even niet helemaal uit...
Zou iemand mij willen helpen?
Het gaat om vragen over straling bij het vak ANW.
Ik zet er vast wat informatie bij die ik zelf verzameld heb, met de vragen die ik overhoud:

Een groot deel van de elektromagnetische straling uit de ruimte komt op aarde terecht. Deze elektromagnetische straling is niet schadelijk voor je gezondheid. Dat is gebleken uit diverse wetenschappelijke onderzoeken. Waarom is deze straling niet schadelijk?

Mensen zijn bang dat de elektromagnetische straling van mobiele telefonie schadelijk zou zijn voor de gezondheid.Waarom zijn mensen bang?

Mensen zijn bang voor de straling van mobiele telefonie, Waarom zijn ze dan niet bang voor straling van bijvoorbeeld radio en televisie?

Als er iemand reageert:
Heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2014, 11:29
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik zal punt voor punt uitleggen hoe het zit.

Waarom is deze straling niet schadelijk?

De meeste elektromagnetische straling is niet schadelijk, omdat de straling uit deeltjes bestaat (fotonen) die te weinig energie hebben om de cellen in je lichaam te beschadigen. Pas wanneer een bepaalde hoeveelheid energie per lichtdeeltje is bereikt (dit gebeurt zo ongeveer in het UV-regime) kunnen lage doses het lichaam beschadigen. Wel is het mogelijk om schade toe te brengen aan het lichaam met hoge doses van straling die bestaat uit deeltjes met relatief weinig energie. In zo'n geval bestaat de schade gewoon uit het feit dat je lichaam teveel opwarmt. Denk aan magnetrons of lasers in het zichtbare spectrum.

Waarom zijn mensen bang?

Omdat mensen dom zijn, en bang voor dingen die ze niet begrijpen.

Waarom zijn ze dan niet bang voor straling van bijvoorbeeld radio en televisie?

Omdat mensen dom zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2014, 15:18
Verwijderd
Hoi Schrödinger, bedankt voor je antwoorden.
Vooral de eerste, daar kan ik zeker wat mee. Heldere uitleg voor een alfa-mens zoals ik, die helemaal niets van al die moeilijke begrippen begrijpt

Ik heb nog een vraag:

Elektromagnetische straling uit de ruimte is dus niet schadelijk. Ik ben er met behulp van google ook achter gekomen dat er zoiets bestaat als een ''aardmagnetisch veld'' dat er voor zorgt dat er geen ioniserende straling op aarde komt. Ioniserende straling is een straling die zo energierijk is dat het atomen kan veranderen. Dát kan wel gevaarlijk zijn voor de mens, omdat het kanker kan veroorzaken.
Nu vraag ik me af of ioniserende straling een aparte straling op zich is, of dat ioniserende straling ontstaat als er een bepaald aantal energie per fotonen bereikt wordt? (en het dus ontstaat uit elektromagnetische straling...)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2014, 18:12
Schrödinger
Schrödinger is offline
Ioniserende elektromagnetische straling is alleen anders doordat de lichtdeeltjes meer energie hebben dan niet-ioniserende straling.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten