Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2015, 19:02
Verwijderd
Kan iemand mij misschien helpen met de volgende twee zinnen:

1. Ruim 1000 mensen uit dat land moeten vanwege het stijgende water verplicht evacueren.

2. Men spreekt van het feit dat er onder de verantwoordelijkheid van de directeur regels zijn gemaakt die de vrijheid van scholen inperkt.

Welke fouten komen in deze zinnen terug (incongruentie, pleonasme etc).

Veel dank.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2015, 22:11
Verwijderd
Als je weet hoe de zin kan verbeteren, dan weet je meestal ook hoe de fout heet. Dit is echt een paar keer oefenen, en dan krijg je het truukje wel door. En een tip: neem alle zinnetjes voor je proefwerk nog even door, want meestal vragen docenten hetzelfde soort fouten!

1. Ruim 1000 mensen uit dat land moeten vanwege het stijgende water verplicht evacueren.
Je ziet dat hier moeten en verplicht hier staat, dit is dus een dubbele ontkenning. Je zou er van moeten maken:
1a. Ruim 1000 mensen uit dat land moeten vanwege het stijgende water evacueren.
Of:
1b. Ruim 1000 mensen uit dat land evacueren verplicht vanwege het stijgende water.

2. Men spreekt van het feit dat er onder de verantwoordelijkheid van de directeur regels zijn gemaakt die de vrijheid van scholen inperkt.
Dit heeft te maken met 'onder de verantwoordelijkheid van'. Dit is een contaminatie. Zou je de zin nu zelf kunnen verbeteren?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2015, 06:35
Verwijderd
Dankje voor je reactie, maar is de eerste zin geen pleonasme? Er wordt namelijk niets ontkent en moeten geeft een eigenschap van 'verplicht' aan.

De tweede zin kom ik niet uit kan je mij verder helpen.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten