Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-02-2015, 20:30
DiegoH_Concepts
DiegoH_Concepts is offline
hoi!

Wij moeten voor onze gecijferdheid (wiskunde) eindopdracht de inhoud van iemands lichaam berekenen.
Ik wil hierbij deze formule gebruiken:

Citaat:
Weeg hoe zwaar je bent, zeg 75 kg.
De sm van de mens is gemiddeld 1,05 kg/ltr
Deel je gewicht door de sm en je hebt het volume, dus
75 : 1,05 = 71,42 liter.
www.goeievraag.nl
Ik mag dit gebruiken van mijn expert (Docent) zolang ik de kg/liter verhouding bij mezelf kan berekenen en deze kan verklaren.

weet iemand hoe ik dit deze verhouding bij mijn lichaam kan berekenen? Google is niet gul

Alvast bedankt!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-02-2015, 20:38
Verwijderd
Wat is de sm? Want ik denk dan meteen aan iets anders
Met citaat reageren
Oud 02-02-2015, 20:57
Pluis
Pluis is offline
soortelijke massa.

Nou, de mens bestaat voor een groot deel uit water, en je moet ook rekening houden met je vetpercentage. misschien dat je dat erbij kunt betrekken?
Oud 02-02-2015, 21:15
DiegoH_Concepts
Tja, sm is idd soortelijke massa (of Sadomasochisme voor de liefhebbers). Ik heb er zelf niet veel verstand van, veel mensen pakken de methode die ik eerst net wat te hard door de klas riep, in een bad gaan zitten en waterstijging pakken LxBxH. Maar ik wil iets wat niemand anders heeft, want originaliteit brengt als het goed is mijn punt omhoog.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2015, 18:07
DiegoH_Concepts
Upje!

Weet niemand het?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2015, 20:13
Verwijderd
Misschien gaat het wat professioneler lijken als je het in een formule zet:

y= x : s

Waarbij y de inhoud van het lichaam is, x het gewicht en s staat voor soortelijke massa.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2015, 23:54
DiegoH_Concepts
Dat snap ik, maar mijn vraag is hoe ik mijn eigen soortelijke massa (Soortelijk gewicht, dichtheid) bereken..
Met citaat reageren
Oud 09-02-2015, 07:55
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Dat snap ik, maar mijn vraag is hoe ik mijn eigen soortelijke massa (Soortelijk gewicht, dichtheid) bereken..
Dat is lastig te berekenen, omdat het menselijk lichaam bestaat uit een mix van heel veel verschillende dingen die allemaal een andere dichtheid hebben. De dichtheid van het menselijk lichaam als geheel is hier een gewogen gemiddelde van. Je zou een schatting kunnen maken als je weet wat ongeveer de dichtheid is van vetweefsel, botten, de verschillende organen, je bloedvaten etc.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2015, 23:03
1337Gamer
1337Gamer is offline
Dit moet te doen zijn , je lichaamsgewicht uitvinden lijkt me niet zo moeilijk, stap op de weegschaal. Het zal moeilijker zijn om je volume te berekenen. Als je je inhoud (in liters) van je lichaam weet weet je natuurlijk ook de dichtheid van je lichaam.

Volgensmij was er honderden jaren terug al iemand die dit deed, heb jij een bad thuis? Dan stel ik voor dat je dat gebruikt . Laat het bad vol lopen met genoeg water zodat jij volledig onder kan. Zet een streepje voor jij er inligt, ga er helemaal inliggen en zet weer een streepje bij het waterpeil. (misschien iemand laten doen)?

Vervolgens zou je dan moeten berekenen wat het verschil is in inhoud tussen beide streepjes .

Misschien heeft het je op ideeën gebracht, veel succes laat maar weten of je er iets aan hebt!
Met citaat reageren
Oud 12-02-2015, 06:08
Verwijderd
Ken je iemand met zo'n weegschaal die je vet- en waterpercentage geeft? Daarmee zou je al een eind op weg zijn. Zijn niet helemaal betrouwbaar maar het gaat toch om een schatting.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2015, 10:45
1337Gamer
1337Gamer is offline
Lijkt me niet dat zoiets nauwkeurig is, zeker niet voor de wiskunde .
Met citaat reageren
Oud 12-02-2015, 23:44
the economist
the economist is offline
er zijn volgens mij maar drie mogelijkheden:
1. je inhoud opmeten door alle stukjes individueel op te meten. Een been, je hoofd, etc. Meetfouten en vooral fouten in aannames omtrent de vorm zijn behoorlijk groot
2. De oplossing van het onderdompelen is dan eigenlijk bijna het beste.
3. en drie via het gewicht en dat omrekenen met de sm. Als dat in één keer niet mag, kun je nog overwegen of je het uiteen kunt splitsen: sm van vet, spieren, botten etc.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2015, 02:27
1337Gamer
1337Gamer is offline
Jezelf opmeten gaat een moeilijk verhaal worden . Van wat ik begrijp mag je dus juist niet zomaar soortelijke massa aannemen, anders is het niet veel meer dan een keer/deel sommetje. Ik denk dat je er niet aan gaat ontkomen... laat jezelf dopen
Met citaat reageren
Oud 22-02-2015, 16:45
DiegoH_Concepts
Ik ga wel aan de dope, want het moet morgen af zijn, jammer dat mijn samenwerkingsgroepje weer geen reet uitvoert maar het zij zo. Bedankt voor alle reacties, het enige dilemma: een bad is niet vierkant, hoe reken ik het uit?

grtz

HEB AL EEN MANIER! TOCH BEDANKT

Laatst gewijzigd op 22-02-2015 om 16:53.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2015, 01:16
1337Gamer
1337Gamer is offline
Mooi , je zou kunne afstrepen hoe hoog het water is voor je erin gaat, en daarna nadat je eruit bent het verschil bijvullen met afgemeten lieters bijv .

Ben wel benieuwd, hoe heb je het uiteindelijk gedaan ?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 01:58
the economist
the economist is offline
ja, nou heb je iedereen mee laten denken...op zijn minst kun je nu zelf aangeven hoe je het gaat doen !
Met citaat reageren
Oud 27-02-2015, 16:34
dirk-janusIV
dirk-janusIV is offline
Wat dacht je van Archimedes truc? Vul een bak met water duik er helemaal in onder en meet de inhoud verandering van het water.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2015, 01:44
1337Gamer
1337Gamer is offline
Citaat:
Wat dacht je van Archimedes truc?
Volgens mij lees jij alleen de bovenste post of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten