Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-03-2015, 09:43
Bamboestokje
Bamboestokje is offline
In binas tabel 21c kan je de ionisatie-energieën van bepaalde atomen vinden. Het viel me dus op dat het steeds energie kost een atoom te ioniseren als het elektron zich op een hoger energieniveau bevindt. Dat gaat in tegen wat ik nu, aangezien de elektronen op hogere energieniveau's de minst negative bindingsenergie hebben.

Waarom kost het voor een elektron op een hoger energielevel meer energie om te ioniseren dan voor een elektron wat zich in de eerste schil bevindt?
In het antwoordenboek staat dat het komt doordat het dan gaat om de ionisatie van het tweede elektron van een atoom. Er moet dus een elektron loskomen van een tweewaardig positief ion. dat elektron moet dus loskomen van sterkere elektrische aantrekkingskrachten, dus het kost meer energie...
Ik vind het een beetje vaag Als een atoom ioniseert, is het eerste elektron wat hij afstaat toch een elektron uit de buitsenste schild? Niet de binnenste?

Laatst gewijzigd op 22-03-2015 om 09:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-03-2015, 14:14
mathfreak
mathfreak is offline
Zie http://www.wetenschapsforum.nl/index...tie-energieen/
Reageren

Regels voor berichten