Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2016, 13:25
WolterB
WolterB is offline
Ik heb nu een oude Pioneer stereotoren met versterker, tuner, cd-speler en platenspeler staan, opgebouwd uit losse elementen.
Het ding is van eind jaren 80 en de versterker begint het langzaam te begeven. Aangezien de voeding van de platenspeler vrij specifiek is (zonder stekker, met soort van 3,5" jack) is het niet echt een optie alleen de versterker te vervangen.

Ik ben nu op zoek naar een apparaat dat minstens een tuner heeft, cd's als platen kan afspelen en een behoorlijke geluidskwaliteit heeft.

Apparaten als in onderstaande foto zien er leuk uit, maar ik lees erg wisselende reviews qua geluidskwaliteit.

Mijn voorkeur heeft iets met losse boxen. Een losse versterker heb ik niet tot mijn beschikking en ook het aankoppelen aan een computer behoort niet tot de mogelijkheden. Dingen opgebouwd uit losse elementen vind ik prima, zo lang het maar bij elkaar past. En ik heb geen eindeloos budget, dus sets van €1000,- neem ik niet eens in overweging

Wat is, zowel prijstechnisch als kwalitatief, een goede vervanger?
Advertentie
Oud 16-02-2016, 13:41
Elin3
Elin3 is offline
Geen tips helaas, maar die nep vintage apparaten vind ik echt een beetje om te huilen
Oud 16-02-2016, 13:52
Carn
Carn is offline
Tja, een setje nette goede boxen kost je al 200+ euro (alhoewel je 2de hands vaak wat moois op de kop kan tikken). Een beetje audiofiel zal om dit bedrag al hilarisch lachen. 'Behoorlijke geluidskwaliteit' is natuurlijk erg smaakgebonden, maar goed kijken naar vermogen (RMS/piekvermogen) en recensies is vaak al verhelderend genoeg.

Ik heb zelf een pioneer vsx-528, dat is een A/V receiver; voor die prijs een prima modelletje. Maar het is een jack of all trades / master of none, maar heeft (wat ik toen belangrijk vond) veel aansluitmogelijkheden, en ook wat zaken zoals support voor spotify enzovoort. Verder werkt ie naar behoren maar vind ik de interface wat omslachtig, wat diepere setting aanpassen lukt bijna niet zonder handleiding.

Als ik nog een losse CD-speler en platenspeler en boxen had moeten kopen dan was ik zo rond de 1000 euro kwijt.

Het komt neer op een wensenlijstje qua features en wat je er aan kwijt wil zijn. Ik zou vooral investeren in een goede versterker (daar zit doorgaans ook een tuner in), want daar kan je doorgaans jaren mee vooruit.
Oud 16-02-2016, 14:18
WolterB
WolterB is offline

Dan moet ik denk ik maar eens onderzoeken of het evt. zinvol is om mijn computer niet meer als versterker te gebruiken voor mijn televisie, mediabox en gameconsole, maar om alles via een versterker te laten lopen. Moet ik alleen een plek vinden om het ding neer te zetten omdat het niet los midden in de woonkamer kan, maar dan bij de tv moet

Edit:
al wordt het met een normale versterker natuurlijk weer lastig om een Creative Inspire T7700 aan te sluiten gok ik
klik
Oud 16-02-2016, 15:28
WolterB
WolterB is offline
Ik ga straks even kijken met de Mediamarkt, daar moeten ze er wat hebben staan, iig de VSX430 en die lijkt wel aan mijn wensen te voldoen, al is 5.1 eigenlijk overbodig met wat ik wil
Oud 16-02-2016, 16:58
Verwijderd
Onkyo amps zonder FM-tuner met HDMI-ingangen en uitgangen Ik ben aan het sparen voor een unit van 600 euro.

Speakers zou ik kijken naar JBL op marktplaats van rond de 70 euro per stuk, dan zit je gebakken.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2016, 18:22
Carn
Carn is offline
och het is allemaal wel prima spul tegenwoordig, als je maar niet te gierig bent. De periode dat bepaalde merken echt crap waren is volgens mij wel voorbij. Als je 200+ uitgeeft voor een versterker/receiver zit het wel snor gok ik, uitzonderingen daargelaten.
Oud 16-02-2016, 18:28
WolterB
WolterB is offline
Bezoekje aan de Mediamarkt was iig wat verhelderend. Dingen in je handen hebben helpt

Ik hoef iig niet de wereld aan HDMI in- en uitgangen, want koppelen aan tv etc. ga ik toch niet doen, moet meer een standalone apparaat worden. die de functies van mijn oude stereotoren over kan nemen.

De boxen en CD-speler van mijn huidige toren ga ik voorlopig nog wel even hergebruiken, dus nu vooral richten op de zoektocht naar een versterker/tuner en platenspeler. Maar eens even wat opties aan en uitzetten op de pricewatch straks
Oud 16-02-2016, 19:20
WolterB
WolterB is offline
Volgens mij voldoet de Onkyo TX-8020 prima aan wat ik wil. FM-tuner en geen HDMI, Phono-ingang en 2.0. Boxen die ik nu heb (Pioneer S-202X 70W 6Ω) moet goed gaan. Kan die altijd nog vervangen .

Nu nog een platenspeler vinden
Oud 16-02-2016, 20:32
Carn
Carn is offline
Citaat:
platenspeler
Dat kan al snel best prijzig zijn. Beste is als je nog een familielid heeft met een of andere degelijke unit 'op zolder'. Ik zou iig niet 'nieuw' kopen tenzij je specifieke wensen hebt. Dit is overigens wel een aardig lijstje.
Oud 16-02-2016, 20:53
Verwijderd
M'n pa zegt dat je die van hem mag hebben maar je moet zelf een nieuwe naald regelen.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2016, 20:57
Verwijderd
Maar je krijgt niet de originele gesealde eerste druk van Please Please Me erbij.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2016, 22:52
aumgn
aumgn is offline
Citaat:
Maar je krijgt niet de originele gesealde eerste druk van Please Please Me erbij.
Oud 17-02-2016, 12:12
capibara
capibara is offline
Citaat:
Dat kan al snel best prijzig zijn. Beste is als je nog een familielid heeft met een of andere degelijke unit 'op zolder'. Ik zou iig niet 'nieuw' kopen tenzij je specifieke wensen hebt. Dit is overigens wel een aardig lijstje.
Stuk voor stuk prima dingen, alleen even kijken of je beltdrive of direct drive wilt. Als je er niet mee gaat 'draaien' dan is beltdrive prima. Die Onkyo TX-8020 is ook een prima amp voor dat geld.

Niet vergeten je platenspeler te aarden aan je amp en geaarde stopcontacten te te gebruiken, anders kan er een nare ruis ontstaan. Vergeet ook niet om de naalddruk van een nieuwe of tweedehands platenspeler altijd even te controleren en indien nodig aan te passen.

Check trouwens altijd even wat stofkappen voor bepaalde modellen platenspelers kosten (wanneer de stofkap niet bijgeleverd is). Die krengen lopen aardig in de kosten voor een simpel stuk plastic. Voor twee stofkappen voor mijn set draaitafels kon ik ook nog iets van €80 neerleggen.

Laatst gewijzigd op 17-02-2016 om 12:22.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2016, 14:23
Carn
Carn is offline
Ik heb een tijd terug als dank voor 5-jarig dienstverband een Stanton ST-150 gekregen van 'the company'. Zware overkill (ook letterlijk, ding weegt bijna 15 kilo). Moet alleen nog een wat 'normalere' naald op gooien, volgens mij wordt ie geleverd met een element wat speciaal voor het betere DJ / scratch werk is bedoeld maar dat is niet aan mij besteed, hehe. Maar mogelijk is de huidige ook al gewoon prima; heb niet echt referentiemateriaal.
Oud 17-02-2016, 14:38
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Wat is het probleem met de huidige naald dan?
Oud 17-02-2016, 15:29
Carn
Carn is offline
Er is geen 'probleem'; ik ben meer benieuwd of een wat gangbaarder element voor een neutraler klankbeeld zorgt, en/of andere voor of nadelen heeft
Oud 17-02-2016, 15:50
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Ah, ok. Ik weet vrijwel niks van platenspelers, dus vandaar dat ik even nieuwsgierig was.
Oud 17-02-2016, 17:00
WolterB
WolterB is offline
Zou ik mijn oude platenspeler kunnen hergebruiken? De voeding gaat nu via een 3,5mm Jack en moet 12V krijgen. Ik kan zo snel geen goede adapter daar voor vinden, maar dat zou in theorie moeten werken met een adapter lijkt me?

Oud 17-02-2016, 18:23
Verwijderd
Citaat:
Zou ik mijn oude platenspeler kunnen hergebruiken? De voeding gaat nu via een 3,5mm Jack en moet 12V krijgen. Ik kan zo snel geen goede adapter daar voor vinden, maar dat zou in theorie moeten werken met een adapter lijkt me?

[afbeelding]
Ja natuurlijk gaat dat werken.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2016, 18:32
capibara
capibara is offline
Citaat:
Ik heb een tijd terug als dank voor 5-jarig dienstverband een Stanton ST-150 gekregen van 'the company'. Zware overkill (ook letterlijk, ding weegt bijna 15 kilo). Moet alleen nog een wat 'normalere' naald op gooien, volgens mij wordt ie geleverd met een element wat speciaal voor het betere DJ / scratch werk is bedoeld maar dat is niet aan mij besteed, hehe. Maar mogelijk is de huidige ook al gewoon prima; heb niet echt referentiemateriaal.
Ja, die Stanton is een DJ tafel inclusief alle bijbehorende fratsen. Wel lekker degelijk spul.

Daar zit denk ik de standaard bijgeleverde naald bij (Stanton Trackmaster).

Knip/plak
De frisblauwe Trackmaster.V3 is een professionele cartridge, geoptimaliseerd voor clubgebruik en scratchtoepassingen. Het uitgangsvolume is van hoog kaliber en de stereospreiding is groot, door het 4-spoels pickup-ontwerp. Het industriële ontwerp laat de Trackmaster.V3 ook optisch punten scoren. Een prima cartridge voor hiphop, scratch- en club-DJ’s.

Prima ding hoor. Kijk alleen even hoe je toonarm is afgesteld en wat je naalddruk is. De naalddruk van een DJ deck is altijd wat zwaarder dan dat van een 'normaal' element. Hier wat info over naalddruk van DJ elementen en een handleiding voor het instellen van je hele toonarm.

Ik gebruik zelf altijd deze, zelfde soort kaliber element. Heb er ook wel eens een normaal element opgezet, maar dan moet je de naalddruk zeker aanpassen. Regel is dat je naalddruk gelijk moet zijn aan je anti-skating.
Oud 17-02-2016, 18:53
Carn
Carn is offline
Citaat:

Prima ding hoor. Kijk alleen even hoe je toonarm is afgesteld en wat je naalddruk is. De naalddruk van een DJ deck is altijd wat zwaarder dan dat van een 'normaal' element. Hier wat info over naalddruk van DJ elementen en een handleiding voor het instellen van je hele toonarm.
Thx! Zal het op een regenachtige zondag eens zorgvuldig bekijken Heb toentertijd ook al wat tips gehad dus en sich staat het wel goed denk ik. Mijn 'pet peeve' is dat ik een oude houten meebewegende vloer heb, en zoals het artikel als punt 1 al aanbeveelt kan je de boel beter op een plank aan de muur plaatsen.
Oud 17-02-2016, 19:04
capibara
capibara is offline
Citaat:
Ik heb zelf een pioneer vsx-528, dat is een A/V receiver; voor die prijs een prima modelletje.
Pioneer . Ik ben ook dol op hun oude modellen. Heb zelf deze al een paar jaar en bevalt prima. Lekker degelijk en een kek design. Keertje voor twee tientjes weten te scoren.

Nu ik er zo over nadenk is mijn hele audio set-up één groot mazzeltje. Mengpanelen en cd-draaitafels voor een prikkie overgekocht van een geflopte volkszanger, draaitafels overgekocht van uitgerangeerde gabbers die schijnbaar crackmoneyz nodig hadden.

Ik liep eens een afgetrapte kingloop binnen en deze schoonheden kwamen echt net binnen, bekabeling compleet gereviseerd en piekfijn in orde. Dealtje gemaakt met de onwetende eigenaar voor €70. Geen idee wat de nieuwprijs was, maar las iets van rond de £1000 nieuw .
Oud 17-02-2016, 19:07
Carn
Carn is offline
Nice! Wel treffend, iedereen die ik ken die 'fatsoenlijke speakers' heeft staan is op zo'n manier aan de betreffende spullen gekomen (kringloop / onwetende 2dehandszaak / familielied / werkgever die inboedel wegdoet)
Oud 25-02-2016, 11:57
WolterB
WolterB is offline
Na wat wikken en wegen toch besloten om de Pioneer SX-20DAB te bestellen
Advertentie
Oud 25-02-2016, 20:50
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
ik las "stereotypen"
Met citaat reageren
Oud 26-02-2016, 07:27
Verwijderd
Citaat:
ik las "stereotypen"
Dat verbaast niemand en zegt best veel over jou.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2016, 07:36
Verwijderd
Niet zo discrimineren Bas.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2016, 17:31
Megatron
Megatron is offline
Citaat:
Nice! Wel treffend, iedereen die ik ken die 'fatsoenlijke speakers' heeft staan is op zo'n manier aan de betreffende spullen gekomen (kringloop / onwetende 2dehandszaak / familielied / werkgever die inboedel wegdoet)
Laatst iemand er op geattendeerd dat het verkringlopen van z'n oude doch fraaie B&W DM4-speakers wellicht niet het meest briljante plan is
Reageren

Regels voor berichten