Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-04-2015, 10:36
boekenwurmpje_0
boekenwurmpje_0 is offline
Hallo!
Ik zit in 3 VWO en moet voor 1 mei mijn profielkeuze maken. Daarover heb ik lang getwijfeld. CM leek mij het leukste profiel waar ik waarschijnlijk later ook wat mee wil doen, maar ik vond het jammer om de exacte vakken te laten vallen, omdat ik daar ook goed in ben (ik sta tussen de 8 en 9). Nu heb ik bedacht dat als ik het profiel NT doe, dus wiskunde B, natuurkunde, scheikunde en biologie, en 3 keuzevakken neem, aardrijkskunde, geschiedenis en frans, heb ik allerbei de profielen en kan ik later nog kiezen om bijvoorbeeld NT te laten vallen. Ik vind het ook wel leuk om van verschillende vakken meer te leren. Ik moet dan wel één van mijn keuzevakken als zelfstudie doen. Nu is mijn vraag: is er iemand die ook drie keuzevakken heeft/had? Hoeveel tijd ben je er aan kwijt? En is zelfstudie goed te doen of is het heel erg moeilijk?
Alvast bedankt!
Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-04-2015, 11:24
Axel11
Axel11 is offline
Ik had zelf vier keuzevakken.
Ik heb, afhankelijk van het leerjaar, steeds een of twee vakken (grotendeels) als zelfstudie moeten doen: biologie en/of Latijn en/of Grieks. Ik had er niet veel problemen mee. Het kostte me minder tijd dan andere vakken waarbij ik alle lessen volgde denk ik: je kunt toch wat efficiënter werken c.q. lessen zijn niet altijd even effectief.

Als je nu niet veel moeite hebt met het vak dat je in zelfstudie gaat doen, zal het waarschijnlijk niet al te veel problemen geven. Zeker bij aardrijkskunde en geschiedenis kan ik me dat goed voorstellen.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2015, 13:03
Pluis
Pluis is offline
Ik heb het topic even naar het juiste subforum verplaatst.

Verder is 3 keuzevakken prima te doen, zeker als je je tussenuren een beetje slim gebruikt
Oud 11-04-2015, 20:27
quintyy
quintyy is offline
Ik had in de vierde ook 3 keuzevakken, waardoor ik 3 profielen had.
Maar je zegt dat je NT wilt gaan kiezen en dan 3 vakken waardoor je ook CM hebt. Daarna zeg je dat je eventueel NT kunt laten vallen. Waarom doe je dan niet CM als hoofdprofiel en kies je natuurkunde en scheikunde?
Trouwens, biologie zit niet in een NT-profiel.
Met citaat reageren
Oud 11-04-2015, 21:01
boekenwurmpje_0
Citaat:
Ik had in de vierde ook 3 keuzevakken, waardoor ik 3 profielen had.
Maar je zegt dat je NT wilt gaan kiezen en dan 3 vakken waardoor je ook CM hebt. Daarna zeg je dat je eventueel NT kunt laten vallen. Waarom doe je dan niet CM als hoofdprofiel en kies je natuurkunde en scheikunde?
Trouwens, biologie zit niet in een NT-profiel.
Bij ons op school kan je niet CM met natuurkunde en scheikunde kiezen, alleen andersom :-(. En biologie zit er inderdaad niet vast in, maar dat is het enige vak dat jij bij ons op school kan kiezen. Maar bedankt!
Met citaat reageren
Oud 11-04-2015, 21:03
boekenwurmpje_0
Citaat:
Ik had zelf vier keuzevakken.
Ik heb, afhankelijk van het leerjaar, steeds een of twee vakken (grotendeels) als zelfstudie moeten doen: biologie en/of Latijn en/of Grieks. Ik had er niet veel problemen mee. Het kostte me minder tijd dan andere vakken waarbij ik alle lessen volgde denk ik: je kunt toch wat efficiënter werken c.q. lessen zijn niet altijd even effectief.

Als je nu niet veel moeite hebt met het vak dat je in zelfstudie gaat doen, zal het waarschijnlijk niet al te veel problemen geven. Zeker bij aardrijkskunde en geschiedenis kan ik me dat goed voorstellen.
Oké bedankt!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 00:00
Reversistence
Reversistence is offline
Ik doe nu zelf EM-NT dus de situatie is vergelijkbaar denk ik.
Betavakken zijn de moeilijkste op het vwo -> als je het kan doen, zeker doen. CM- en EM-vakken daarentegen zijn voor 95% leerwerk. De vakken die ik door EM erbij heb zijn Geschiedenis, Economie en M&O. Die vakken zijn alle drie niet moeilijk, zolang je er maar consequent wat tijd in steekt, ook als het niet in je rooster past. Ik volg geen lessen van M&O maar door zelfstudie sta ik daar gemiddeld alsnog een 8.2 voor. De combinatie is prima te doen, CM/EM hoeft nauwelijks tijd te kosten, NG/NT daarentegen wel maar hey dat moet lukken. Succes!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 09:17
boekenwurmpje_0
Citaat:
Ik doe nu zelf EM-NT dus de situatie is vergelijkbaar denk ik.
Betavakken zijn de moeilijkste op het vwo -> als je het kan doen, zeker doen. CM- en EM-vakken daarentegen zijn voor 95% leerwerk. De vakken die ik door EM erbij heb zijn Geschiedenis, Economie en M&O. Die vakken zijn alle drie niet moeilijk, zolang je er maar consequent wat tijd in steekt, ook als het niet in je rooster past. Ik volg geen lessen van M&O maar door zelfstudie sta ik daar gemiddeld alsnog een 8.2 voor. De combinatie is prima te doen, CM/EM hoeft nauwelijks tijd te kosten, NG/NT daarentegen wel maar hey dat moet lukken. Succes!
Bedankt!!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 09:24
-Marleen
-Marleen is offline
Wow, bij ons mag je geeneens 3 keuzevakken
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 09:24
-Marleen
-Marleen is offline
Ik zou dat trouwens niet aan kunnen. 3 keuzevakken
Respect als je dat doet
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 16:21
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik zou dat trouwens niet aan kunnen. 3 keuzevakken
Respect als je dat doet
Hoezo zou je dat niet aankunnen dan? Zit je al aan de 70+ uur per week voor school?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 18:19
-Marleen
-Marleen is offline
Daar heb ik helemaal geen tijd voor
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 18:19
-Marleen
-Marleen is offline
Ik kan me nu ook niet een keuzevak bedenken, dat echt heel erg nuttig voor mij is.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 18:20
-Marleen
-Marleen is offline
Nah het is toch geen keuzevak maar extra vak trouwens? Want als keuzevak heb ik Economie.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 18:39
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Daar heb ik helemaal geen tijd voor
Oftewel: je hebt er geen zin in. Dat is verder prima hoor (ik had zelf ook maar één keuzevak destijds), maar ik vind het altijd zo raar als mensen zeggen dat ze iets niet kunnen terwijl ze het gewoon niet willen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 19:50
-Marleen
-Marleen is offline
Oh nou. Ik denk dat ik er echt geen tijd voor heb. (Voor 1/2 extra vakken mss nog wel, maar 3 echtttt niet) En ik denk dat ik ook niet 3 extra vakken wil, want al die vakken waar ik nog uit kan kiezen zijn in mijn ogen nutteloos. Alleen m&o mss niet maar ja
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 19:53
-Marleen
-Marleen is offline
Ik heb nu (door training) op bepaalde dagen al geen tijd om dingen voor de volgende dag af te maken als leraren het een dag eerder opgeven.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 20:02
Axel11
Axel11 is offline
Schrodinger bedoelt dat je ook bijv. minder kan sporten en dan een extra vak doen Met andere woorden dat het je eigen keuze/wil is om geen extra vak te doen, maar iets anders.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 20:21
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik heb nu (door training) op bepaalde dagen al geen tijd om dingen voor de volgende dag af te maken als leraren het een dag eerder opgeven.
Nou, ik heb er echt respect voor dat je training doet i.p.v. keuzevakken!
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 20:54
-Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
Schrodinger bedoelt dat je ook bijv. minder kan sporten en dan een extra vak doen Met andere woorden dat het je eigen keuze/wil is om geen extra vak te doen, maar iets anders.
Ik snap je laatste zin niet helemaal. Maar ja ik kan wel alles opgeven voor een extra vak en daar heb ik inderdaad geen zin in. Daar heeft Schrodinger gelijk in. Tekenen, Bsm, Frans, Geschiedenis en Aardrijkskunde zou ik nog als extra vakken kunnen kiezen. Maar ik heb niet het idee dat het mij in de toekomst heel veel gaat helpen. Heb ik toch meer aan die training
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 20:54
-Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
Nou, ik heb er echt respect voor dat je training doet i.p.v. keuzevakken!
Hè ik mag toch wel trainen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2015, 20:55
-Marleen
-Marleen is offline
Maar een iemand in de vwo 4 jaarlaag heeft dit jaar een extra vak. En ze gaat er ook nog eens mee stoppen. Lol
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten