![]() |
|
Verwijderd
|
ah, toen ik vorig jaar blinde-darm ontsteking had moest ik ook eerst naar de gynaecologe. ik vond het vreselijk mja. ik moest broek en onderbroek enzo uit doen en ja het deed pijn maar ik had een blinde-darm ontsteking dus ik weet niet of het normaal ook pijn doet.
ik heb ook een keer een uitwendig onderzoek gehad en dat doet normaal geen pijn maar omdat ik daar een groot abces had zitten (onstoken holte gevuld met pus) deed dat veel pijn. daarvoor hoef je alleen maar je buik vrij te maken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Das dan onzin, dat dat hier ook de gewoonte is. Ik ken niemand die zo'n onderzoek heeft gehad toen ze 18 werd of aan de pil wilde. Als je 'gezond' bent, is het in principe ook niet nodig en er zijn zeer weinig dokters die het zullen vragen ed. |
![]() |
|||
![]() |
Ik zal maar eens serieus antwoorden
![]() Hier (in België) is het vrij normaal dat je op je 18 of als je aan de pil wilt of bij je eerste seksueel contact naar de gynaecologe gaat. Dit om na te kijken of alles 'in orde is down-under' en of er zich geen baarmoederhalskanker ontwikkelt. Citaat:
Als je al seksueel contact hebt gehad of aan de pil wilt kan het ook zijn dat hij wat vocht van je vaginawand haalt, hier voel je niks van. Mijn dokter ging ook met 2 vingers in mijn vagina, terwijl hij met zijn ander hand op mijn buik duwde. Op deze manier voelt hij aan je baarmoeder, of ze op de juiste plaats zit en of er geen bobbeltjes ofzo zitten. Citaat:
![]() |
![]() |
|
pff lijkt me echt niks zon bezoek aan de gynaecoloog
![]() maar gelukkig heb ik t nog niet nodig gehad... wel vreemd idd dat je met je moeder meegaat... ik zou me er zelf niet prettig bij voelen... je kunt natuurlijk ook zelf een keer een afspraak maken als je het nodig vind joh! succes in elk geval ik hoop dat het allemaal een beetje meevalt!! xxx |
![]() |
|
zo een onderzoek klinkt stom maar ze kunne dus zien of alles in orde is met je baarmoeder dat kan misschien belangrijk zijn voor in je toekomst. k eerste keer aan de pil is ook onderzoek. gaat gewoon ff met een eendebek vanbinnen in je en neemt een weefsel om te late onderzoeke maar eigenlijk niks om bang voor te zijn ik was 15 en 11maanden ofzo en kreeg plotst te horen, ja vrijdag hebt ge een afspraak das pas schrikwekkend
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Willen jullie een ding goed in de oren knopen?
Jij MOET helemaal NIKS! Niet van je moeder, niet van de dokter. Vamaf je zestiende mag je zelfstandig beslissen over jouw lichaam. Je mag gewoon NEE zeggen. Zolang jij geen klachten hebt, is het nergens voor nodig. Jemig, jullie gaan naar de gynaecoloog zoals wij naar de tandarts gaan. Alleen de kans op een gaatje is stukken groter dan de kans op baarmoederhalskanker op je achttiiende. Ook voor een pil recept is een onderzoek niet nodig, als je voorheen redelijk normaal menstrueert. Beetje onregelmatig is iedereen. Op je achttiende ben je kerngezond, statistisch gezien loop je pas kans op iets naars als je dertig wordt. Ken jij ook maar iemand die op haar 18e zich tussen haar benen liet voelen, waar wat mee mis bleek te zijn? Hm? Dus is het ergens voor nodig, behalve voor de portemonnee van de dokter? Wij hier in nederland gaan niet op controle, en wij gaan niet massaal dood aan rare ziektes en gezwellen daarbeneden. Vrij veilig, en je hoeft ook niet bang te zijn voor SOA of zwangerschap. Wat zijn die belgen toch een ontzettend gezagsgetrouwe tiepjes. Zeg ze dat het moet, en ze doen het. Pff.
|
Ik had t me ontzettend pijnlijk voorgesteld, maar dat viel toen reuze mee
![]() Dat zei ik ook en de gynaecologe was verbaasd ![]() (de tweede keer was dan ook pijnlijker omdat ik nu de instelling had van: ooh t komt wel goed) Overigens vond ik t wel prettig dat ie van mij vrouwelijk was ![]()
|
Verwijderd
|
Euhm, niks onzin.
Het word door dokters aangeraden (hier: CANADA , dan) om vanaf je 18de elk jaar een onderzoek te laten doen ivbm baarmoederhals kanker, en naar mijn weten word dat in nederland ook aangeraden. Idd hoeft dat niet. Voor de pil echter, MOET je hier beslist eerst een dergelijk onderzoek 'ondergaan' ik vind er niets vreemds aan, best logish eigenlijk vind ik dan. Daarom dus dat mijn vriendin moeite had met naar de dokter gaan omdat ze eigenlijk geen zin had in al dat gedoe, maar ze wou toch wel aan de pil. Maar anyway, mijn moeder zit hier ook te pushen dat ze het wel eens tijd vind voor mij om mij eens aan een onderzoekje te laten onderwerpen, net als naar de tandarts gaan. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Hoe moet ik weten dat je in Canada woont...? Ik heb wel de moeite genomen in je profiel te kijken, maar daar staat niks. Naderhand heb ik ook in je fotoboek gekeken en daar staat het ook alleen maar doordat iemand het in een reactie noemt. Maar goed, als je wilt dat mensen weten over welk land je het hebt, kun je het er misschien beter bij vermelden, ik bedoel, mensen kunnen het niet ruiken en gaan ook niet al je sites bezoeken ed om er achter te komen (de meesten iig niet).
Citaat:
|
![]() |
|
Dit is echt een hot topic in België hoor. Je hebt 'moderne' artsen die er voor ijveren dat de pil gewoon in het winkelrek komt (maar daar is vooralsnog geen sprake van), en anderen die zeggen dat er eerst moet nagekeken worden of de boel wel in orde is. Dat heeft overigens nix met de geldbeugel te maken, want er zijn wel degelijk meiden met baarmoederhalskanker op hun 18de.
Ik denk dat 90% van de artsen eerst een onderzoek doet, eer ze de pil voorschrijven. Zelfs het aanvragen van verlengingen van het voorschrift geeft vaak (niet altijd) aanleiding tot een onderzoek, en met succes, want veel kankers en problemen worden gevonden en behandeld voor er klachten komen. |
![]() |
|
![]() |
Inderdaad... Het is enkel maar om uitzaaiing te voorkomen hoor, kan volgens mij nooit geen kwaad
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Van kanker kun je dood gaan, het hoeft niet. (Al is de kans idd wel aanwezig en bij zo'n onderzoek niet.) |
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar wat heeft de pil met kanker ed te maken...? Heb je daardoor dan meer kans ofzo? Beetje raar anders dat ze het dan doen als je de pil wilt of bij een vervolgrecept. Doe dan iedereen vanaf zo-en-zo oud standaard 1 keer per jaar oid (of is dat zo?). Anders glippen de mensen die niet aan de pil willen/zijn er toch tussen door? En hoe vaak wordt het voorschrift voor de pil dan verlengt? Hier in Nederland moet je soms om de drie maanden een verlenging aanvragen, zou je dan om de drie maanden naar de gynaecoloog moeten? Beetje onzin, als je het mij vraagt. Of niet natuurlijk, want kanker kan zich heel snel verspreiden... Maar goed, ik vind het wel best zoals ze het in Nederland geregeld hebben.
|
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Preventieve onderzoeken worden in het Belgische gezondheidsbeleid erg gestimuleerd, ook met campagnes op televisie en dergelijke. Blijkbaar gaat het geld in de Nederlandse gezondheidssector naar andere zaken
![]() Ik sluit me wel aan bij de mening van de andere Belgen hier: wat is nou een inwendig onderzoek, als je er zoiets vreselijks als kanker kan mee opsporen? Overigens doen hier ook de huisdokters zo'n inwendig onderzoek, je moet er niet voor naar de gyn. Het is net zoals bij de tandarts, vervelend als je er naartoe moet, maar je komt met een 'oef alles is ok' gevoel weer naar buiten. En ja, nu ik er over nadenk, de meeste meiden die aan de pil willen vóór ze geslachtsgemeenschap hebben, zijn dus technisch gesproken ontmaagd door het speculum! (dat ding gaat best ver open) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Hm, tsja, ik zou er ook niet aan moeten denken om me te laten onderzoeken door zo'n gynaecoloog, hoor.. Vreemd eigenlijk, dat dat zo erg verschilt,per land. Overigens, de verhoogde kans op kanker bij het slikken van de anticonceptie-pil is nog nooit bewezen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voor jou bizar dat er zo weinig zijn die het hebben laten doen, voor 'ons' bizar dat jullie het standaard (elk jaar) laten doen. Is het dan niet gewoon allebei normaal? 't ligt er alleen aan wat je gewend bent. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De tandarts is veel irritanter, als ie met zo'n haakje over m'n tanden gaat... *ieuw* Of tandsteen weghalen.. dat vind ik zó vervelend.. Aan de andere kant lijkt het me niet zo leuk om ontmaagd te worden door de gynaecoloog ![]() |
![]() |
|
![]() |
Statistisch gezien begin je kans te krijgen op baarmoederhalskanker vanaf dertig, op borstkanker vanaf vijftig.
We hebben uitstekende prenatale zorg. Zodra de zwangerschapstest positief is, zitten wij bij de dokter. Verder zijn wij in nederland er als de kippen bij als we een pijntje hebben. We worden gestimuleerd om zelf iedere maand even een borstvoelsessie te houden. Preventieve onderzoeken geven een vals gevoel van veiligheid, terwijl het niks bewijst. Nu heb je niks, over een week kun je wel ziek worden. Maar dan negeer je symptomen, want je komt net terug van de dokter en alles is in orde. Nee, alles WAS OP DAT MOMENT in orde. Goed op je lichaam letten en tijdig naar de dokter bij klachten, helpt beter dan eens per jaar controleren. Baarmoederhalskanker is een zich zeer langzaam ontwikkelende kankersoort. Van een agressieve moedervlek ga je veel sneller dood! Risicogroepen gaan wel preventief. DES dochters bijvoorbeeld gaan twee keer per jaar. Ook vrouwen bij wie borstkanker erfelijk is, gaan vaker en jonger op controle. Nederland is een vrij veilig land, we hebben relatief laat ons eerste keer sexueel contact, en we gebruiken trouw condooms. Er is een duidelijke samenhang tussen meerdere sexuele partners gedurende je leven, waarmee je geen condooms gebruikt maar aan de pil bent, en baarmoederhalskanker. Dat wisten jullie niet he? Dus in andere landen, waar men geen zin heeft in condooms, is de kans op die ziekte groter. Daarom controleren ze daar meer.
|
Ik woon in België en ben niet naar de gyneacoloog gemoeten toen ik aan de pil ging, ook niet toen ik implanon (hormonenimplantaat) ging gebruiken en nu ik bijna 18 wordt moet ik ook niet gaan.
Mijn huisdokter heeft er geen woord over gerept, dus ga ik er ook niet achter vragen!
|
Wanneer er meiden, zoals iemand eerder al vermeldde, niet aan de pil wil gaan, omdat er (in België) een inwendig onderzoek aan vast zit, dan komen d'r toch veel meer ongewenste zwangerschappen van lijkt mij? Althans, meer meiden die het onveilig doen of niet altijd nog de pil achter de hand hebben voor als het condoom is gescheurd...
Dat lijkt me toch ook een belangrijk iets?
|
damn dit is zo'n raar topic... je laten checken terwijl je fokking 18 bent...? nog nooit sexueel contact hebt gehad (wellicht) en dan door een eendebek... aargh ben het compleet met poesiefox eens...
zou als jongen dan toch ook op je 18e moeten tjekken op prostaat kanker en allerlei onzin? bullshit... geen sex = bijna zeker geen soa, veilige sex = bijna zeker geen soa, en soa = bijna zeker merken, en dan tijd om naar de dokter te gaan... vind het onzin om met voorzorg alles te tjekken... kan nog 1000 dingen verzinnen die ze dan zouden moeten tjekken....
|
Ik heb met mijn vriend afgesproken dat we ons op soa's laten testen als we het zonder condoom doen.
Ik ben van plan om dat gelijk te doen als ik naar de gynaecoloog ga. Het moet iets normaals zijn.. je gaat toch ook naar de tandarts voor een routine controle, evenals de dokter. Mannen zullen dat na hun 50 ook moeten ( prostaat) Ik zou zeggen wen er maar aan want het zal gebeuren, of je het nu leuk vind of niet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Niet altijd heb je ergens last van en toch is er iets mis met je lichaam, en vaak kom je daar er achter pas als je WEL ergens last van hebt, maar dat kan dus al te laat zijn. Met de pil vind ik het alleen maar logisch dat er een onderzoek het voorschrift vooraf gaat, want de pil is best een grote verandering voor het lichaam en zoals het in Nederland zonder enige vragen en moeite als aan een lopende band voorgeschreven wordt, kan het bestwel slecht aflopen (mijn moeder mocht/mag niet aan de pil vanwege haar nieren, waar ze pas na het onderzoek was gekomen ... hier in Tsjechie is het dus ook verplicht als je aan de pil wilt ... Als ze in Nederland zou wonen, zou ze de pil zo maar naar huis krijgen, met een niercollaps en levenslang dialise als gevolg. Pech voor haar, zouden ze zeker zeggen ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ik denk ook niet dat het op dit moment echt mogelijk is. Willen ze in Nederland preventief gaan onderzoeken, dan moeten ze eerst een aantal blikken met artsen open trekken. Niet eens alle inwoners hebben een huisarts en de wachttijden bij ziekenhuizen zijn achterlijk lang. Wie zou de onderzoeken moeten doen? En ik wil ook niet weten ten koste van wat het dan gaat.
|
![]() |
|
![]() |
Onderzoeken om te zien of er wat mis is, zoder dat je enige symptomen hebt, daar zijn we in nederland niet zo voor. Kijk, de gaten vallen in je gebit waar je bij staat, dus de controle bij de tandarts heeft wel zin. Maar de rest...pff, dan kun je alles wel gaan controleren. Ieder jaar een volledig bloedonderzoek op antistoffen, een lever en nierfunctie onderzoek, een dikke darm onderzoek, een maagsonde, een longfoto? Botscan?Hersencontrastfoto? Controle op suikerziekte, staar, keel en mondkanker, allemaal standaard vanaf je achttiende?
Beetje overdreven? Ja he. Maar waarom dan wel een uitstrijkje op je achtttiende? Als je binnen dan en tien jaar later waarschijnlijk al twee keer bevallen bent, en daarom dus al helemaal onderzocht?? Omdat je dat zo gewend bent? Och, een krastestje op je arm, vroeger standaard ieder jaar op alle scholen voor TBC doen we ook niet meer, TBC is min of meer uitgeroeid. Nergens voor nodig dus. Omdat je het zekerheid vindt geven? Nee hoor, dat is schijnzekerheid. Je hebt geen klachten op een bepaald moment, en de test bevestigt dat. Joepie. En als je een week later klachten hebt? Weet je nog niks. Preventie is het niet, je inentingen, dat is preventie. Consultatieburo's houden je in de gaten tot je vier bent, daarna de schholartsen tot je veertiende, voor d egwone dingen als ogen en oren en of je goed groeit, en geen engelse ziekte hebt en niet mishandeld wordt thuis. Als je de achttien haalt zonder problemen, dan blijf je voor 90 % zeker probleemvrij tot je vijftigste. Dan komen de kanker, de hartvervetting, de stressgerelateerde klachten, opzetten. Eigenlijk allemaal ouderdoms en welvaartsziektes. De kans dat je die op je achttiende krijgt is verwaarloosbaar klein. Rare aangeboren afwijkingen zijn er bij consultatieburo en schoolarts wel uitgekomen. Zullen we bij alle achttienjarige jongens een spermatest afnemen, om te kijken of ze later wel iemand zwanger kunnen maken? Controleren voor teelbalkanker? Voor prostaatproblemen?Op geslachtsziektes, ook al hebben ze het nog nooit gedaan? Oh, dat komt toch pas aan de orde als ze ouder zijn. Ja, echt? Ja, inderdaad. Dus waarom zou je alle meisjes standaard onderzoeken? Omdat de pil schadelijk is? Nee, in 20 jaar pilonderzoeken is dat niet gebleken. En de nieuwe generatie sub 50 pilletjes is nog veel minder ingrijpend dan de zware pillen van de jaren 60, 70. Echt, onnodig onderzoek. Bij klachten blijven lopen , omdat je toch net weer APK goedgekeurd was, of toch over drie maanden weer voor je APK moet. Dat is ongezond. De kans dat ze iets vinden bij iemand voordat er klachten optreden is verwaarloosbaar klein op die leeftijd. En de kans dat je te laat zou zijn als je direct gaat als je wel klachten krijgt is ook verwaarloosbaar klein.
|
Poesiefox is op dreef
![]() Over het hoe en het waarom laten we beter de politici discussiëren, maar vast staat dat de gezondheidssector het beter doet in België (mét z'n preventieve onderzoeken). Wachtlijsten bij ziekenhuizen zijn quasi onbestaande, er zijn artsen in overvloed, en veel Nederlanders komen naar Vlaanderen om zich te laten behandelen... Of een preventief onderzoek nut heeft, UITERAARD, veel dingen voel je niet, en áls je ze voelt is het al te laat. Ze bieden geen zekerheid voor later, maar je weet dan wel dat je op dát moment ok bent. Er zijn vast wel studies aan vooraf gegaan die hebben berekend dat het goedkoper is om eens om de zoveel jaren iedereen preventief te laten onderzoeken, dan wat het kost aan behandelingen, anders deed men het heus niet. Maar goed, we zijn eigenlijk aan het afdwalen van de originele vraag, niet? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Wanneer je voor het eerst seksueel contact gehad hebt ,+- een half jaartje daarna, dan is het '(in België)de bedoeling dat je gaat.
Het is toch wel prettig dat je met zekerheid kunt zeggen dan er niets met je aan de hand is. En als je dan op latere leeftijd iets moest krijgen weten ze hoe het was en weet jij ongeveer hoe het ging. Op oudere leeftijd gaan ze neit snel meer naar de dokter, dat moet ingeprent worden. en je om de 2/3 jaar op soa's laten testen is ook goed. ( moetje wel eerst van partner wisselen.. ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Zeker de moeite waard om dit te lezen! Je89 | 12 | 26-10-2014 14:10 | |
De Kantine |
De "wat wil je later worden curve" trophus | 54 | 16-07-2007 04:11 |