Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-06-2015, 18:15
Barca1
Barca1 is offline
Goedenavond,

Sinds kort werk ik fulltime in een winkel. Aan de ene kant wilde ik doorleren, op het hbo. Maar ja, dat is flink prijzig. En ik wil liever geen lening nemen, omdat ik daar teveel aan ga denken, en dat ten koste van m'n opleiding gaat.

Iedereen adviseert mij om door te leren, in plaats van te gaan werken, omdat ik slim genoeg ben. Maar ja, wie betaalt m'n opleiding!

Nu kwam ik terecht bij deeltijd, mijn werkgever keurt dat af, omdat dat niet het zelfde is als voltijd. Maar een diploma is een diploma lijkt mij.

Nu zat ik dus te denken aan een deeltijd studie, waarbij je dus leert en werkt. Dan komt er toch geld binnen, en aan de andere kant kan je toch doorleren.

Ik heb daar alleen totaal geen ervaring mee. Weet iemand hier iets meer over? Alle informatie is welkom. Maar vooral hoeveel het kost, hoe het in z'n werk gaat, en hoelang je er gemiddeld over doet.

Ik weet dat ik ook een Hogeschool kan gaan mailen, maar ik zoek liever iemand die er zelf ervaring mee heeft.

De studierichting weet ik nog niet zeker, maar ik denk richting verkoop/economie.

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2015, 23:36
Axel11
Axel11 is offline
Diploma hbo deeltijd en diploma hbo voltijd is gewoon precies hetzelfde diploma, het staat niet eens op je diploma of je voltijd of deeltijd hebt gedaan.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2015, 09:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is er geen duale optie in jouw richting? Dat is werken en leren en dan krijg je ook betaald.
Oud 01-07-2015, 16:53
Pluis
Pluis is offline
Zo'n werk/leer traject dat jij zoekt, daarvoor moet je bij een werkgever zijn. Dat betekent dus dat je op zoek moet naar een vacature waar een opleiding van jouw gading bij zit. Omdat je werkgever dan de opleiding voor je betaalt, moet je wel een werkgever vinden die dat wil. Zo'n werkgever dan dan wel van je vragen dat je na je opleiding een aantal jaar voor ze blijft werken
Oud 01-07-2015, 21:13
Axel11
Axel11 is offline
In aanvulling op bovenstaande: je hebt voltijd, deeltijd, en duaal. Niet elke opleiding/hogeschool biedt dezelfde mogelijkheden. Voltijd spreekt voor zich. Duaal is werken en leren geïntegreerd. Deeltijd houdt meestal alleen in dat je minder studiepunten per jaar haalt en/of minder les krijgt en/of 's avonds lessen volgt: wat je verder in de andere tijd doet (wel of niet werken, wel of geen baan relevant voor je studie), doet er meestal niet toe.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2015, 10:29
Barca1
Barca1 is offline
Het probleem is, dat ik nog niet zeker weet, welke richting ik op wil. Ik weet ook nog niet zeker welke variant. Bij mijn werkgever loopt het niet allemaal even lekker, dus ik weet niet of ik daar wel een opleiding aan wil koppelen.

Volgens mijn oude school zijn dit de beste doorleer mogelijkheden:

Hbo - Accountmanager
Hbo - Commerciële Economie
Hbo - Marketing & Communicatie
Hbo - Pedagogische Academie, Lerarenopleiding
Hbo - Retail Management
Hbo - Small Business

Dan is alleen commerciële economie 't spannendst als ik er zo tussen kijk.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2015, 10:34
Axel11
Axel11 is offline
Dan moet je eerst maar eens een keuze maken Open dag bezoeken, dagje meelopen, proefstuderen
Met citaat reageren
Oud 02-07-2015, 10:41
Barca1
Barca1 is offline
De opleiding maakt niet zo uit, dat komt op zich wel goed. Maar maak me vooral om het financiële plaatje enorme zorgen..

Het idee van een lening, vind ik gewoon niet zo prettig. Daarom valt voltijd opleiding al snel af. En bij een duale opleiding, moet je al een werkgever hebben. En ook 1 die ervoor open staat. De mijne staan er volgens mij niet echt voor open. Hebben ze ook al gezegd. En blijft deeltijd volgens mij over.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2015, 10:42
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dan moet je eerst maar eens een keuze maken Open dag bezoeken, dagje meelopen, proefstuderen
Dit inderdaad! Bij zulke voorlichtingsactiviteiten kan je goed ontdekken wat jou aanspreekt en krijg je vaak een completer beeld dan door alleen de brochure of website te bekijken.
Oud 02-07-2015, 10:49
Barca1
Barca1 is offline
Het is vrij lastig op zich. Ik heb nooit echt 't gevoel gehad, bij een opleiding, dat ik dacht; wauw! Maar heb ze wel allemaal gewoon goed gehaald, met mooie cijfers. Dus gebrek aan motivatie is er niet.

Als ik in een richting ga doorstuderen, waar ik nu ook zit, heb ik volgens mij recht op verkorte route toch?
Met citaat reageren
Oud 02-07-2015, 10:56
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
En blijft deeltijd volgens mij over.
Deeltijd lijkt me inderdaad een goede optie.

Citaat:
Als ik in een richting ga doorstuderen, waar ik nu ook zit, heb ik volgens mij recht op verkorte route toch?
Het probleem is dat je vooral ook vragen stelt die alleen redelijk te beantwoorden zijn als je op z'n minst een/twee opleidingen hebt uitgekozen en weet waar je dat (ongeveer) zou willen/kunnen studeren.

Dit soort regelingen verschilt namelijk allemaal per hogeschool, en zelfs per opleiding/afdeling van een hogeschool!
Met citaat reageren
Oud 02-07-2015, 11:36
Barca1
Barca1 is offline
Nee, dat begrijp ik. Maar ik wil wel een beetje in de zelfde sector als nu blijven.

Dus dan kom je al snel bij t eerder genoemde rijtje uit. Bedrijfseconomie en bedrijfskunde komen ook vaak voorbij.

Ik ga denk ik in Utrecht studeren, is het dichtste bij. Alleen m'n opleiding en variant ervan moet ik nog uitzoeken.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2015, 11:39
Axel11
Axel11 is offline
Over het algemeen staan de mogelijkheden (deeltijd, verkort programma etc.) goed uitgelegd op de website van de hogescholen als je kijkt bij de desbetreffende opleiding
Met citaat reageren
Oud 02-07-2015, 15:35
brands
brands is offline
Barca1 je hebt van mij een PB.
Oud 03-07-2015, 19:29
Barca1
Barca1 is offline
Ik zal er van het weekend op reageren! Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Oud 03-07-2015, 19:29
Barca1
Barca1 is offline
Ondertussen van de LOI wat studiegidsen aangevraagd. Ik neem aan, dat overal de opleidingen grotendeels het zelfde zijn? Niet dat ik bij elke aanbieder 10 boekjes moet aanvragen.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2015, 19:36
Axel11
Axel11 is offline
LOI is natuurlijk wel een heel andere manier van studeren dan een reguliere hogeschool. Bovendien zijn er ook tussen hogescholen echt wel behoorlijke verschillen (verschillen in focus, maar ook bijv. praktisch: hoeveel college/les etc.).
Met citaat reageren
Oud 03-07-2015, 19:40
Axel11
Axel11 is offline
Overigens hoef in ieder geval van de reguliere hogescholen niet per se "boekjes" op te vragen: er staat meer informatie op de websites dan in de folders
Met citaat reageren
Oud 03-07-2015, 19:48
Barca1
Barca1 is offline
Dankjewel voor de tip! Ik moet sowieso nog even kijken, waar ik ga/wil studeren. Utrecht is het dichtste bij, maar wilde meer weten wat welke opleiding inhoudt. Nu neigt mijn gevoel sterk naar online marketing, ook omdat webshops steeds meer populair worden. Maar tot nu toe vind ik daar alleen cursussen van.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2015, 19:50
Barca1
Barca1 is offline
Volgens mij kom je dan al snel in de commerciële economie, als ik nu wat dieper doorzoek.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2015, 19:59
Axel11
Axel11 is offline
Marketing komt het meeste terug in de hbo-bachelor commerciële economie volgens mij ja. Of eventueel de hbo-bachelor Communicatiesystemen - Digitale media en communicatie, ook in Utrecht.

Avans in Breda heeft nog Marketing Management: dat is een Associate Degree (een hbo-opleiding van 2 jaar, 2 dagen per week).

Fontys in Tilburg heeft een hbo-bachelor International Marketing and Management.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten