Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-07-2015, 11:51
evr2479
evr2479 is offline
Hi,

Ik heb op dit moment een vmbo-t diploma, maar na 1 mbo opleiding en 1 jaar vavo niet afgemaakt te hebben en nu nog geen idee te hebben wat ik nou eigenlijk wil, zie ik het niet zitten om nog een mbo opleiding te starten. Ik bedacht me dus opeens, wat nou als ik bij een vavo-school of andere instelling 3 deelcertificaten (havo) haal; engels, nederlands en wiskunde, en me dan vervolgens aanmeldt voor een 21+ toets op het hbo, dan moet er toch wel een grote kans zijn dat ik die toets haal en wordt aangenomen op het hbo lijkt mij?

Zijn er mensen die dit ook hebben gedaan, of mensen die juist zeggen dit moet je wel of niet doen omdat...? Tips en advies hoor ik graag..

(De reden dat ik mijn mbo opleiding niet heb afgemaakt is omdat ik de opleiding niet leuk vond en de reden dat ik mijn vavo niet heb gehaald is vanwege andere omstandigheden tijdens dat jaar.. voordat mensen er naar vragen)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-07-2015, 12:06
Axel11
Axel11 is offline
Of de vakken Engels/Nederlands/wiskunde de juiste zijn / voldoende zijn, ligt eraan wat je wil gaan studeren aan het hbo. Een 21+-toets kan ook gaan over bijv. natuurkunde of geschiedenis, dat ligt maar net aan de opleiding/hogeschool.

Dus: weet je al wat je waar zou willen gaan studeren?
Met citaat reageren
Oud 15-07-2015, 12:18
evr2479
evr2479 is offline
In ieder geval niet iets technisch, meer met mensen, sociaal, etc. Op de site van inholland las ik dat er bij hun 21+ toets nederlands, engels en een vaktoets aan bod komen, die vaktoets houdt dus inderdaad in een toets die past bij de opleiding. Maar ik denk dat wiskunde op havo niveau nooit verkeerd is, want dat krijg je bij elke hbo opleiding lijkt mij?

Je hebt inderdaad gelijk, ik weet iig dat ik iets met mensen wil doen, dus misschien dat ik daarop in kan spelen.. Alleen zo een vaktoets kan je je niet echt op voorbereiden lijkt mij? wat betreft je vooropleiding dan..
Met citaat reageren
Oud 15-07-2015, 12:24
Axel11
Axel11 is offline
Nou, als je bij Inholland bijv. de bachelor Communicatie of Toerisme wil doen, is de vaktoets Management & Organisatie: dat is gewoon een havo-eindexamenvak dat je moet voorbereiden. Zelfde voor bijv. Pedagogiek: dan is de vaktoets Maatschappijwetenschappen, ook een havo-vak.

En zo geldt dat eigenlijk voor elke opleiding. Dus je moet je je er juist wel op voorbereiden
Met citaat reageren
Oud 15-07-2015, 12:27
Axel11
Axel11 is offline
Overigens kun je aan veel hogescholen ook voorafgaande aan de 21+-toets cursussen speciaal gericht op het halen van de 21+-toets volgen. Zie bijv. hier: http://www.inholland.nl/Opleidingen/...dingscursussen

Dat is dus een andere mogelijkheid naast vavo om je voor te bereiden.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2015, 23:03
Verwijderd
Axel11 heeft gelijk, je kun beter kijken naar wat je voor die hbo opleiding nodig bent/wat nuttig is. Wiskunde ben je bij een opleiding als pedagogiek en de meeste andere sociaal-maatschappelijke opleidingen niet nodig, dus lijkt het me jammer van je tijd om die dan te gaan volgen als je er op je vervolgopleiding toch niets mee kan.

Als je twijfelt aan welke vakken je wilt gaan volgen voor die test kun je ook advies vragen bij het informatiepunt van de hbo of de opleiding die je wilt gaan doen.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2015, 23:04
Verwijderd
Wel wordt er vaak op rekenvaardigheid getest (ben je in staat om sommen op een matig/redelijk niveau op te lossen?)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten