Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2015, 21:44
1337Gamer
1337Gamer is offline
Hallo,

Ik ben sinds een weekje bezig met lijnen, en drink daarom ook veel water. Nu las ik ergens dat meer dan 4 liter per dag drinken niet verstandig is, en gevaarlijk kan zijn.

Nu vroeg ik me af of er hier iemand is die weet wat daar van waar is? Ik denk dat ik nu op een dag wel 6 liter water drink~. Is de kans op watervergiftiging hiermee van 0,000 naar 0,001% gegaan, of is het waarschijnlijk dat ik binnen enkele weken watervergiftiging heb?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2015, 22:06
Elin3
Elin3 is offline
Zes liter is wel heel erg veel! Waarom drink je zo veel? Twee liter is een veel betere hoeveelheid.
Oud 16-11-2015, 07:34
Pluis
Pluis is offline
Ok dat getrol over het rechte pad stopt hier.

Verder zijn je nieren erg goed in het afvoeren van extra water. Als je verspreid over de dag veel water drinkt, zul je echt niet gelijk een watervergiftiging krijgen. Dat gebeurt alleen als je het water in korte tijd zou opdrinken.

Het is natuurlijk maar de vraag hoeveel effect het heeft op het afvallen. Ik gok dat je het gebruikt tegen een hongergevoel, maar het is slimmer om er gewoon aan te wennen. Als je het gewicht eraf wilt houden, moet je er namelijk aan wennen om niet altijd iets in je maag te hebben (de aanpassing in je eetpatroon moet blijvend zijn)
Oud 16-11-2015, 08:36
1337Gamer
1337Gamer is offline
Citaat:
Zes liter is wel heel erg veel! Waarom drink je zo veel? Twee liter is een veel betere hoeveelheid.
Ik drink zo veel omdat veel water drinken bevordelijk zou zijn voor het afvallen.

Ik drink het overens wel goed verspreid door de dag heen, dus aan 3 liter/uur kom ik bij verre na niet. Veel drinken zou voor een hogere stofwisseling zorgen, zou meer afvalstoffen kunnen afvoeren, inderdaad je maag een voller gevoel geven en nog een paar dingetjes las ik. Uiteraard combineer ik dit ook met een gezond eetpatroon, en het resultaat mag er al zijn na 1 week, het lijkt te werken.

Maar als ik dit dus verspreid over de dag drink (6liter) zou ik dus niet echt gevaar moeten lopen?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 08:39
Elin3
Elin3 is offline
Ik zou het er toch niet op wagen. Er is niet voor niets aan dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 1,5-2 liter.
Probeer wat andere dingen te eten als je echt zo'n hongergevoel hebt, bijvoorbeeld een appel of komkommer. Dan heb je toch even het gevoel dat je wat gegeten hebt.

Het klinkt zo namelijk een beetje of je een crash-dieet doet, waarbij je echt te weinig eet en vooral je hongergevoel wegdrinkt. Na één week lijnen hoef je echt nog geen enorm gewichtsverlies te verwachten!
Oud 16-11-2015, 10:25
1337Gamer
1337Gamer is offline
Citaat:
Ik zou het er toch niet op wagen. Er is niet voor niets aan dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 1,5-2 liter.
Probeer wat andere dingen te eten als je echt zo'n hongergevoel hebt, bijvoorbeeld een appel of komkommer. Dan heb je toch even het gevoel dat je wat gegeten hebt.

Het klinkt zo namelijk een beetje of je een crash-dieet doet, waarbij je echt te weinig eet en vooral je hongergevoel wegdrinkt. Na één week lijnen hoef je echt nog geen enorm gewichtsverlies te verwachten!
Hm misschien moet ik dan toch voor max 4 liter per dag gaan.

Ja dat doe ik ook wel hoor, eet verder gewoon 'normaal'. Maar er moet van mij wel wat vaart achter zitten, is best wel iets af te vallen
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 11:05
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Hoe meer vaart erachter zit Hoe groter de risico's die gepaard gaan met gewichtsverlies en hoe groter de kans dat het niet blijvend is.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 12:21
1337Gamer
1337Gamer is offline
Citaat:
Hoe meer vaart erachter zit Hoe groter de risico's die gepaard gaan met gewichtsverlies en hoe groter de kans dat het niet blijvend is.
Klopt, maar mijn overgewicht is momenteel het grootste gevaar.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 12:31
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Klopt, maar mijn overgewicht is momenteel het grootste gevaar.
Als je al een tijd overgewicht hebt, ga je daar niet acuut dood aan. Een cash-dieet is veel slechter voor je lichaam dan geleidelijk aan je eetpatroon aanpassen en meer gaan bewegen. Zeker wanneer je nog in de groei bent kan zo'n dieet heel slecht voor je zijn (ik weet niet hoe oud je bent?).
Oud 16-11-2015, 12:33
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ook voor iemand met overgewicht is crashdiëten slecht, echt. Snel afvallen is een grotere shock voor het lichaam dan te zwaar zijn. Ik ben het met je eens dat het beter is om langzaam maar zeker wat af te vallen als je overgewicht hebt, maar snel afvallen is echt nooit goed.
Je hebt, zeker als je van een normaal dieet afwijkt of veel te veel water drinkt, al snel kans om ondervoed te raken. Niet omdat je te dun bent maar omdat je essentiele vitaminen of mineralen mist. Mineralen spoel je zo uit je lichaam met teveel water.
Als je probeert snel af te vallen door niet veel minder te gaan eten maar wel opeens veel meer te gaan sporten, heb je kans op allerlei blessures want je lichaam is dat niet gewend.

Nogmaals: je lichaam kan overal aan wennen, als je het daar maar de tijd voor geeft. Dus rustig aan afvallen, langzaam portiegroottes afbouwen, langzaam sport opbouwen.

Met langzaam afvallen bedoel ik hooguit een halve kilo per week. Dat is na een maand misschien niet zo bevredigend, maar na een jaar al wel en bovendien is het makkelijker het eraf te houden. Als je je sporten rustig opbouwt heb je minder kans op blessures en meer kans dat je het schema vindt wat je kunt volhouden.

Ik heb zelf ervaring met crashdiëten (een combinatie van veel minder eten en veel minder sporten) en inderdaad, je valt er snel van af. Heel snel. Binnen twee maanden was mijn opgebouwde conditie ook weer terug naar 0 omdat mijn lichaam in een spaarstand was gegaan uit angst dat de honger zou duren. Ik kreeg enorm veel puistjes en mijn haar werd heel dun en ik moest heel veel producten gebruiken om het nog enigzins te laten glanzen. Ik liet constant dingen vallen omdat mijn spierspanning slecht was, kreeg maag- en darmklachten, gekke pijntjes overal, heel vaak hoofdpijn en werd heel agressief en opvliegend.
Op dat moment had ik geen ondergewicht: mijn BMI was goed. Het enige probleem was dat ik in heel korte tijd heel veel gewicht had verloren en je lichaam vindt dat heel erg niet chill.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 12:50
1337Gamer
1337Gamer is offline
Citaat:
Als je al een tijd overgewicht hebt, ga je daar niet acuut dood aan. Een cash-dieet is veel slechter voor je lichaam dan geleidelijk aan je eetpatroon aanpassen en meer gaan bewegen. Zeker wanneer je nog in de groei bent kan zo'n dieet heel slecht voor je zijn (ik weet niet hoe oud je bent?).
Nouja het is wel voortdurend een risico, meer kans op hart en vaat ziektes diabetes en weet ik wat nog niet meer . Ik ben 19, dus wel zo ongeveer uitgegroeid.

Citaat:
Ook voor iemand met overgewicht is crashdiëten slecht, echt. Snel afvallen is een grotere shock voor het lichaam dan te zwaar zijn. Ik ben het met je eens dat het beter is om langzaam maar zeker wat af te vallen als je overgewicht hebt, maar snel afvallen is echt nooit goed.
Je hebt, zeker als je van een normaal dieet afwijkt of veel te veel water drinkt, al snel kans om ondervoed te raken. Niet omdat je te dun bent maar omdat je essentiele vitaminen of mineralen mist. Mineralen spoel je zo uit je lichaam met teveel water.
Als je probeert snel af te vallen door niet veel minder te gaan eten maar wel opeens veel meer te gaan sporten, heb je kans op allerlei blessures want je lichaam is dat niet gewend.

Nogmaals: je lichaam kan overal aan wennen, als je het daar maar de tijd voor geeft. Dus rustig aan afvallen, langzaam portiegroottes afbouwen, langzaam sport opbouwen.

Met langzaam afvallen bedoel ik hooguit een halve kilo per week. Dat is na een maand misschien niet zo bevredigend, maar na een jaar al wel en bovendien is het makkelijker het eraf te houden. Als je je sporten rustig opbouwt heb je minder kans op blessures en meer kans dat je het schema vindt wat je kunt volhouden.

Ik heb zelf ervaring met crashdiëten (een combinatie van veel minder eten en veel minder sporten) en inderdaad, je valt er snel van af. Heel snel. Binnen twee maanden was mijn opgebouwde conditie ook weer terug naar 0 omdat mijn lichaam in een spaarstand was gegaan uit angst dat de honger zou duren. Ik kreeg enorm veel puistjes en mijn haar werd heel dun en ik moest heel veel producten gebruiken om het nog enigzins te laten glanzen. Ik liet constant dingen vallen omdat mijn spierspanning slecht was, kreeg maag- en darmklachten, gekke pijntjes overal, heel vaak hoofdpijn en werd heel agressief en opvliegend.
Op dat moment had ik geen ondergewicht: mijn BMI was goed. Het enige probleem was dat ik in heel korte tijd heel veel gewicht had verloren en je lichaam vindt dat heel erg niet chill.
Ja ik hoor vaker dat crashdiëten slecht zou zijn, nu is de vraag of ik aan een echt crashdieet doe, misschien wel niet. Ik eet gewoon 5 boterhammen en een avondmaaltijd per dag, met meestal nog 1-3 stuks fruit erbij. Verder drink ik dus veel, tja is dat een crashdieet? Volgens mij eet ik redelijk 'normaal', in tegenstelling tot het verleden.

Een halve kilo per week schiet echt niet op , dat gaat zoo sloom dat het mij echt niet motiveert, en het ook lastiger word om vol te houden. Ik heb nog wel wat kwijt te raken en wou daar geen jaren over doen . Ben nu in mijn eerste week 4 kilo afgevallen, maar het begin gaat meestal altijd het snelste.

Ik denk dat ik toch gewoon zo door ga als ik nu doe, met wat minder water dan. Mijn lichaam kan het niet chill vinden, dat merk ik vanzelf wel, heb wel regelmatig buikpijn gek genoeg nu ik heel normaal eet maar dat zal wel wennen zijn, voor de rest gaat het me nog vrij goed af.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 12:52
Axel11
Axel11 is offline
Vraag anders je huisarts eerst om advies.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2015, 13:05
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Misschien heb je buikpijn omdat je zoveel water drinkt

De huisarts kan je inderdaad doorverwijzen naar een diëtist die jou kan helpen op een gezonde manier af te vallen en het vol te houden.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2015, 01:30
Fool_
Fool_ is offline
Maak je niet te druk; 6 liter is misschien wel aan de hoge kant, maar water is alleen gevaarlijk als je veel tegelijk drinkt of al bijzonder weinig zouten in je lichaam hebt zitten. Nu dieet je wel, maar als je dieet wel de benodigde voedingsstoffen (zouten vooral) bevat, maar niet minder calorieën zal het wel mee vallen wat voor direct risico je loopt.

Citaat:
Als je veel vocht verliest door ernstige diarree raak je ook veel zout kwijt. Behalve water is veel zout dan ook belangrijk. Als je alleen maar water drinkt en verder niet eet, kan er een zouttekort optreden. Hierdoor kan vochtophoping in de hersenen ontstaan en kun je spiercellen verliezen.

Ook teveel vocht kan een risico opleveren zoals vochtophoping in de hersenen. Dit komt bijna nooit voor, alleen als je extreem veel drinkt. De nieren kunnen ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken.
http://www.voedingscentrum.nl/encycl...ord/vocht.aspx

Citaat:
Under normal circumstances, accidentally consuming too much water is exceptionally rare. Nearly all deaths related to water intoxication in normal individuals have resulted either from water drinking contests in which individuals attempt to consume large amounts of water, or from long bouts of exercise during which excessive amounts of fluid were consumed.[1]

...

Water intoxication can be prevented if a person's intake of water does not grossly exceed their losses.[12] Healthy kidneys are able to excrete approximately 0.8 to 1 litre of fluid water (0.21 - 0.26 gallons) per hour.[12] However, stress (from prolonged physical exertion), as well as disease states, can greatly reduce this amount.[12]
https://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten