Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-11-2015, 14:27
Verwijderd
Waarom? Twijfel je er nog over, waarom wel of waarom niet? Moet je daarvoor sparen of zou je dat in principe direct kunnen uitgeven? Hoe kijk je aan tegen grote uitgaven? Wat is voor jou een grote uitgave?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2015, 14:29
Verwijderd
O&N vieren in een zonovergoten oord.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 14:30
Verwijderd
Grote uitgaven vind ik relatief. Ik vind 500,- voor een TV geen grote uitgave maar voor een USB-stick wel.
Met citaat reageren
Verwijderd
En nee daar hoef ik niet voor te sparen.
Met citaat reageren
Verwijderd
Dat had natuurlijk allemaal in één post gekund maar mja, postcount.
Met citaat reageren
Elin3
Elin3 is offline
Een wasmachine, waar ik niet te lang over kon twijfelen, want een wasmachine heb ik gewoon nodig (tenzij ik mijn was bij mijn vader of oma wil brengen, maar daar zit ik ook niet op te wachten). Ik heb hem al besteld en ik kan hem betalen

Ik heb minder moeite met grote uitgaven wanneer ze nuttig zijn en noodzakelijk, zoals een fiets of een wasmachine. Wanneer het iets betreft zoals een nieuwe lens voor mijn fototoestel (kost ook snel + €400) dan denk ik daar wel langer over na en reken ik dat vaak nog terug om naar de tijd die ik er voor moest werken op de markt
Oud 30-11-2015, 14:31
-Marleen
-Marleen is offline
Ja een nieuwe mobiel, een goede leren tas of horloge. Twijfel want ik kan niet alles kopen. En de tas en mobiel krijg ik als ik slaag sws, maar ik weet niet of ik zolang kan wachten Niet de grootste uitgaven natuurlijk, maar voor mij wel
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 14:34
Verwijderd
Een jaar geleden deed ik mijn eerste grote uitgave. Dat was een wasmachine. Dat voelde heel vreemd. In diezelfde periode nam ik een kroon. Dat was echt wel even slikken. 600 euro voor een tand. Maar wel, hopelijk, voor de rest van mijn leven.
Een half jaar daarna kocht ik een nieuwe koelkast. Dat was een grotere uitgave dan de wasmachine. Ook dat voelde wat vreemd. Maar ik ben met beiden heel blij. De wasmachine koste 400 euro en de koelkast 650, waarvan ik een deel met ecocheques kon betalen.

Ik spaar nooit echt voor iets specifieks, maar gewoon voor het hebben van een buffer zodat ik zulk soort uitgaven kan doen. Verder doe ik nooit zomaar random uitgaven. Ik ben afgelopen twee jaar niet echt op vakantie geweest. Een weekendje keulen om een vriend te bezoeken, dat is het denk ik.

Nu twijfel ik over een nieuwe fiets. Ik twijfel omdat het een grote aankoop zou zijn en of dat nu écht nodig is. Aan de andere kant fiets ik iedere dag naar mijn werk, waardoor het wel fijn is een goede fiets te hebben.
Verder zou ik in de toekomst een nieuwe telefoon met wifi willen aanschaffen, maar daar twijfel ik nog over omdat ik dat eigenlijk vooral een luxe-iets vind.
Verder zou ik binnenkort een nieuw vloerkleed willen kopen omdat Fientje hem een paar weken geleden zeer aangenaam vond om haar plasjes op te doen.

Laatst gewijzigd op 30-11-2015 om 14:39.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Een wasmachine, waar ik niet te lang over kon twijfelen, want een wasmachine heb ik gewoon nodig (tenzij ik mijn was bij mijn vader of oma wil brengen, maar daar zit ik ook niet op te wachten). Ik heb hem al besteld en ik kan hem betalen

Ik heb minder moeite met grote uitgaven wanneer ze nuttig zijn en noodzakelijk, zoals een fiets of een wasmachine. Wanneer het iets betreft zoals een nieuwe lens voor mijn fototoestel (kost ook snel + €400) dan denk ik daar wel langer over na en reken ik dat vaak nog terug om naar de tijd die ik er voor moest werken op de markt
Ik lease mijn wasmachine en vaatwasser en ik heb er nog steeds geen spijt van. Binnen 24 uur een monteur, óók in het weekend. Vet chill.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 14:35
Verwijderd
Citaat:
Grote uitgaven vind ik relatief. Ik vind 500,- voor een TV geen grote uitgave maar voor een USB-stick wel.
Is dat dan niet het verschil tussen duur/goedkoop? 500 euro vind ik een grote uitgave, of je dat nu besteedt aan een vakantie, nieuwe zetel of horloge. Het blijft vijfhonderd euro
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 14:35
Verwijderd
Citaat:
Ik lease mijn wasmachine en vaatwasser en ik heb er nog steeds geen spijt van. Binnen 24 uur een monteur, óók in het weekend. Vet chill.
In mijn studentenhuis deden we dat ook ja
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Is dat dan niet het verschil tussen duur/goedkoop? 500 euro vind ik een grote uitgave, of je dat nu besteedt aan een vakantie, nieuwe zetel of horloge. Het blijft vijfhonderd euro
Een grote uitgave is ook altijd relatief. Ik heb vanmiddag kogelbiefstukken van 8,- per stuk gehaald. Ik vind dat geen grote uitgave, jij kan daar heel anders over denken.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 14:37
Miekje*
Miekje* is offline
Tattoo, ongeveer 300 euro. Ik heb ervoor gespaard en kan hem inmiddels betalen.

Dr. Martens, 160 euro. Daar moet ik nog voor sparen. Normaal heb ik altijd heel goedkope schoenen, maar die zijn nu bijna 'op', dus ik wil goede waar ik lang mee kan doen.

Verder heb ik nog een nieuwe winterjas nodig. Daarvoor heb ik geld gekregen van mijn moeder. Ik wil er maximaal 120 euro aan uitgeven en ik moet er nog voor op pad.
Oud 30-11-2015, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Een grote uitgave is ook altijd relatief. Ik heb vanmiddag kogelbiefstukken van 8,- per stuk gehaald. Ik vind dat geen grote uitgave, jij kan daar heel anders over denken.
Dat zou iets zijn wat ik niet dagelijks zou doen, maar voor een enkele keer is dat wel heel fijn en zou ik dat ook wel doen hoor!
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 14:42
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ja poe, nu heb ik hem net gekocht

Mijn vader kreeg de wasmachine uit ons huis mee, onder voorwaarde dat hij zou meebetalen aan mijn wasmachine (hij had al super veel spullen uit ons huis meegenomen die mijn moeder gekocht en aan mij nagelaten had, dus dat leek een eerlijke oplossing). De wasmachine thuis was een Miele dus mijn vader ging mee de wasmachine kopen en vond dat ik ook een Miele moest kopen. Met een beetje geluk gaat die ook gewoon 15 jaar mee.
Oud 30-11-2015, 14:43
Verwijderd
De miele van mijn ouders ging ruim 20 jaar mee en deed het nog altijd. Ze hebben laatst een nieuwe gekocht, omdat het veel voordeliger uitkwam qua energie
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 14:43
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Dr. Martens, 160 euro. Daar moet ik nog voor sparen. Normaal heb ik altijd heel goedkope schoenen, maar die zijn nu bijna 'op', dus ik wil goede waar ik lang mee kan doen.
Die staan ook nog op mijn lijstje, maar hebben geen prioriteit. Het lijkt me fijn, omdat ze super chill lopen en je er ook gewoon lang op kunt lopen, wat met veel sneakers die ik heb vaak niet het geval is. Maar ik twijfel of ze niet een beetje te uitgesproken zijn voor mij.
Oud 30-11-2015, 14:44
Durian
Durian is offline
Nieuwe laptop en telefoon
Oud 30-11-2015, 14:47
Verwijderd
Citaat:
De miele van mijn ouders ging ruim 20 jaar mee en deed het nog altijd. Ze hebben laatst een nieuwe gekocht, omdat het veel voordeliger uitkwam qua energie
Mijn ouders hebben ooit na 20 jaar een nieuwe gekocht omdat witte kleding niet meer wit werd. Wel schoon maar het was gewoon niet meer zo vers enzo. Was nog een bovenlader. Ik gok niet dat het tegenwoordig nog zo makkelijk zo lang meegaat. Al die meuk is erop gemaakt om snel dood te gaan.

Oh jah; ik bedenk me net dat ik tegen een nieuwe koelkast aan zit te hikken. Deze doet het prima maar is wel al 11 jaar oud en dan zijn die dingen gewoon aan vervanging toe.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 14:48
Elin3
Elin3 is offline
Man in de winkel zei dat ie 15-20 jaar mee zou gaan, maar dat ik maar beter kon rekenen op 15 jaar dan op 20
Oud 30-11-2015, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Mijn ouders hebben ooit na 20 jaar een nieuwe gekocht omdat witte kleding niet meer wit werd. Wel schoon maar het was gewoon niet meer zo vers enzo. Was nog een bovenlader. Ik gok niet dat het tegenwoordig nog zo makkelijk zo lang meegaat. Al die meuk is erop gemaakt om snel dood te gaan.

Oh jah; ik bedenk me net dat ik tegen een nieuwe koelkast aan zit te hikken. Deze doet het prima maar is wel al 11 jaar oud en dan zijn die dingen gewoon aan vervanging toe.
Dat ja. Tegenwoordig worden dingen jammer genoeg gemaakt om niet eeuwen mee te gaan. Stom wel.

Het is echt hemels. Mijn eten blijft véél langer vers, ook vlees en andere dingen. Het is gewoon fris én ik heb nu een zalige diepvriezer waardoor ik ook eten kan invriezen. Qua energie bespaar ik sowieso veel in vergelijking met degene die ik had en op het gebied van eten ook, aangezien ik voor meer dagen kan koken, kan invriezen en daarnaast ook heel gemakkelijk voordeelpacks kan kopen
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 14:58
Verwijderd
We zouden eigenlijk een nieuwe tv moeten kopen want we hebben nog zo'n mega grote beeldkast, met allemaal krassen op het scherm. Maar daarvoor vind ik tv kijken eigenlijk niet boeiend genoeg

Een auto kopen zou ik eigenlijk ook wel willen maar daarvoor wachten we ook even af tot mijn vriend een baan heeft en wat voor salaris en reistijd daar bij hoort.

En verder voor mezelf misschien nieuwe leren laarzen en een winterjas, maar dat kan ook wel volgend jaar.

We hebben eigenlijk de laatste grote hoognodige uitgaven dit jaar gedaan, een nieuwe koelkast en een matras.
Maar ik heb wel net een teruggave wegens inkomensmiddeling aangevraagd bij de belastingdienst, als ik dat terugkrijg is het zomaar 1200 euro Maar dat kan volgens mij ook nog een jaar duren.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 15:01
Verwijderd
En ik heb een vrij grote spaarrekening maar dat zie ik eigenlijk meer als voor wanneer ik een huis ga kopen of zo, dus dat gebruik ik liever niet voor dit soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 15:02
Verwijderd
Citaat:
En ik heb een vrij grote spaarrekening maar dat zie ik eigenlijk meer als voor wanneer ik een huis ga kopen of zo, dus dat gebruik ik liever niet voor dit soort dingen.
Dat ook ja.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Die staan ook nog op mijn lijstje, maar hebben geen prioriteit. Het lijkt me fijn, omdat ze super chill lopen en je er ook gewoon lang op kunt lopen, wat met veel sneakers die ik heb vaak niet het geval is. Maar ik twijfel of ze niet een beetje te uitgesproken zijn voor mij.
Met dat argument heb ik op mijn 15e ook mijn moeder overtuigd dat ik echt Dr. Martens moest hebben, de verkoopster zei ook dat het zúlke degelijke schoenen waren die ik echt jaren kon gebruiken. Helaas was mijn alternatieve periode het volgende jaar wel een beetje over en toen heb ik ze niet veel meer aangehad
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2015, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Dat ja. Tegenwoordig worden dingen jammer genoeg gemaakt om niet eeuwen mee te gaan. Stom wel.
Ja en nee. Veel dingen worden wel echt gemaakt om zo lang mogelijk mee te gaan maar elektrische en elektronische componenten slijten ook gewoon. Als je een TV koopt met een HDMI-ingang en je wisselt vaak van apparaat op die ingang dan is het heel belangrijk dat je de kabel aan de kant van de TV zoveel mogelijk laat zitten en verwisselt aan de andere kant (die in het apparaat gaat dus). Om de simpele reden dat HDMI ontworpen is voor slechts 1000 herconnecties (ik weet het exacte getal niet, maar zoiets is). Dat betekent dat na 1000 keer in- en uitpluggen de functionaliteit niet meer gegarandeerd kan worden. En dat zijn dan nog componenten die opzich statisch zijn. Dat is dus gewoon bewust zo ontworpen.

Sommige geavanceerde dingen zijn peperduur als ze voor een bepaalde kwaliteit ontworpen moeten worden terwijl ze prima betaalbaar kunnen zijn als je een iets lagere kwaliteit hebt. Dat zorgt ervoor dat ook Henk & Ingrid een 55" flatscreen kunnen betalen met spectaculair mooi beeld maar de downside is dat zo'n ding geen 20 jaar meer werkt. Vroeger betaalde je voor die éne TV die mensen in huis van ~70CM geen €229,- maar ruim Fl3000,- Nu kan iedereen dus vier van die dingen kopen en dan nog steeds geld overhouden maar je boet dan in op kwaliteit.

Citaat:
Het is echt hemels. Mijn eten blijft véél langer vers, ook vlees en andere dingen. Het is gewoon fris én ik heb nu een zalige diepvriezer waardoor ik ook eten kan invriezen. Qua energie bespaar ik sowieso veel in vergelijking met degene die ik had en op het gebied van eten ook, aangezien ik voor meer dagen kan koken, kan invriezen en daarnaast ook heel gemakkelijk voordeelpacks kan kopen
Oh over vers maak ik me niet druk maar een temperatuurstand ipv stand 1 t/m 7 zou ik ook wel prettig vinden. Nu moet ik per seizoen die knop anders draaien anders heb ik een dikke laag ijs in het ding in de winter :')
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 15:09
Carn
Carn is offline
rijlessen, nieuwe computer/laptop, telefoon, NAS incluis hardeschijven.
Oud 30-11-2015, 15:12
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Met dat argument heb ik op mijn 15e ook mijn moeder overtuigd dat ik echt Dr. Martens moest hebben, de verkoopster zei ook dat het zúlke degelijke schoenen waren die ik echt jaren kon gebruiken. Helaas was mijn alternatieve periode het volgende jaar wel een beetje over en toen heb ik ze niet veel meer aangehad
Mijn algehele kledingstijl is vaak shirts met vesten in combinatie met een spijkerbroek of rokje, soms een jurkje, dus daar zou het prima bij passen. Ik doe ook niet aan handtassen, maar sleep altijd mijn Eastpak met legerprint mee. Maar de ene keer dat ik ze paste in de schoenenwinkel vond mijn moeder ze me te lomp staan. Dat waren ook blauwe glimmende die een maatje te groot waren als ik me niet vergis, maar ik blijf toch een beetje bang dat ik ze in de kast laat staan omdat ze bij veel dingen toch te lomp zijn.
Oud 30-11-2015, 15:15
Miekje*
Miekje* is offline
Ik pas ze weleens en vind ze fantastisch. Nog steeds. Na zes jaar nog steeds. Dus er komt een dag dat ik ze aanschaf
Oud 30-11-2015, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Mijn algehele kledingstijl is vaak shirts met vesten in combinatie met een spijkerbroek of rokje, soms een jurkje, dus daar zou het prima bij passen. Ik doe ook niet aan handtassen, maar sleep altijd mijn Eastpak met legerprint mee. Maar de ene keer dat ik ze paste in de schoenenwinkel vond mijn moeder ze me te lomp staan. Dat waren ook blauwe glimmende die een maatje te groot waren als ik me niet vergis, maar ik blijf toch een beetje bang dat ik ze in de kast laat staan omdat ze bij veel dingen toch te lomp zijn.

Tja ik vind ze nu ook veel te lomp en lelijk Heeeel soms vind ik ze bij bepaalde meisjes wel leuk staan, maar die hebben dan echt een heel goed gevoel voor styling, wat 99.9% van de mensen niet hebben.

Zeg maar.. Goed:

en fout:

Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 15:31
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Tja ik vind ze nu ook veel te lomp en lelijk Heeeel soms vind ik ze bij bepaalde meisjes wel leuk staan, maar die hebben dan echt een heel goed gevoel voor styling, wat 99.9% van de mensen niet hebben.
Ik studeer Informatica, dus voor de uni maakt het echt geen bal uit hoe ik er uit zie, dat scheelt alweer
Oud 30-11-2015, 15:35
Not for Sale
Not for Sale is offline
Een fiets en een nieuw groter computerbeeldscherm en nieuwe videokaart en een driewegkatalysator en een bed+bank voor de gastenkamer.
Oud 30-11-2015, 15:46
Not for Sale
Not for Sale is offline
Er was nog iets maar ik weet niet meer wat
Oud 30-11-2015, 15:48
zoef de haas
zoef de haas is offline
Ik wil een auto, of een elektrische fiets. Ik vind 800 euro voor en fiets alleen echt van de zotte, en voor een auto moet ik nog even doorsparen

Laatst gewijzigd op 30-11-2015 om 15:56.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 15:55
Verwijderd
Citaat:
Ik wil een auto, of en elektrische fiets. Ik vind 800 euro voor en fiets alleen echt van de zotte, en voor en auto moet ik nog even doorsparen
Heb je geen fietsenplan van je werk?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 15:57
zoef de haas
zoef de haas is offline
Nee helaasch.
Oud 30-11-2015, 16:03
Maaike.sann
Maaike.sann is offline
Waarom wil je een elektrische fiets?

OT: rijlessen I guess, maar ik mis het niet echt, dus de drang is ook niet zo groot.
Oud 30-11-2015, 16:08
zoef de haas
zoef de haas is offline
Omdat ik nu de hele herfst/winter 12 km recht de wind in fiets elke ochtend en ik de ervaring van dat doen op een elektrische fiets behoorlijk kon waarderen.
Oud 30-11-2015, 16:09
df
df is offline

dit bouwen in m'n achtertuin als vervanging van de schutting gaat wel wat kosten gok ik
Oud 30-11-2015, 16:09
zoef de haas
zoef de haas is offline
Scheelt bezweet op het werk aankomen en toch weer en half uur reistijd per dag
Oud 30-11-2015, 17:04
Mema
Mema is offline
Ik denk na over het kopen van een huis. En ik ga vliegtickets boeken naar Verweggistan.
Oud 30-11-2015, 17:11
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik moet ook een nieuwe koelkast en eigenlijk gewoon een groter huis
Oud 30-11-2015, 17:51
zoef de haas
zoef de haas is offline
Ohja ik wil ook heel graag een maand naar zuid-afrika of nieuw zeeland. Maar daar moet ik echt nog heel veel voor werken.
Oud 30-11-2015, 19:15
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Er was nog iets maar ik weet niet meer wat
Oja, een bril
Oud 30-11-2015, 19:22
Verwijderd
Klaar op dezelfde dag in de VS
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 19:30
Tigerly
Tigerly is offline
- een broertje
- een mooie rode fiets
- een hele grote teddybeer
- racebaan
- nieuwe toverdoos
- walkman
- dagboek met een slot
- een turbo compact disc drive
- een computer
- een huiswerkautomaat
Oud 30-11-2015, 19:34
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Klaar op dezelfde dag in de VS
Ook als er een dikke cylinder in moet?

Citaat:
- een broertje
- een mooie rode fiets
- racebaan
- nieuwe toverdoos
- walkman
- dagboek met een slot
- een computer
- een huiswerkautomaat
Oud 30-11-2015, 19:37
Verwijderd
Citaat:
Ook als er een dikke cylinder in moet?
Wel bij een vriend van me die het ook had. Geen goedkoop grapje trouwens. Na drie uur was het ding op te halen. Echt bizar
Met citaat reageren
Oud 30-11-2015, 19:43
Sjeord
Sjeord is offline
Een rondreis door het westen van Amerika.
Oud 30-11-2015, 19:48
Regenboog
Regenboog is offline
Citaat:
- een broertje
- een mooie rode fiets
- racebaan
- nieuwe toverdoos
- walkman
- dagboek met een slot