Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-12-2015, 15:14
Verwijderd
Schijnbaar is geklaarde boter lactosevrij.. en kun je het buiten de koelkast bewaren voor een hele lange periode (?) Ik heb het een beetje geprobeerd en vermoed dat het is gelukt. Het ruikt alvast heel anders dan gewone boter, maar wel lekker.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2015, 15:30
Mr Soija
Mr Soija is offline
Is er iemand lactoseintolerant?
Oud 18-12-2015, 15:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Veel soorten boter/bakboter zijn sowieso al lactosevrij. Even goed etiketten lezen.
Oud 18-12-2015, 15:32
Verwijderd
jazeker
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Veel soorten boter/bakboter zijn sowieso al lactosevrij. Even goed etiketten lezen.
Bwah, op veel, ook plantaardig harde bakboters staat wel iets op van melkbestanddelen. Ik vermoed dat die niet lactosevrij zijn?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 15:36
Mr Soija
Mr Soija is offline
Citaat:
jazeker
Dan zou ik t niet wagen.
Oud 18-12-2015, 15:41
Verwijderd
ok ik lees namelijk wel vaker terug dat het lactose vrij is.. https://www.devoedzamekeuken.nl/hoe-...ee-kunt-maken/
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 15:42
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Bwah, op veel, ook plantaardig harde bakboters staat wel iets op van melkbestanddelen. Ik vermoed dat die niet lactosevrij zijn?
Nee dan niet idd. Vriendin van me is lactoseintolerant maar ik kon voor haar altijd vrij makkelijk bakboter kopen die wel geschikt was. Uit mijn hoofd hebben ze van AH huismerk twee soorten in een fles (één is iets van een verantwoordere variant die was niet geschikt maar de andere wel). Alpro heeft volgens mij ook smeerboter.
Oud 18-12-2015, 15:43
Verwijderd
Ahja, smeerboter is meestal lactosevrij en van die vloeibare boter is geen probleem, dat kun je gemakkelijk vervangen voor olie. Maar vaste boter, om dingen mee te bakken als een taart oid, is toch wel lastiger..
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 15:43
bloodyb
bloodyb is offline
Ik maak het wel eens om te braden. Boter in een plastic bakje doen (wel hittebestendig), in een pan water verwarmen tot het gesmolten is, het spul wat er dan boven op drijft er af scheppen en bakje af laten koelen in in de frigo. Als de boter weer is gestold zit er onder in het bakje een laagje water. Dat er uit gieten en klaar is Miekepieke!
Oud 18-12-2015, 15:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Ahja, smeerboter is meestal lactosevrij en van die vloeibare boter is geen probleem, dat kun je gemakkelijk vervangen voor olie. Maar vaste boter, om dingen mee te bakken als een taart oid, is toch wel lastiger..
Dat zou kunnen. Dat heb ik nooit echt gedaan voor haar denk ik. Het ligt er ook aan hoe gevoelig iemand is. Vriendin van mij kon dingen met 'sporen van melk' nog wel hebben maar dat verschilt van persoon tot persoon.
Oud 18-12-2015, 15:47
Mr Soija
Mr Soija is offline
Citaat:
ok ik lees namelijk wel vaker terug dat het lactose vrij is.. https://www.devoedzamekeuken.nl/hoe-...ee-kunt-maken/
Nja, wil je geen angst aanjagen, maar als er iets fout gaat is het geheel jouw verantwoordelijkheid/schuld natuurlijk.
Oud 18-12-2015, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Ik maak het wel eens om te braden. Boter in een plastic bakje doen (wel hittebestendig), in een pan water verwarmen tot het gesmolten is, het spul wat er dan boven op drijft er af scheppen en bakje af laten koelen in in de frigo. Als de boter weer is gestold zit er onder in het bakje een laagje water. Dat er uit gieten en klaar is Miekepieke!
Ah, wat een goed idee! Ik heb het gewoon in een pannetje verwarmd, het wittige eraf geschept en vervolgens de rest door een koffiefilter gezeefd En nu heb ik er koekjes mee gebakken, maar is dat er eigenlijk wel geschikt voor?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Dat zou kunnen. Dat heb ik nooit echt gedaan voor haar denk ik. Het ligt er ook aan hoe gevoelig iemand is. Vriendin van mij kon dingen met 'sporen van melk' nog wel hebben maar dat verschilt van persoon tot persoon.
dat is zo ja
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Nja, wil je geen angst aanjagen, maar als er iets fout gaat is het geheel jouw verantwoordelijkheid/schuld natuurlijk.
ja, ik maak liefst niemand ziek nee haha
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 15:50
Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Ah, wat een goed idee! Ik heb het gewoon in een pannetje verwarmd, het wittige eraf geschept en vervolgens de rest door een koffiefilter gezeefd En nu heb ik er koekjes mee gebakken, maar is dat er eigenlijk wel geschikt voor?
Als de koekjes lekker zijn natuurlijk wel!
Oud 18-12-2015, 15:51
Verwijderd
ja dat wel
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 15:54
bloodyb
bloodyb is offline
Citaat:
Dat moet prima kunnen. Het is hetzelfde als roomboter maar dan zonder water en eiwitten. Spettert ook minder
Oud 18-12-2015, 15:55
Verwijderd
leukie!!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 16:00
bloodyb
bloodyb is offline
Ghee is toch die Tibetaanse thee met yakboter er in? Dat lijkt me wel om te kotsen eigenlijk!
Oud 18-12-2015, 16:13
Kikaa*
Kikaa* is offline
Citaat:
Wajang boter en plantaardige vaste boter van de AH is lactosevrij! Daar kan je prima dingen mee bakken enzo.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 16:14
Kikaa*
Kikaa* is offline
Al hoewel er volgens mijn vriend wel een andere smaak aan zit! Maar dat kan ook door het gebrek aan gluten en ei komen dus geen idee verder.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 16:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is dat die boter in een blauw pakje (margarine eigenlijk)? Die gebruik ik altijd als ik boter uit een pakje gebruik en ik proef er niets raars aan (maar ben ook niets anders gewend dus )
Oud 18-12-2015, 16:16
Kikaa*
Kikaa* is offline
Citaat:
Is dat die boter in een blauw pakje (margarine eigenlijk)? Die gebruik ik altijd als ik boter uit een pakje gebruik en ik proef er niets raars aan (maar ben ook niets anders gewend dus )
Die van de AH is blauw en staat met groene letters plantaardig op en de wajang boter is groen!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 16:19
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb misschien niet specifiek plantaardige dan denk ik

Morgen vieren we sinterkerst met vrienden waarvan één iemand allergisch is voor tig e-nummers, noten en kruiden en iemand anders voor tarwe en lactose dus ik speel op safe en maak een salade en de dressing apart Geen croutons en noten maar wel pijnboompitten
Oud 18-12-2015, 16:21
Kikaa*
Kikaa* is offline
Citaat:
Ik heb misschien niet specifiek plantaardige dan denk ik

Morgen vieren we sinterkerst met vrienden waarvan één iemand allergisch is voor tig e-nummers, noten en kruiden en iemand anders voor tarwe en lactose dus ik speel op safe en maak een salade en de dressing apart Geen croutons en noten maar wel pijnboompitten
Ja slim! Zo wordt het ook altijd voor mij geregeld. Super lief altijd!
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 18:41
Verwijderd
Waarom las ik geile boter?
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 19:09
Verwijderd
Ik heb laatst een potje ghee gekocht
Met citaat reageren
Oud 18-12-2015, 19:34
Verwijderd
Ghee kun je bij de toko kopen voor weinig, mocht je het vaker willen gebruiken en niet steeds zelf willen maken!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2015, 10:47
Verwijderd
Dank voor jullie meedenken!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2015, 10:49
Verwijderd
Citaat:
Ghee kun je bij de toko kopen voor weinig, mocht je het vaker willen gebruiken en niet steeds zelf willen maken!
Volgens het internet blijft het redelijk lang goed en ik woon in België, hier zijn niet echt van die Indische toko's tot zover ik weet. Maar volgensmij lukt het zelf maken best goed Het heeft in ieder geval niet voor narigheid gezorgd, dus ik vermoed dat het is gelukt!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2015, 11:57
Mr Soija
Mr Soija is offline
Oud 23-12-2015, 12:03
Verwijderd
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten