Probeer jezelf te ontwikkelen, op en naast school. Ik vond mijn middelbare schooltijd geweldig! Ik had tijd voor vrienden, maakte een feestje van alle pauzes, maakte deel uit van de schoolkrant-redactie. Ik heb daar mensen leren kennen waar ik nog veel contact mee heb. Naast school hield ik van fotograferen, bloggen, filmpjes maken, tekenen, schrijven. Ik vond de middelbareschooltijd heerlijk. Ik heb tegenwoordig veel minder tijd voor dat soort dingen en kijk soms nog wel eens met heimwee terug.
De middelbareschooltijd is zo saai als je hem zelf laat zijn. Als je doorzet en een diploma haalt heb je veel meer kansen op een goede maar ook vooral leuke en uitdagende baan. Je hele leven vakken vullen, tsja, daar is weinig aan, maar er zijn genoeg mensen die met plezier naar hun werk gaan. Juist door een fatsoenlijke opleiding hoef je minder hard te werken later om een dak boven je hoofd en brood op de plank te hebben. Dat is een stuk fijner en relaxer dan de rest van je leven lullige baantjes ver onder jouw niveau te hebben puur om je gezin te kunnen onderhouden