Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2016, 13:08
Close2U
Close2U is offline
Situatie: Dochter bijna 18 jaar. Heeft een tussenjaar. Weet eigenlijk nog niet wat ze verder wil gaan doen. Oorspronkelijk plan was een hbo, maar de keuze is uiteindelijk (nog) niet helder. Werkt momenteel zo'n 2-3 dagen per week. Krijgt sinds d'r 15e maandelijks kleedgeld, waar ze alle kleding zelf van moet betalen. En ook wekelijks een bescheiden bedrag aan zakgeld.

Nu stopt binnenkort de kinderbijslag en komt daar de maandelijkse premie van de zkv aan. Weliswaar recht op zorgtoeslag, wat zo'n 80 Euro per maand blijkt. Ik ben van plan haar alles zelf te laten regelen en de premie zal van haar eigen betaalrekening afgaan.

We zouden nog maandelijks kunnen bijdragen, maar ik neig eigenlijk naar dat ze het ook zelf zou kunnen betalen. Zeker in combinatie met die zorgtoeslag. En het kleed- en zakgeld moeten we, op den duur, ook afbouwen. Ook een bijdrage in de kosten thuis (kostgeld) vind ik op een gegeven moment het bespreken waard.

Betekent natuurlijk niet dat we haar zo af en toe eens iets financieel toe zullen blijven stoppen. Ze woont nu nog thuis en diep in mijn hart zou ik wensen dat ze dat nog heel lang blijft doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-02-2016, 13:13
Elin3
Elin3 is offline
Zorgverzekering betaal ik zelf, bij mijn beste vriendin (20 jaar) komt dit van haar ouders omdat ze naast haar opleiding niet kan werken. Zij betaalt dan zelf haar schoolboeken en komt daarmee al amper rond. Zorgtoeslag en stufi mag ze zelf houden, haar ouders betalen het collegegeld.

Mijn ouders wilde minder voor mij betalen als ik niet werkte. Toen ik een bijbaantje had wilde ze dat juist stimuleren/ extra belonen door nog steeds dingen voor mij te betalen (kleding deels, cadeautjes voor familie en goede vrienden, school spullen, collegegeld en soms schoolboeken.)
Oud 12-02-2016, 13:13
Axel11
Axel11 is offline
In een tussenjaar ligt het wellicht eerder anders, maar wat gaan jullie doen als ze gaat studeren? Ik lees alleen maar dingen over afbouwen, haar zelf laten betalen, etc.

Ze heeft denk ik meer aan een vaste maandelijkse bijdrage dan "af en toe eens iets financieels toestoppen" (wat wel mag naast zo'n bijdrage natuurlijk), maar op grond van incidentele bijdragen kun je niet (leren) begroten
Met citaat reageren
Oud 12-02-2016, 15:51
Binkyboy97
Binkyboy97 is offline
Ik ben 18 en doe een voltijds opleiding. Ik krijg dan wel meer stufie omdat mijn ouders minder verdienen. Ik betaal mijn school+zorgverzekering allemaal zelf.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2016, 18:27
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb het altijd zelf betaalt en zelf mijn zorgtoeslag gehouden maar mijn ouders hebben ook nooit meebetaalt aan mijn studie en ik betaalde kostgeld thuis.
Oud 12-02-2016, 18:41
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik heb het altijd zelf betaalt en zelf mijn zorgtoeslag gehouden maar mijn ouders hebben ook nooit meebetaalt aan mijn studie en ik betaalde kostgeld thuis.
Kostgeld thuis terwijl je voltijd studeerde? Was dat ook gebruikelijk in jouw omgeving vrienden/studiegenoten?
Met citaat reageren
Oud 12-02-2016, 18:59
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ja toen studeerde ik voltijd maar volgens mij was dat niet gebruikelijk maar denk dat mijn moeder het ook wel echt kon gebruiken.
Oud 12-02-2016, 19:36
Durian
Durian is offline
Mijn vader
Oud 12-02-2016, 20:53
Pluis
Pluis is offline
Ik heb alles zelf moeten betalen vanaf dat ik op kamers ging op m'n achttiende. Al komt dat ook deels doordat mijn ouders gewoon het geld niet hadden om meer voor me te betalen. Al heeft het me nooit financiële problemen opgeleverd, in noodgevallen sprongen ze gewoon bij (dure tandarts rekeningen enzo)
Oud 14-02-2016, 07:36
Verwijderd
Toen ik studeerde betaalden mijn ouders mijn verzekering (en kamerhuur en collegegeld, plus 100 euro per maand om studieboeken en boodschappen van te betalen; hun bedoeling was dat ik niet zou hoeven werken naast mijn studie om te overleven, maar alleen om leuke dingen te doen).

Maar tijdens een tussenjaar vind ik het juist logisch als ze dat zelf betaalt.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2016, 13:13
Loezzel
Loezzel is offline
Citaat:
Ik heb alles zelf moeten betalen vanaf dat ik op kamers ging op m'n achttiende. Al komt dat ook deels doordat mijn ouders gewoon het geld niet hadden om meer voor me te betalen. Al heeft het me nooit financiële problemen opgeleverd, in noodgevallen sprongen ze gewoon bij (dure tandarts rekeningen enzo)
Oud 14-02-2016, 23:19
Positive mind
Positive mind is offline
Ik moet alles zelf betalen (zorgverzekering, schoolgeld, boeken, ed) behalve de tandarts (anders is mijn moeder bang dat we niet/minder vaak op controle gaan). Vanaf mijn 18e krijg ik geen zakgeld en kleedgeld meer, maar ik hoef geen kostgeld te betalen.

Naast mijn voltijd studie werk ik en pas ik regelmatig op. Ook krijg ik zorgtoeslag (€56 pm) en aanvullende beurs (€108 pm).
Ik teer in op mijn spaargeld en ga daarna lenen.

Het lijkt mij trouwens wel gezond om haar ook dingen zelf te laten betalen, ze werkt dus dan heeft ze daar ook best wel geld voor als ze toch niet studeert en nog thuis woont.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2016, 05:09
Verwijderd
Ik betaal schoolgeld, boeken, kleding etc. Allemaal zelf. Behalve de zorgverzekering. Zakgeld en kleedgeld heb ik nooit gehad.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten