Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-02-2016, 09:34
Verwijderd
Hoi,

Ik heb nogal wat problemen met mijn eten/eetpatroon.

Allereerst, wil ik graag afvallen. Ik eet op dit moment heel slecht en weinig van het gezonde. Ik ontbijt niet, meestal omdat het ook niet gaat 's ochtends. Voor de lunch eet ik twee sneetjes witbrood, met een krentenbolletje erbij. Beleg verschilt, ik heb fases. Momenteel zit ik op pindakaas, maar daarvoor was het eiersalade, en daarvoor kipsaté spul. 's Avonds eet ik, met groente, gemiddeld vijf happen denk ik. Of minder, ligt eraan hoeveel ik moet zien weg te werken. Ik denk dat ik minder dan wat een tienjarige eet op m'n bord krijg. De laatste tijd minder dan een zesjarige. Als ik bij mn vader ben, met m'n broertjes en zusje, eet iedereen meer dan ik. En zij zijn 14, 10, 8 of 9, en 6... Meestal eet ik daar dan al meer dan bij m'n moeder. Maar bij m'n moeder gooi ik ook vaak eten weg, van te voren en ook vaak daarna. Maar ik zit echt vol na de porties die ik eet. En op een bepaald punt gaat het ook steeds moeilijker naar binnen, blokkeert m'n maag gewoon. Vlees gaat soms op, soms niet. Ik sla het avondeten vaak over. Verder eet ik af en toe chips, nou ja, nootjes, en ben ik een fan van chocola en snoep. Dit eet ik dan weer wel. Nou ja, snoep niet zoveel. Fruit eet ik bijna niet. Alleen als er iets bijzonders in huis is, buiten appels.

Dit is dus mijn eetpatroon. Ik heb veel buikpijn, hoofdpijn en honger. Meestal schuif ik het op spanning af. Ik val niet drastisch af geloof ik. En wanneer ik afval is het vooral bij m'n benen/kuiten, en verlies ik ook een gedeelte van m'n bovenkant. Niet zoveel van m'n buik geloof ik.

Bewegen doe ik niet veel. Ik fiets niet naar school, hoop ik in de toekomst wel te gaan doen. Heeft weer andere redenen. Ik ben af en toe wel een beetje bezig in m'n kamer. En ik loop elke dag natuurlijk veel trappen op school.

Een deel van mij wil wel gezonder, meer gaan eten, maar het grootse deel niet. Ik ben verschrikkelijk bang om aan te komen, en ergens is het niet eten op school ook een beetje aandacht vragen als ik me weer eens slecht voel. Ik schaam me ook om in het openbaar te eten. Ik vind dat typerend, omdat ik wat steviger ben. Dus dat doe ik ook liever niet op school. Meestal lunch ik om een uur of vier.

Verder heb ik het probleem dat ik vrijwel niks lust qua groente. Het wil gewoon niet. Op een bepaald punt blokkeert m'n maag gewoon. Fruit vind ik wel heerlijk.

Ik wil niet naar een diëtist, echt niet, dat is geen optie. Kunnen jullie me alsjeblieft helpen, iets voorschrijven?

Het deel dat toch weer gezonder wil gaan leven en voorkomen dat ik een keertje instort, spoorde me ook aan om dit hier te posten.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2016, 10:25
Elin3
Elin3 is offline
Eten, eten, eten! Als je je lichaam te slecht verzorgd of langdurig onder veel spanning staat kan je juist het tegenovergestelde bereiken. In het slechtste geval kan je lichaam overgaan op een soort overlevingstoestand waarbij je van elke hap aankomt. Je lichaam wil dan namelijk alles opslaan, dus elke hap voedsel en elke slok drinken. Uitkijken dus dat je je lichaam niet in die toestand brengt!

Wat je wel kunt doen? Ontbijten! Krijg je brood niet weg? Misschien wil kwark of volle yoghurt met fruit, noten, zaden of cornflakes wel. Vind je het moeilijk om te eten omdat je maag snel vol zit? Neem dan steeds kleine porties. Een handje noten bevat veel goede vetten, en is dus een betere snack dan chips. Je lijf wordt mooier van sporten en gezond eten dan van jezelf uithongeren. Als je sport zonder bouwstoffen toe te voegen maak je alleen je lichaam kapot.

Complimenten sowieso dat je hier hulp bij vraagt!
Oud 27-02-2016, 10:58
Axel11
Axel11 is offline
In aanvulling op wat Elin3 zegt: je vindt fruit heerlijk maar eet dat nauwelijks omdat het bijna nooit in huis is, begrijp ik. Misschien helpt het ook als je voor meer fruit in huis zorgt. Of haal zelf eens bijv. een paar bananen bij de supermarkt als je onderweg bent.

Mag ik vragen naar je lengte en gewicht, als indicatie?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2016, 11:00
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je hebt ook drinkontbijt als je brood lastig weg krijgt 's ochtends.

Verder kan je beter volkorenbrood eten ipv wit brood want daar zitten weinig voedingsstoffen in.
Oud 27-02-2016, 11:03
Verwijderd
Citaat:
Mag ik vragen naar je lengte en gewicht, als indicatie?
Ik ben ongeveer 1.65,5, volgens mij wel iets gegroeid sinds de laatste keer dat ik gemeten ben, ik weeg 65 kilo...
Met citaat reageren
Oud 27-02-2016, 11:04
Verwijderd
Citaat:
Verder kan je beter volkorenbrood eten ipv wit brood want daar zitten weinig voedingsstoffen in.
Ik dacht dat brood niet zo'n goed idee was als je af wilt vallen...
Ik weet het, maar ik eet juist witbrood omdat ik dat lekker makkelijk wegkrijg.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2016, 11:11
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik ben ongeveer 1.65,5, volgens mij wel iets gegroeid sinds de laatste keer dat ik gemeten ben, ik weeg 65 kilo...
Volgens mij is dat in principe gewoon een gezond gewicht voor je lengte en leeftijd, en hoef je dus echt niet af te vallen.

Indicatie voor tieners/pubers: http://www.voedingscentrum.nl/nl/mij...n-gewicht.aspx
Met citaat reageren
Oud 28-02-2016, 09:24
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Je kunt zelfs beter niet afvallen als je in de groei bent en een gezond gewicht hebt. Je maakt je groeiproces ermee kapot.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2016, 14:17
Positive mind
Positive mind is offline
Sla je ontbijt niet over, ontbijt is belangrijk!
Zelf krijg ik 's ochtends ook geen brood door mijn strot maar er zijn prima alternatiever:
Meestal gooi ik yoghurt met sinaasappel, banaan en havermout in de blender, dat drinkt makkelijk weg en dan heb je tenminste iets binnen.
Je kunt ook stukjes appel of ander fruit in een schaaltje yoghurt mikken (evt extra verdunnen met sinaasappelsap)

Als je verantwoord wilt afvallen dan kun je het beste zien dat je genoeg beweging krijgt en gezond eet.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2016, 17:21
Verwijderd
Volgens die link ben ik wel wat te zwaar... Maar dat maakt me nog niet eens echt uit, dat ik 'officieel' gezien te zwaar ben, want iedereen is anders, soms pas je nou eenmaal niet in het perfecte groeiplaatje.

Het gaat me er meer om dat ik kan aantrekken wat ik wil, en me er prettig bij voel. Nu is dat niet zo, en ben ik erg onzeker.

Over het ontbijten, ik denk dat ik deze week yoghurt met iets van perzik ga proberen. Ik heb ontbijten heel lang uitgesteld i.v.m. spanningsmisselijkheid in de ochtend, maar nu dat veel beter gaat, wil ik het zeker gaan proberen!
Met citaat reageren
Oud 28-02-2016, 18:56
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Volgens die link ben ik wel wat te zwaar... Maar dat maakt me nog niet eens echt uit, dat ik 'officieel' gezien te zwaar ben, want iedereen is anders, soms pas je nou eenmaal niet in het perfecte groeiplaatje.

Het gaat me er meer om dat ik kan aantrekken wat ik wil, en me er prettig bij voel. Nu is dat niet zo, en ben ik erg onzeker.
Dat betekent nog niet dat je moet afvallen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2016, 19:05
Verwijderd
Citaat:
Dat betekent nog niet dat je moet afvallen.
Wel als ik me zelfverzekerd wil voelen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2016, 19:10
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Wel als ik me zelfverzekerd wil voelen.
Je kunt je om elke reden onzeker voelen. Omdat je dik bent, dun bent, een vreemde lach hebt, je borsten ongelijk zijn of omdat je haar pluist. Zelfs met een "perfect" gewicht ben je niet acuut zelfverzekerd. Fijne mensen in je omgeving en dingen doen waar je van geniet draagt wel bij aan het opbouwen van je zelfvertrouwen.

Er zijn altijd redenen om onzeker te zijn. Belangrijk is dat je je niet vastbijt op een bepaald gewicht, maar dat je van jezelf leert houden ondanks je imperfecties.
Oud 28-02-2016, 19:24
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Als ik jou was zou ik nu eerst focussen op een goed, gezond en voldoende eetpatroon. Best kans dat je stofwisseling dan ook weer op gang komt en je best meer kan eten zonder aan te komen maar je wel beter te voelen.

Regels voor berichten