Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Bekijk resultaten poll: ?
kutidee 8 72.73%
goed idee 2 18.18%
jort kelder is tof 1 9.09%
jort kelder is kut 5 45.45%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 11. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-04-2016, 12:32
df
df is offline
Hij maakt zelf al jaren z'n aangifte openbaar, maar bij Pauw zei 'ie van de week dat iedereens aangifte openbaar inzichtelijk zou moeten zijn. Dan kan je opzoeken wat de buurman betaalt en weet iedereen welke publieke figuren de vermogensbelasting (niet) ontwijken.

Goed idee?
Oud 21-04-2016, 12:34
Verwijderd
Nee, want dan zijn dus ook alle inkomensgegevens openbaar, ik denk niet dat dat wenselijk is.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2016, 12:39
Korreltjezout
Korreltjezout is offline
Waar is de optie wie is jort kelder en wat is een aangifte?
Oud 21-04-2016, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Waar is de optie wie is jort kelder en wat is een aangifte?
is dat een combinatie of allebei apart?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2016, 16:59
Verwijderd
Citaat:
Nee, want dan zijn dus ook alle inkomensgegevens openbaar, ik denk niet dat dat wenselijk is.
Waarom niet? Werkt prima in Noorwegen.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2016, 17:03
Schrödinger
Schrödinger is offline
Heb er geen bezwaar tegen, maar ik verdien dan ook geen ene kankerkut.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2016, 17:50
Verwijderd
nee, rot een end op met dit idee, muh privacy
Met citaat reageren
Oud 21-04-2016, 18:01
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Ik mis de optie "ik begrijp het idee wel en heb er ook sympathie voor, maar ik heb privacybezwaren".
Oud 21-04-2016, 18:45
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ik mis de optie "ik begrijp het idee wel en heb er ook sympathie voor, maar ik heb privacybezwaren".
Dit ja.
Oud 21-04-2016, 19:38
Mr Soija
Mr Soija is offline
Neen.
Oud 21-04-2016, 21:02
Verwijderd
Citaat:
Waarom niet? Werkt prima in Noorwegen.
Ik vind ten eerste dat je privacy hebt om dat niet te hoeven delen, ten tweede zou het kunnen leiden tot (prijs)discriminatie, tot bedreigingen/pesterijen en wat al niet.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2016, 21:13
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn zorgkosten hoeven ook niet openbaar te zijn
Oud 21-04-2016, 21:45
Verwijderd
Citaat:
Omdat mensen weten wat je verdient? 60% van Nederland werkt in een cao man.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2016, 21:46
Verwijderd
Citaat:
Mijn zorgkosten hoeven ook niet openbaar te zijn
Dat is heel iets anders.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2016, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Ik vind ten eerste dat je privacy hebt om dat niet te hoeven delen, ten tweede zou het kunnen leiden tot (prijs)discriminatie, tot bedreigingen/pesterijen en wat al niet.
Ten eerste kan ik met het eerste argument wel leven maar ik denk dat je onderschat hoe makkelijk het is om nu achter die informatie te komen. Ten tweede is discriminatie verboden dus dat kan je aanvechten. En op welke manier zie je die discriminatie voor je?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2016, 21:49
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Citaat:
Omdat mensen weten wat je verdient? 60% van Nederland werkt in een cao man.
Vermogens, etc.
Oud 21-04-2016, 21:52
Verwijderd
Citaat:
Vermogens, etc.
Zodat je weet welk bankrekeningnummer je moet overvallen?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2016, 21:53
df
df is offline
Deadlock hoezo vind je Jort Kelder kut?

925 is een prima site bv en hoe heurt het eigenlijk vind ik 'm ook wel leuk in altijd.
Oud 21-04-2016, 21:55
Verwijderd
Citaat:
Deadlock hoezo vind je Jort Kelder kut?

925 is een prima site bv en hoe heurt het eigenlijk vind ik 'm ook wel leuk in altijd.
Ik kan ook om Mark Rutte lachen. Dat betekent niet dat ik zijn modus operandus prettig vind.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2016, 00:11
Pr0xy
Pr0xy is offline
Goed idee, verder moet stemmen verplicht worden en niet-anoniem.
Oud 22-04-2016, 11:40
Verwijderd
Citaat:
Zodat je weet welk bankrekeningnummer je moet overvallen?
jij wilt zeker ook dat we wegstappen van contant geld
Met citaat reageren
Oud 22-04-2016, 12:02
Verwijderd
Citaat:
Ten eerste kan ik met het eerste argument wel leven maar ik denk dat je onderschat hoe makkelijk het is om nu achter die informatie te komen. Ten tweede is discriminatie verboden dus dat kan je aanvechten. En op welke manier zie je die discriminatie voor je?
Prijsdiscriminatie gebeurt al volop, al wordt het nu vaak gekoppeld aan andere factoren die wel gerelateerd zijn aan inkomen, zoals leeftijd. En natuurlijk kan je nu ook grotendeels aan iemands zijn voorkomen en uitrusting zien hoe veel keer modaal hij verdient, maar het zou wel heel vervelend worden als jij een auto of huis gaat kopen en de verkoper zoekt even op wie van de geïnteresseerden met meeste geld zou kunnen neerleggen voor zijn product..
Met citaat reageren
Oud 22-04-2016, 13:04
Verwijderd
Citaat:
jij wilt zeker ook dat we wegstappen van contant geld
Nee, maar een belastingaangifte, iets wat al 100% in handen van overheden is, is natuurlijk iets compleet anders dan courante betaalmiddelen en restricties daarop.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2016, 13:11
Verwijderd
Citaat:
Prijsdiscriminatie gebeurt al volop, al wordt het nu vaak gekoppeld aan andere factoren die wel gerelateerd zijn aan inkomen, zoals leeftijd. En natuurlijk kan je nu ook grotendeels aan iemands zijn voorkomen en uitrusting zien hoe veel keer modaal hij verdient, maar het zou wel heel vervelend worden als jij een auto of huis gaat kopen en de verkoper zoekt even op wie van de geïnteresseerden met meeste geld zou kunnen neerleggen voor zijn product..
Dat gaat in de praktijk echt niet zo werken. Sterker nog; het is op dit moment omgekeerd, hoe meer je hebt hoe makkelijker je nog meer krijgt. De volledige maatschappij is er op ingericht maar het beste voordeel zijn nog wel airmiles. Als je begint met sparen krijg je bij veel grote airlines voor de goedkoopste tickets 0% tot 25% en op veel normale vliegticketcodes krijg je in ieder geval geen 100%. Als je vaak vliegt, iets wat je vaak alleen doet als het bij je functie hoort of als je fucking veel geld hebt (of piloot bent) krijg je upgrades en spaar je sneller miles, als je een business class ticket hebt krijg je vaak 200% aan miles, als je First Class gaat nog meer.

Ik denk ten eerste dat een makelaar niet snel een huis van Funda zal halen en er opnieuw op zal zetten nadat mensen met een bepaald inkomen interesse hebben getoond, en prijskaartjes op auto's zijn normaliter vast en ik denk niet dat het de moeite is voor een handelaar om eerst de aangifte erbij te pakken en dan de prijs te veranderen. Rijke klanten zijn juist sneller geneigd om terug te komen voor onderhoud en dingetjes en opteren sneller voor extra's. Die hebben ook allemaal een list price. Hooguit de korting zal lager worden. Nou boo-fucking-hoo.

Afgezien daarvan denk ik niet dat je uit een aangifte zoveel kan leren. Zoals ik al zei; in Noorwegen werkt het prima en daar worden mensen ook niet anders behandeld. Ook daar is de mores; doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Alhoewel "denk niet dat je beter bent dan een ander" daar misschien nog wel belangrijker is.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2016, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Dat gaat in de praktijk echt niet zo werken. Sterker nog; het is op dit moment omgekeerd, hoe meer je hebt hoe makkelijker je nog meer krijgt. De volledige maatschappij is er op ingericht maar het beste voordeel zijn nog wel airmiles. Als je begint met sparen krijg je bij veel grote airlines voor de goedkoopste tickets 0% tot 25% en op veel normale vliegticketcodes krijg je in ieder geval geen 100%. Als je vaak vliegt, iets wat je vaak alleen doet als het bij je functie hoort of als je fucking veel geld hebt (of piloot bent) krijg je upgrades en spaar je sneller miles, als je een business class ticket hebt krijg je vaak 200% aan miles, als je First Class gaat nog meer.

Ik denk ten eerste dat een makelaar niet snel een huis van Funda zal halen en er opnieuw op zal zetten nadat mensen met een bepaald inkomen interesse hebben getoond, en prijskaartjes op auto's zijn normaliter vast en ik denk niet dat het de moeite is voor een handelaar om eerst de aangifte erbij te pakken en dan de prijs te veranderen. Rijke klanten zijn juist sneller geneigd om terug te komen voor onderhoud en dingetjes en opteren sneller voor extra's. Die hebben ook allemaal een list price. Hooguit de korting zal lager worden. Nou boo-fucking-hoo.

Afgezien daarvan denk ik niet dat je uit een aangifte zoveel kan leren. Zoals ik al zei; in Noorwegen werkt het prima en daar worden mensen ook niet anders behandeld. Ook daar is de mores; doe maar normaal dan doe je al gek genoeg. Alhoewel "denk niet dat je beter bent dan een ander" daar misschien nog wel belangrijker is.

Je hebt wel goeie punten, maar alsnog :

muhh privacy
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-04-2016, 15:53
Verwijderd
Citaat:

Het werkt niet overal omgekeerd, vooral internetshops hebben wel algoritmes waarmee gekeken wordt naar wat jij zoal koopt en hoeveel geld je daaraan uitgeeft, en daar worden prijzen ook op aangepast. Natuurlijk zijn er ook voordelen voor rijken en vaste klanten, maar omgekeerd werkt het net zo goed. Maar ook voor degenen die minder verdienen; je wilt toch ook niet dat een verzekeraar je weigert omdat je in een lage inkomensgroep valt die daardoor meer risico heeft op allerlei dingen? Nee, het mag officieel niet, maar er zijn altijd wel maniertjes voor.
En bij de koop van een huis is er altijd onderhandelingsruimte, zeker als verschillende geinteresseerden een bod doen En dat kan met een tweedehands auto ook zo zijn.

Ik geloof best dat het in Noorwegen werkt, maar mijn PhD onderzoek draait er juist om dat je de instituties die in één land werken niet zomaar kunt kopieren naar andere landen, omdat ze wel ingebed moeten zijn in de lokale cultuur en normen
Met citaat reageren
Oud 23-04-2016, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Het werkt niet overal omgekeerd, vooral internetshops hebben wel algoritmes waarmee gekeken wordt naar wat jij zoal koopt en hoeveel geld je daaraan uitgeeft, en daar worden prijzen ook op aangepast.
Ja, dat is nu ook al zo. Het is ook niet de bedoeling dat er een interface komt waarmee je ongelimiteerd met een druk op de knop de meest recente belastinggegevens hebt natuurlijk.

Citaat:
Natuurlijk zijn er ook voordelen voor rijken en vaste klanten, maar omgekeerd werkt het net zo goed.
Welk Nederlands restaurant biedt dagelijks gratis eten aan minima aan dan?

Citaat:
Maar ook voor degenen die minder verdienen; je wilt toch ook niet dat een verzekeraar je weigert omdat je in een lage inkomensgroep valt die daardoor meer risico heeft op allerlei dingen?
Nee dat wil je niet. Hoe kom je erbij dat dit zou gaan veranderen dan? Buiten dat hebben verzekeraars vaak al toegang tot dit soort gegevens, moet je met een recente salarisstrook aankomen, een bankafschrift et cetera. Nou wat anders dan hoe het nu is.

Citaat:
Nee, het mag officieel niet, maar er zijn altijd wel maniertjes voor.
Ja, die zijn er nu ook. Maar je ziet een doemscenario. Nogmaals; In Noorwegen werkt dit goed, WAAROM denk je dat het hier niet gaat werken?

Citaat:
Ik geloof best dat het in Noorwegen werkt, maar mijn PhD onderzoek draait er juist om dat je de instituties die in één land werken niet zomaar kunt kopieren naar andere landen, omdat ze wel ingebed moeten zijn in de lokale cultuur en normen
Zomaar iets gaan doen omdat het ergens anders ook werkt kan je niet zomaar doen nee. Maar het verschil tussen Noorwegen en Nederland is ongeveer even groot als het verschil tussen Dokkum en Reuver.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2016, 17:08
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Citaat:
Kunnen we dat ook ergens lezen zodra het af is?
Oud 23-04-2016, 17:44
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Kunnen we dat ook ergens lezen zodra het af is?
PhD-theses zijn doorgaans openbaar. Je kan de mijne ook lezen, die is vast een stuk interessanter dan die van Kristaco.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2016, 18:02
Macrador
Macrador is offline
Citaat:
PhD-theses zijn doorgaans openbaar. Je kan de mijne ook lezen, die is vast een stuk interessanter dan die van Kristaco.
Maar die van jou is vast fucking ingewikkeld.
Oud 24-04-2016, 12:19
Mr Soija
Mr Soija is offline
Citaat:
... hoe meer je hebt hoe makkelijker je nog meer krijgt. De volledige maatschappij is er op ingericht maar het beste voordeel zijn nog wel airmiles. Als je begint met sparen krijg je bij veel grote airlines voor de goedkoopste tickets 0% tot 25% en op veel normale vliegticketcodes krijg je in ieder geval geen 100%. Als je vaak vliegt, iets wat je vaak alleen doet als het bij je functie hoort of als je focking veel geld hebt (of piloot bent) krijg je upgrades en spaar je sneller miles, als je een business class ticket hebt krijg je vaak 200% aan miles, als je First Class gaat nog meer.

...
Dit zei ik gister ook nog.
Oud 24-04-2016, 12:26
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Maar die van jou is vast fucking ingewikkeld.
Het voorwoord snap je wel denk ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten