Linux is geen Windows .. geen click 'n' druel.
Als je voor Linux / *BSD wilt gaan ontwikkelen, zul je dingen uit moeten diepen.
Neem bijvoorbeeld KDevelop. Hiermee wil je grafische KDE programma's schrijven right?
Nou, dan moet je dus kijken uit wat een KDE-app bestaat. Wat is allemaal nodig om een KDE-app te gebruiken? Dan komen we zaken tegen als XFree86, QT en KDE-libs.
XFree86 heb je sowieso nodig, 't is je GUI. Wil je grafische programma's ontwikkelen, dan zul je dus de XFree86 headers e.d. nodig hebben (meestal in de vorm van XFree86-devel en -libs -> xlib programming).
QT is de toolkit. Programma's die jij ontwikkelt, zullen veelal uitsluitend linken met QT en KDE-libs. QT zorgt ervoor dat jij op een begrijpelijke en objectgeorienteerde wijze voor X kunt ontwikkelen. Het brengt zijn eigen widgets mee en maakt zelf gebruik van xlib om dit te realiseren. KDE-libs zijn voor KDE-specifieke snufjes als de KDE file dialog en KPrint, alsmede bindingen met Kicker, Konqueror en Control center.
Als je dit plaatje even voor je ziet, dan kun je ermee beginnen te experimenteren QT programma's te schrijven. Installeer hiervoor QT en QT-devel en bekijk de voorbeelden (examples / samples). Werk gewoon direct met de compiler en een willekeurige texteditor met syntax-highlighting. Hou dingen simpel!
Op het moment dat je hiervoor de basis hebt gelegd, pas DAN kun je je gaan concenteren op KDevelop en QTDesigner en (verantwoord) aan RAD doen.
Sterkte
[edit]
Goede basiskennis van C/C++ is vereist btw.