Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Overigens mag je een energielabel voor je huis gewoon schriftelijk aanvragen als je geen DigiD hebt. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Met steeds meer overheidsdingen wordt er vanuit gegaan dat je het online regelt en moet je heel veel moeite doen en een hoop Google'en om te ontdekken dat het ook offline nog kan. Dat is iets waar ik me aan erger, omdat ik in mijn directe omgeving mensen ken die daar slecht mee om kunnen gaan, omdat die mensen die zelf niet eens internettoegang hebben of omdat brieven en andere informatie van de overheid voor de "nieuwe Nederlanders" soms heel lastig te begrijpen zijn. Ik snap de noodzaak om donoren te werven, maar het is i.m.o. een ethische kwestie die mensen niet opgedrongen mag worden.
||
Citaat:
![]() Jij gaat op INTERNET opzoeken hoe je iets buiten het internet om kunt regelen. Niet heel gek dat dat misschien niet heel makkelijk vindbaar is toch ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
Er zou een systeem moeten komen waarbij iedereen op zijn 18e (of 21e voor mijn part) automatisch donor wordt. Als je dat niet wilt kun je daar van worden uitgesloten maar dat houdt dan automatisch in dat je dikke pech hebt als je eigen nieren moeten worden vervangen.
|
Het wordt je niet opgedrongen, je mag gewoon aangeven dat je niet wil. Het probleem is dat je die brief krijgt op je 18e en dan moet besluiten of je wel of niet je organen wil doneren en ik wilde daar persoonlijk niet over nadenken toen ik 18 was en heb het jaren later pas ingevuld (door mensen op dit forum trouwens).
Maar stel dat ik het niet gedaan had en in die ongelukkige positie terecht was gekomen, dan waren er prima organen door de oven gegaan, waar iemand anders mee gered had kunnen worden.
||
Citaat:
Het kan wel aan de leeftijd van je oma liggen natuurlijk dat ze ook niet meer kan bedenken te bellen of anderszins niet meer in staat is over dit soort denken na te denken, maar in de jaren '60 had je ook dat soort oude mensen. Die hadden toen hulp nodig en die hebben nog steeds hulp nodig. Dat hele "alles staat nu op internet" wordt vaak een beetje onterecht als excuus/smoesje/klacht gebruikt vind ik ![]() |
![]() |
|
Ik snap je punt van opgedrongen en etische kwestie niet.
Is het etisch niet beduidend beter om dat potentieel van 9 miljoen mensen die nu niet kiezen te gebruiken en ze automatisch donor te laten worden? Je redt er mogelijk veeeeel mensen mee. Ik snap niet helemaal waarom mensen tegen doneren zouden zijn, maar dat is een andere zaak.
|
Volgens mij is het het grondwettelijke recht op zelfbeschikking dat dit systeem onmogelijk maakt (of hoort te maken). Simpel gezegd hoort iedereen van je lijf af te blijven, wanneer jij daar geen toestemming voor hebt gegeven. Impliciete (opt-out) toestemming bestaat juridisch gezien niet.
Vind het ook wel heel raar: wanneer het gaat om abonnementen, verzekeringen, producten, etc.. mag je niemand iets aansmeren met als excuus "we hebben je geen nee horen zeggen". Waarom zou je dat wel accepteren wanneer het om iemands lijf gaat? Iets persoonlijkers heb je niet. Van mij mogen ze iedereen die niet heeft gekozen, regelmatig lastig vallen met de vraag (bijv. iedere keer wanneer je inlogt met je DigiD). Maar opt-out is wmb. onacceptabel.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Een arts mag je alleen behandelen met je toestemming, maar iemand die niet aanspreekbaar is, wordt wel geholpen. Vaak staat dan je eigen belang of de openbare orde voorop. Als je een levensreddende operatie nodig hebt, is het overduidelijk dat daarvoor jouw lichaam open moet. Wanneer je dronken achter het stuur is, is het overduidelijk dat de bloedproef bij jou moet worden afgenomen. Maar waarom moet dat donororgaan per se uit jouw lichaam worden gesneden en niet uit dat van iemand anders? Je eigen belang en openbare orde worden er niet mee gediend. Citaat:
![]() Er is dan weliswaar geen expliciete toestemming, maar de kans dat nabestaanden weten welke beslissing een overledene zou hebben genomen, is wel een stuk groter.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Kies íets. Bij gewetensnood kies je -al dan niet tijdelijk- voor géén donorschap. Hoe moeilijk kan het zijn. Dat heeft niets met opdringen te maken in mijn ogen.
|
Bij een automatisch donorsysteem kan je toch ook iedereen die 18 ofzi wordt een brief sturen dat je donor bent met een formulier om af te melden erbij als je niet wilt. Lijkt me geschikt voor iedereen. Eventueel ook in een andere taal. Dat kan met info voor bevolkingsonderzoek ook.
||
Citaat:
|
|