Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-07-2016, 12:01
bloodyb
bloodyb is offline
naar de 020 Bierhal voor een live uitvoering van Koyaanisqatsi! Goedkoopste kaartje 100 ballen!
Oud 13-07-2016, 13:11
Verwijderd
65 euro volgens ticketmaster. En stel je voor, je zou eens goed betalen voor een uniek optreden. Nounou.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2016, 13:29
Abby.
Abby. is offline
Met citaat reageren
Oud 13-07-2016, 13:37
bloodyb
bloodyb is offline
65 is een goeie prijs. Maar hoe kan het dat je bij Onlineticketshop €99 + 15 servicekosten betaalt?
Oud 13-07-2016, 14:06
Carn
Carn is offline
Citaat:
65 is een goeie prijs. Maar hoe kan het dat je bij Onlineticketshop €99 + 15 servicekosten betaalt?
Omdat dat een doorverkoop-toko is.
Oud 14-07-2016, 10:06
Verwijderd
Citaat:
Omdat dat een doorverkoop-toko is.
Werkt dat soort onzin nog?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2016, 10:19
Carn
Carn is offline
Citaat:
Werkt dat soort onzin nog?
Blijkbaar wel, anders bestonden ze niet. Maar wat in dit geval een Onlineticketshop doet is met goedkeuring van de andere partij een beperkt aantal kaarten vooraf inkopen; met het oog op dat het uitverkoopt via de reguliere weg. Dan heeft zo'n Onlineticketshop dus nog X-aantal kaarten beschikbaar, tegen natuurlijk een hogere prijs. Mocht het niet uitverkopen of gewoon erg traag gaan dan zullen de prijzen snel naar het reguliere tarief dalen.
Oud 14-07-2016, 10:20
Verwijderd
Citaat:
Blijkbaar wel, anders bestonden ze niet. Maar wat in dit geval een Onlineticketshop doet is met goedkeuring van de andere partij een beperkt aantal kaarten vooraf inkopen; met het oog op dat het uitverkoopt via de reguliere weg. Dan heeft zo'n Onlineticketshop dus nog X-aantal kaarten beschikbaar, tegen natuurlijk een hogere prijs. Mocht het niet uitverkopen of gewoon erg traag gaan dan zullen de prijzen snel naar het reguliere tarief dalen.
Meh, belachelijk.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2016, 11:50
Verwijderd
Ik snap je gevoel dat het belachelijk is - je hebt het gevoel dat je een oor aangenaaid wordt. Dat je meer betaalt dan het kaartje "waard" is. Maar toch. Er zijn blijkbaar mensen die meer over hebben voor een ticket dan de face value. Is het zo erg dat dat dan betaald wordt?

Als je morgen een vliegticket boekt voor een vlucht naar Zuid-Europa in oktober, is die vlucht een stuk goedkoper dan dat je hetzelfde ticket boekt eind september. Dat vinden de meeste mensen volgens mij helemaal niet belachelijk, ze zijn er juist trots op hoe goedkoop ze het vroege ticket hebben kunnen scoren (als er al enige emotie bij komt kijken that is ).

Als je zelf op marktplaats iets verkoopt, doe je dat, binnen wat voorwaarden, aan de hoogste bieder, neem ik aan. Ook als die meer biedt dan jij verwacht had.

Het essentiele verschil hier is dat het erg zichtbaar is dat een tussenkantoor er aan verdient. In het voorbeeld van de vlucht gaan de opbrengsten naar de luchtvaarmaatschappij en op marktplaats naar jou. Het voelt aan als een parasitaire dienst (ik denk dat het dat gewoon is overigens, niks "aanvoelen" - of gaat een deel van de extra opbrengst naar de artiesten en organisatie van het concert? Carn weet jij dit?). Maar maakt dat nou echt zo veel uit voor jou? Als jij maar naar het concert kan gaan.

In zekere zin is prijsdiscriminatie een goede zaak - het zorgt er voor dat de tickets terecht komen bij de mensen die er het meest voor over hebben. Als iedereen even veel geld zou hebben (en nog wat voorwaarden die ik niet zal benoemen), zou je kunnen stellen dat door prijsdiscriminatie die mensen naar het concert gaan, die er het meeste nut aan ontlenen. Natuurlijk heeft niet iedereen even veel geld. Maar toch: zo belachelijk is prijsdiscriminatie in essentie niet.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2016, 11:58
Verwijderd
Bullshit

Je hebt ook ticketswap
Met citaat reageren
Oud 14-07-2016, 12:02
Verwijderd
Wat is precies bullshit?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2016, 12:05
Verwijderd
Je hele lulverhaal
Met citaat reageren
Oud 14-07-2016, 12:06
Verwijderd
Sterk beargumenteerd weer
Met citaat reageren
Oud 14-07-2016, 12:14
Verwijderd
Ik kan ook poep gooien? Dan zitten we op hetzelfde niveau.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2016, 12:48
Carn
Carn is offline
Citaat:
Het voelt aan als een parasitaire dienst (ik denk dat het dat gewoon is overigens, niks "aanvoelen" - of gaat een deel van de extra opbrengst naar de artiesten en organisatie van het concert? Carn weet jij dit?). Maar maakt dat nou echt zo veel uit voor jou? Als jij maar naar het concert kan gaan.
Zeer waarschijnlijk niet; het is nogal variabel bij wie de centen aan de strijkstok blijven hangen. Doorgaans krijgen artiesten een gage. Of zijn zelf in dienst bij hun eigen BV en betalen op die manier zichzelf uit. Er zijn ook scenario's dat de 'artiest' de locatie afhuurt en op die manier een deel van de ticketsales opstrijkt; enfin, er zijn nogal wat constructies mogelijk.

Overigens heb je aan de andere kant van het spectrum ook sites zoals 'Vakantieveilingen'; waar je voor een paar euro ook tickets kan krijgen voor evenementen. Exploitanten willen gewoon genoeg mensen binnen hebben (grootste deel van de omzet komt vaak uit de biertap, alhoewel dat bij Phillip Glass wat anders zal zijn; waarschijnlijk is dat eerder publiek die 30+ is en meer besteedbaar inkomen heeft) en zullen linksom of rechtsom de tent vol willen hebben. Vooral bij festivals worden dan vaak opeens 100den kaarten 'weggegeven' via win-acties / wedstrijden (doe nu mee! laatste kaarten!!), en de gastenlijst wordt opeens heel open ('je staat er op +2!). Veel moderne zalen zijn ook enigszins modulair opgebouwd om makkelijker te kunnen schalen qua capaciteit. Het is allemaal een beetje een wassen neus; behalve als het al binnen een paar dagen echt is uitverkocht.
Oud 14-07-2016, 12:51
bloodyb
bloodyb is offline
Citaat:
Wat is precies bullshit?
Je laten bannen en dan met een ander account weer vrolijk gaan forummen.
Oud 14-07-2016, 12:53
Verwijderd
Wat een sfeertje weer jongens!
Met citaat reageren
Oud 14-07-2016, 12:58
Verwijderd
Citaat:
Ah, gaat het om niveau? Ik heb wetenschappelijke onderzoeken die ondersteunen wat ik zeg, bijvoorbeeld:

The Allocative Cost of Price Ceilings (Davis, Lucas W.; Kilian, Lutz.)

Resource allocation, affluence and deadweight loss when relative consumption matters (Eaton, B. Curtis; Matheson, Jesse A.)

En mijn favoriet, slightly related maar leuk om te noemen:

The Deadweight Loss of Christmas (Waldfogel, Joel)
Met citaat reageren
Oud 14-07-2016, 13:00
Verwijderd
Citaat:
Zeer waarschijnlijk niet; het is nogal variabel bij wie de centen aan de strijkstok blijven hangen. Doorgaans krijgen artiesten een gage. Of zijn zelf in dienst bij hun eigen BV en betalen op die manier zichzelf uit. Er zijn ook scenario's dat de 'artiest' de locatie afhuurt en op die manier een deel van de ticketsales opstrijkt; enfin, er zijn nogal wat constructies mogelijk.

Overigens heb je aan de andere kant van het spectrum ook sites zoals 'Vakantieveilingen'; waar je voor een paar euro ook tickets kan krijgen voor evenementen. Exploitanten willen gewoon genoeg mensen binnen hebben (grootste deel van de omzet komt vaak uit de biertap, alhoewel dat bij Phillip Glass wat anders zal zijn; waarschijnlijk is dat eerder publiek die 30+ is en meer besteedbaar inkomen heeft) en zullen linksom of rechtsom de tent vol willen hebben. Vooral bij festivals worden dan vaak opeens 100den kaarten 'weggegeven' via win-acties / wedstrijden (doe nu mee! laatste kaarten!!), en de gastenlijst wordt opeens heel open ('je staat er op +2!). Veel moderne zalen zijn ook enigszins modulair opgebouwd om makkelijker te kunnen schalen qua capaciteit. Het is allemaal een beetje een wassen neus; behalve als het al binnen een paar dagen echt is uitverkocht.
Hmm ok thanks. In dit geval dus inderdaad waarschijnlijk parasitaire dienst, al is het maar de vraag of ze er significant mee verdienen.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2016, 13:09
Carn
Carn is offline
Citaat:
Hmm ok thanks. In dit geval dus inderdaad waarschijnlijk parasitaire dienst, al is het maar de vraag of ze er significant mee verdienen.
Ja, dat zal een beetje hit and miss zijn; dat zal ook het grootste risico zijn. In feite dus niet veel anders dan de figuren die bij de ingang van een -willekeurig uitverkocht evenement- staan en nog enkele kaartjes te koop aanbieden. En als het niet uitverkocht is dan kan je goedkoop naar binnen; men moet er toch van af. Het zal me niet verbazen als er wel ergens een onderzoekje is naar de verhoudingen tussen populariteit (van/vraag naar) product vergeleken met early en late buyers in het verschil in kosten.

Ik vind ook het hele 'early bird' concept wat vaag; het is natuurlijk ook vooral voor evenementen vaak gewoon een vorm van voorfinanciering; lijkt me vrij gevaarlijk om daar veel aan op te hangen (tenzij je evenement dusdanig succesvol is dat mensen toch wel blijven komen).
Oud 14-07-2016, 21:20
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Ik snap je gevoel dat het belachelijk is - je hebt het gevoel dat je een oor aangenaaid wordt. Dat je meer betaalt dan het kaartje "waard" is. Maar toch. Er zijn blijkbaar mensen die meer over hebben voor een ticket dan de face value. Is het zo erg dat dat dan betaald wordt?

Als je morgen een vliegticket boekt voor een vlucht naar Zuid-Europa in oktober, is die vlucht een stuk goedkoper dan dat je hetzelfde ticket boekt eind september. Dat vinden de meeste mensen volgens mij helemaal niet belachelijk, ze zijn er juist trots op hoe goedkoop ze het vroege ticket hebben kunnen scoren (als er al enige emotie bij komt kijken that is ).

Als je zelf op marktplaats iets verkoopt, doe je dat, binnen wat voorwaarden, aan de hoogste bieder, neem ik aan. Ook als die meer biedt dan jij verwacht had.

Het essentiele verschil hier is dat het erg zichtbaar is dat een tussenkantoor er aan verdient. In het voorbeeld van de vlucht gaan de opbrengsten naar de luchtvaarmaatschappij en op marktplaats naar jou. Het voelt aan als een parasitaire dienst (ik denk dat het dat gewoon is overigens, niks "aanvoelen" - of gaat een deel van de extra opbrengst naar de artiesten en organisatie van het concert? Carn weet jij dit?). Maar maakt dat nou echt zo veel uit voor jou? Als jij maar naar het concert kan gaan.

In zekere zin is prijsdiscriminatie een goede zaak - het zorgt er voor dat de tickets terecht komen bij de mensen die er het meest voor over hebben. Als iedereen even veel geld zou hebben (en nog wat voorwaarden die ik niet zal benoemen), zou je kunnen stellen dat door prijsdiscriminatie die mensen naar het concert gaan, die er het meeste nut aan ontlenen. Natuurlijk heeft niet iedereen even veel geld. Maar toch: zo belachelijk is prijsdiscriminatie in essentie niet.
In het geval van vliegtickets denk ik dat het belachelijke of vervelende er voor veel mensen in zit hoe onvoorspelbaar de prijs is, en hoe lastig het voor een niet-expert in de luchtvaart is om vast te stellen of iets een redelijke prijs is. En zeker voor reguliere lijnvluchten is het verschil met treinreizen groot. Hoewel treinmaatschappijen in andere landen vaak ook wel dynamische prijzen hebben, maar over het algemeen worden die via vaste regels aangepast (2 maanden vooruit: -20%, in de schoolvakantie -10% etc), terwijl vliegtickets zomaar ineens omhoog kunnen schieten.

Natuurlijk kun je er een voordeel uit slaan als je er een studie van maakt of gewoon geluk hebt, maar voorspelbare kosten zijn voor de consument gemakkelijk en geven vertrouwen. Als er een vliegmaatschappij was met zo'n model zou er graag gebruik van maken.

Citaat:
Bullshit

Je hebt ook ticketswap

Je hele lulverhaal

Typisch... Lees je posts een terug, krab jezelf eens goed achter je oren en vraag je eens af of je echt over zijn niveau moet beginnen, Spawn
Oud 14-07-2016, 21:20
Not for Sale
Not for Sale is offline
Trouwens, Philip Glass, Koyaanisqatsi, yeah awesome zie avatar
Oud 17-07-2016, 08:19
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Je hele lulverhaal
Geen lulverhaal. De markt maakt slim gebruik van onbenut consumentensurplus; datgene wat sommige consumenten meer bereid zijn te betalen dan de marktprijs.
Het voelt als consument niet zo leuk dat bedrijven proberen ook dat stukje consumentensurplus binnen te halen, maar het is wel effectief.
Oud 19-08-2016, 11:13
bloodyb
bloodyb is offline
Toch maar kaartje gekocht en vanmiddag naar de Bijlmer!
Oud 19-08-2016, 18:31
betercore
betercore is offline
Citaat:
Noob!
Oud 19-08-2016, 21:05
bloodyb
bloodyb is offline
Het was erg leuk en ik dacht nog even aan NFS!
Oud 20-08-2016, 17:31
Verwijderd
WAAAaaah
Met citaat reageren
Oud 20-08-2016, 17:32
Verwijderd
ik vind philip glass wel een goeie
Met citaat reageren
Oud 20-08-2016, 19:35
bloodyb
bloodyb is offline
Dan heb je wat gemist lieve Miekeminimaalpieke!
Oud 20-08-2016, 20:09
Carn
Carn is offline
Huhu, komt.
Oud 20-08-2016, 20:32
bloodyb
bloodyb is offline
Dat is dan weer niet gebeurd, schat ik..
Oud 20-08-2016, 21:15
Holland Oates
Holland Oates is offline
Morgen op lowlands!!!
Oud 20-08-2016, 21:26
Abby.
Abby. is offline
Citaat:
Morgen op lowlands!!!
Ik zag het ja, omg.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2016, 22:01
bloodyb
bloodyb is offline
Philip Glass?
Oud 20-08-2016, 22:13
bloodyb
bloodyb is offline
Niet met bier gooien hė! Daar kan het orgel niet tegen
Oud 21-08-2016, 18:01
bloodyb
bloodyb is offline
Iemand nog wezen kijken?
Oud 21-08-2016, 23:42
Holland Oates
Holland Oates is offline
Het was fucking mooi. Jammer van de harde bassen van de andere tent en de krakende bekers, maar dat mocht de pret niet drukken.
Oud 22-08-2016, 01:16
bloodyb
bloodyb is offline
Met hoeveel waren ze eigenlijk?
Oud 22-08-2016, 01:24
Holland Oates
Holland Oates is offline
Oei, kon het niet goed zien, maar een stuk of 8, kan dat?
Oud 22-08-2016, 11:35
bloodyb
bloodyb is offline
Ja kan wel kloppen. Op de site van Lowlands stond 15 man en toen dacht ik: Huh? Voor een festival vliegen ze nog 5 man extra in?
Oud 22-08-2016, 11:36
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Het was erg leuk en ik dacht nog even aan NFS!
Yay!
Oud 22-08-2016, 11:38
bloodyb
bloodyb is offline
Maar 5 seconde ong. hoor!
Oud 22-08-2016, 15:05
Carn
Carn is offline
Citaat:
Ja kan wel kloppen. Op de site van Lowlands stond 15 man en toen dacht ik: Huh? Voor een festival vliegen ze nog 5 man extra in?
13 koppen ensemble + dirigent + ome Fliep zelf als ik 3voor12 mag geloven; dus dat is 13 of 15 man naar gelang je telling
Oud 22-08-2016, 18:11
bloodyb
bloodyb is offline
Als ik HO moet geloven zaten er 8 musici te spelen en te zingen (incl. dirigent en ome Flip) net zoals in de Bierhal. Maar als je geluidstechneuten en p.a.'s gaat meetellen zal je al gauw op 13/15 man uit komen.
Oud 22-08-2016, 18:41
Maaike.sann
Maaike.sann is offline
Volgens mij stond er meer dan 8 man, 15 lijkt me accurater. Vette shit trouwens
Oud 22-08-2016, 19:20
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Geen lulverhaal. De markt maakt slim gebruik van onbenut consumentensurplus; datgene wat sommige consumenten meer bereid zijn te betalen dan de marktprijs.
Het voelt als consument niet zo leuk dat bedrijven proberen ook dat stukje consumentensurplus binnen te halen, maar het is wel effectief.
Maar wat nu als je als artiest / management je concert voor een schappelijke prijs toegankelijk wil maken en er een derde partij tussenkomt, die niets met verkopende of kopende partij te maken heeft, maar wel de prijs opdrijft?
Oud 22-08-2016, 21:04
bloodyb
bloodyb is offline
Citaat:
Volgens mij stond er meer dan 8 man, 15 lijkt me accurater. Vette shit trouwens
Dat vecht je maar met HO uit. Hoofdzaak is dat je het vette shit vond.
Oud 22-08-2016, 23:47
Holland Oates
Holland Oates is offline
Citaat:
Als ik HO moet geloven zaten er 8 musici te spelen en te zingen
Heehee, ik zei dat ik het niet goed kon zien. Mss waren het er wel meer.
Reageren

Regels voor berichten