Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik snap je gevoel dat het belachelijk is - je hebt het gevoel dat je een oor aangenaaid wordt. Dat je meer betaalt dan het kaartje "waard" is. Maar toch. Er zijn blijkbaar mensen die meer over hebben voor een ticket dan de face value. Is het zo erg dat dat dan betaald wordt?
Als je morgen een vliegticket boekt voor een vlucht naar Zuid-Europa in oktober, is die vlucht een stuk goedkoper dan dat je hetzelfde ticket boekt eind september. Dat vinden de meeste mensen volgens mij helemaal niet belachelijk, ze zijn er juist trots op hoe goedkoop ze het vroege ticket hebben kunnen scoren (als er al enige emotie bij komt kijken that is ![]() Als je zelf op marktplaats iets verkoopt, doe je dat, binnen wat voorwaarden, aan de hoogste bieder, neem ik aan. Ook als die meer biedt dan jij verwacht had. Het essentiele verschil hier is dat het erg zichtbaar is dat een tussenkantoor er aan verdient. In het voorbeeld van de vlucht gaan de opbrengsten naar de luchtvaarmaatschappij en op marktplaats naar jou. Het voelt aan als een parasitaire dienst (ik denk dat het dat gewoon is overigens, niks "aanvoelen" - of gaat een deel van de extra opbrengst naar de artiesten en organisatie van het concert? Carn weet jij dit?). Maar maakt dat nou echt zo veel uit voor jou? Als jij maar naar het concert kan gaan. In zekere zin is prijsdiscriminatie een goede zaak - het zorgt er voor dat de tickets terecht komen bij de mensen die er het meest voor over hebben. Als iedereen even veel geld zou hebben (en nog wat voorwaarden die ik niet zal benoemen), zou je kunnen stellen dat door prijsdiscriminatie die mensen naar het concert gaan, die er het meeste nut aan ontlenen. Natuurlijk heeft niet iedereen even veel geld. Maar toch: zo belachelijk is prijsdiscriminatie in essentie niet. |
![]() |
||
Citaat:
Overigens heb je aan de andere kant van het spectrum ook sites zoals 'Vakantieveilingen'; waar je voor een paar euro ook tickets kan krijgen voor evenementen. Exploitanten willen gewoon genoeg mensen binnen hebben (grootste deel van de omzet komt vaak uit de biertap, alhoewel dat bij Phillip Glass wat anders zal zijn; waarschijnlijk is dat eerder publiek die 30+ is en meer besteedbaar inkomen heeft) en zullen linksom of rechtsom de tent vol willen hebben. Vooral bij festivals worden dan vaak opeens 100den kaarten 'weggegeven' via win-acties / wedstrijden (doe nu mee! laatste kaarten!!), en de gastenlijst wordt opeens heel open ('je staat er op +2!). Veel moderne zalen zijn ook enigszins modulair opgebouwd om makkelijker te kunnen schalen qua capaciteit. Het is allemaal een beetje een wassen neus; behalve als het al binnen een paar dagen echt is uitverkocht.
||
Verwijderd
|
Citaat:
The Allocative Cost of Price Ceilings (Davis, Lucas W.; Kilian, Lutz.) Resource allocation, affluence and deadweight loss when relative consumption matters (Eaton, B. Curtis; Matheson, Jesse A.) En mijn favoriet, slightly related maar leuk om te noemen: The Deadweight Loss of Christmas (Waldfogel, Joel) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vind ook het hele 'early bird' concept wat vaag; het is natuurlijk ook vooral voor evenementen vaak gewoon een vorm van voorfinanciering; lijkt me vrij gevaarlijk om daar veel aan op te hangen (tenzij je evenement dusdanig succesvol is dat mensen toch wel blijven komen).
|||
Citaat:
Natuurlijk kun je er een voordeel uit slaan als je er een studie van maakt of gewoon geluk hebt, maar voorspelbare kosten zijn voor de consument gemakkelijk en geven vertrouwen. Als er een vliegmaatschappij was met zo'n model zou er graag gebruik van maken. Citaat:
![]() ![]()
||
Citaat:
Het voelt als consument niet zo leuk dat bedrijven proberen ook dat stukje consumentensurplus binnen te halen, maar het is wel effectief.
||
Citaat:
|
Als ik HO moet geloven zaten er 8 musici te spelen en te zingen (incl. dirigent en ome Flip) net zoals in de Bierhal. Maar als je geluidstechneuten en p.a.'s gaat meetellen zal je al gauw op 13/15 man uit komen.
||
Citaat:
|
|