Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2016, 17:24
Tigerly
Tigerly is offline
Ik huur van een particulier (tegen een bijzonder gunstige huur). Nu voel ik een beetje aankomen dat zij het huis binnen afzienbare tijd zal gaan verkopen.

Zij kan mij dan volgens mij niet zomaar de huur opzeggen, of ze moet het huis verkopen met mij er in. Maar wat nou als ik het zelf wil kopen? Kan ik dan een soort korting bedingen? Of een uitkoop, mocht ik toch weg gaan?

Vertel! Hoe zit dat!

XOXO Tigerly
Oud 12-10-2016, 17:30
Obelise
Obelise is offline
Zou je even je huurcontract naar me moeten mailen (prive info gewoon weg halen eruit) zal ik dat exact voor je uitzoeken.

Kans is groot dat je er gewoon uitgezet word met een opzeg termijn van 3-6 maanden, en geen korting ontvangt
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:30
Verwijderd
Ze kan het prima verkopen maar koop breekt geen huur. De nieuwe eigenaren moeten duidelijk maken dat ze het pand echt nodig hebben voor iets en dat er geen alternatief is.
That said is wegpesten eenvoudig.

Ja, jij mag het kopen, je kan een korting bedingen maar daar zijn natuurlijk geen wettelijke regels over.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:31
Verwijderd
Citaat:
Zou je even je huurcontract naar me moeten mailen (prive info gewoon weg halen eruit) zal ik dat exact voor je uitzoeken.

Kans is groot dat je er gewoon uitgezet word met een opzeg termijn van 3-6 maanden, en geen korting ontvangt
Dit is onzin en kan in de prullenbak.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:32
Verwijderd
Wow, lastig! Ik denk dat je huurcontract niet perse overgenomen moet worden, maar er wel een opzegtermijn gerespecteerd moet worden?
Je kunt waarschijnlijk onderling wel makelaarskosten etc. vermijden en zo beiden goedkoper uitkomen en je kunt misschien wel wat bespreekbaar maken maar ik denk dat dat ligt aan de huisbaas. Verder zeg ik alleen wat ik denk maar Axel11 weet hier vast alles over!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:32
Verwijderd
In jouw geval zou ik trouwens niet blind varen op hun makelaar maar zelf ook een makelaar inschakelen. Ik gok dat dit niet meer dit jaar rond zal komen, en per 1 januari veranderen de hypotheekregels ook weer, op dit moment moet je bijvoorbeeld 2% van de koopsom contant op tafel leggen (dat mag je niet hypothecair lenen) en dat wordt iets van 4 of 5% volgend jaar.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:33
Verwijderd
Citaat:
Wow, lastig! Ik denk dat je huurcontract niet perse overgenomen moet worden, maar er wel een opzegtermijn gerespecteerd moet worden?
Dit geldt alleen voor antikraak.

Citaat:
Je kunt waarschijnlijk onderling wel makelaarskosten etc. vermijden en zo beiden goedkoper uitkomen en je kunt misschien wel wat bespreekbaar maken maar ik denk dat dat ligt aan de huisbaas. Verder zeg ik alleen wat ik denk maar Axel11 weet hier vast alles over!
Ook dit kan de vuilnisbak in behalve de laatste zin.
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Ze kan het prima verkopen maar koop breekt geen huur. De nieuwe eigenaren moeten duidelijk maken dat ze het pand echt nodig hebben voor iets en dat er geen alternatief is.

Ja, jij mag het kopen, je kan een korting bedingen maar daar zijn natuurlijk geen wettelijke regels over.
Dus is dient het aanvankelijke opzegtermijn gerespecteerd te worden toch? Of werkt dat in Nederland anders? Hier kun je dacht ik iemand gewoon eruit zetten met een opzeg en kan dat versneld gaan als je er zelf in wilt wonen ofzoiets maar ik ken ook nog niet eens de helft
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Dus is dient het aanvankelijke opzegtermijn gerespecteerd te worden toch? Of werkt dat in Nederland anders? Hier kun je dacht ik iemand gewoon eruit zetten met een opzeg en kan dat versneld gaan als je er zelf in wilt wonen ofzoiets maar ik ken ook nog niet eens de helft
Je kan huur voor onbepaalde tijd niet opzeggen, daarom is het onbepaalde tijd, er is dan niet opeens een opzegtermijn. Alleen als je een hospita hebt dan zijn er regels over.

Iemand eruit zetten kan alleen op grond van zelf willen gebruiken van het pand óf op het moment dat je een jaarcontract hebt en dat niet verlengt (een tweede jaarcontract kan geloof ik niet eens meer, waarbij weer een uitzondering is voor antikraak, maar dan wordt het permanent). Verder is er nog een uitzondering voor het niet goed behandelen van het gehuurde.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:34
Obelise
Obelise is offline
Denk dat het wel zeer gunstig voor ze is om het aan jouw te verkopen, als ze dat willen
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:36
Verwijderd
Citaat:
Je kan huur voor onbepaalde tijd niet opzeggen, daarom is het onbepaalde tijd, er is dan niet opeens een opzegtermijn. Alleen als je een hospita hebt dan zijn er regels over.
Ooooh! hier is een 3/6/9 contract en wat daarna gebeurd weet ik niet eens.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:36
Verwijderd
Ik heb de regels regelmatig overtreden en misbruikt om kuthuisgenoten weg te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:37
Verwijderd
waarom waren ze kut?
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
waarom waren ze kut?
Daar zijn maar een miljard topics over. Huisgenoten die hun vrienden opsloten, spullen stalen, sfeerverzieken, te Duits zijn.
Met citaat reageren
Verwijderd
en wat dan eigenlijk als de huisbaas er zelf in wil gaan wonen?
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
en wat dan eigenlijk als de huisbaas er zelf in wil gaan wonen?
Pech. Gehad.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:38
Verwijderd
Citaat:
de huurder bedoel je dan
Nee, de verhuurder.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:38
Verwijderd
de huurder bedoel je dan
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:39
Verwijderd
Euh, is dit alleen bij mij zo?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:39
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Nee.
Oud 12-10-2016, 17:40
Verwijderd
Jon, ik heb het forumgeblackholed.
Met citaat reageren
Verwijderd
oh huh daarnet was het anders ja!!
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
Euh, is dit alleen bij mij zo?
[afbeelding]
Dat had ik gister ook
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:41
Verwijderd
dus eigenlijk zijn in nederland je rechten als huurder sterker dan die van verhuurder? Omdat de huurder kwetsbaarder is of?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:42
Verwijderd
Citaat:
dus eigenlijk zijn in nederland je rechten als huurder sterker dan die van verhuurder? Omdat de huurder kwetsbaarder is of?
Ja en dat is in de meeste West-Europese landen zo in meer of mindere mate.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2016, 17:44
Verwijderd
Oh! Dan is het hier wat minder huurdersvriendelijk, of ik heb het gewoon mis dat kan ook!
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:46
Verwijderd
Veel verhuurders doen net alsof hun neus bloedt. Hoe heet die enge Utrechtse pandjesbaas ook alweer?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:51
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:

Ik kom even bevestigen dat dit klopt

Kleine aanvulling: binnen 3 jaar na verkoop kan de nieuwe eigenaar je er nooit uitzetten, ook niet als hij/zij het pand zelf dringend nodig zou hebben. Met andere woorden: je huurbescherming wordt zelfs (3 jaar lang) sterker bij verkoop.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:53
Tigerly
Tigerly is offline
Kijk! Daar is Axel11 ook, mooi!

Maar wanneer is iets hard te maken dat er geen alternatief is?

En maw: ze moet het dus verkopen met mij er in? Maar dan heb ik toch een goede onderhandelingspositie in beide gevallen? Of ik het nou koop, of wanneer ik vrijwillig vertrek?
Oud 12-10-2016, 17:54
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Oh! Dan is het hier wat minder huurdersvriendelijk, of ik heb het gewoon mis dat kan ook!
In België mag veel meer gewerkt worden met tijdelijke contracten, dus ja, minder huurbescherming.

Laatst gewijzigd op 12-10-2016 om 18:03.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:55
Verwijderd
En de huurprijs, mag die alleen door de index verhoogd?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:56
Verwijderd
Jij weet zoveel
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 17:58
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Kijk! Daar is Axel11 ook, mooi!

Maar wanneer is iets hard te maken dat er geen alternatief is?

En maw: ze moet het dus verkopen met mij er in? Maar dan heb ik toch een goede onderhandelingspositie in beide gevallen? Of ik het nou koop, of wanneer ik vrijwillig vertrek?
Dat is vrij lastig uit te leggen, maar het is heel lastig voor de verhuurder in ieder geval ;p En dus tot 3 jaar na de verkoop toch niet aan de orde.

Ja. Over het algemeen is een verhuurd huis minder gewild dan een leeg huis.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 18:00
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
En de huurprijs, mag die alleen door de index verhoogd?
In België? Ja, alleen jaarlijkse indexatie.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 18:01
Verwijderd
In Nederland bedoel ik, als de huiseigenaar veranderd! Mijn huurprijs wordt aan de jaarlijkse indexatie aangepast ja
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 18:01
Verwijderd
ja want anders koop je het als belegging in feite dan
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 18:04
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
In Nederland bedoel ik, als de huiseigenaar veranderd! Mijn huurprijs wordt aan de jaarlijkse indexatie aangepast ja
De regels omtrent indexatie blijven gewoon hetzelfde als de huiseigenaar verandert.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 18:05
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Toen onze huisbaas zijn hypotheek niet nakwam en de bank het huis wilde verkopen mocht dat ook alleen met ons erin. En wie wil er nou een studentenhuis met vier studeren erin kopen. Toen de bank daarachter kwam hebben ze het teruggetrokken uit de verkoop want dan zou het nog minder opleveren dan onze huisbaas aan hypotheek betaalde
Oud 12-10-2016, 18:36
Carn
Carn is offline
https://www.juridischloket.nl/wonen/...oor-verhuurder

Ons advies:

Koop of verkoop van de woning is geen geldige reden voor huuropzegging. Als de woning wordt verkocht, dan neemt de nieuwe eigenaar het huurcontract over en loopt uw huurcontract gewoon door.
Een nieuwe eigenaar van een woning kan pas na 3 jaar een procedure bij de rechtbank opstarten, waarin hij verzoekt om het huurcontract te beëindigen wegens dringend eigen gebruik. De rechter zal dan een belangenafweging maken.
Op het moment van huuropzegging moet de huurder wel een passende woonruimte kunnen verkrijgen. Verder kan de huurder onderhandelen dat de verhuurder de verhuiskosten betaalt. Het betalen van de verhuiskosten is echter geen plicht van de verhuurder.
Oud 12-10-2016, 18:41
Tigerly
Tigerly is offline
Citaat:
https://www.juridischloket.nl/wonen/...oor-verhuurder

Ons advies:

Koop of verkoop van de woning is geen geldige reden voor huuropzegging. Als de woning wordt verkocht, dan neemt de nieuwe eigenaar het huurcontract over en loopt uw huurcontract gewoon door.
Een nieuwe eigenaar van een woning kan pas na 3 jaar een procedure bij de rechtbank opstarten, waarin hij verzoekt om het huurcontract te beëindigen wegens dringend eigen gebruik. De rechter zal dan een belangenafweging maken.
Op het moment van huuropzegging moet de huurder wel een passende woonruimte kunnen verkrijgen. Verder kan de huurder onderhandelen dat de verhuurder de verhuiskosten betaalt. Het betalen van de verhuiskosten is echter geen plicht van de verhuurder.
Justum!!
Oud 12-10-2016, 18:43
Carn
Carn is offline
Ik weet niet in wat voor woning je woont maar dit kan mogelijk van toepassing zijn voor de verhuurder:

Ons advies:

Biedt de verhuurder een nieuw huurcontract aan dat redelijk is, en gaat u daar niet mee akkoord? Dan mag de verhuurder de huur opzeggen. Deze opzeggingsreden wordt vooral door verhuurders gebruikt als u toestemming voor renovatie weigert of als er sprake is van een wijziging van de huurprijs bij geliberaliseerde woonruimte.

Liberalisatie houdt in dat bepaalde woningen buiten de wet vallen. Een geliberaliseerde woning is een woning met een huurprijs boven € 710,68 (per 1 januari 2016). Bij niet-geliberaliseerde woonruimten mag de verandering in het huurcontract niet de huurprijs of servicekosten zijn.
Oud 12-10-2016, 18:50
Tigerly
Tigerly is offline
Citaat:
Ik weet niet in wat voor woning je woont maar dit kan mogelijk van toepassing zijn voor de verhuurder:

Ons advies:

Biedt de verhuurder een nieuw huurcontract aan dat redelijk is, en gaat u daar niet mee akkoord? Dan mag de verhuurder de huur opzeggen. Deze opzeggingsreden wordt vooral door verhuurders gebruikt als u toestemming voor renovatie weigert of als er sprake is van een wijziging van de huurprijs bij geliberaliseerde woonruimte.

Liberalisatie houdt in dat bepaalde woningen buiten de wet vallen. Een geliberaliseerde woning is een woning met een huurprijs boven € 710,68 (per 1 januari 2016). Bij niet-geliberaliseerde woonruimten mag de verandering in het huurcontract niet de huurprijs of servicekosten zijn.
Hier snap ik geen bal van. En m'n huur was per 1 januari precies 10,68 lager dan dat.
Oud 12-10-2016, 18:53
Axel11
Axel11 is offline
Dat de nieuwe eigenaar zou kunnen besluiten om de woning grootschalig te renoveren en dat je dat vaak niet mag weigeren. Maar is niet erg waarschijnlijk/gebruikelijk. En is iets wat de huidige/elke eigenaar ook zou kunnen doen.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 19:28
Obelise
Obelise is offline
Ga gewoon goed checken wie het koopt, en vraag het aan dat persoon.
Ik weet uit ervaring en practijk, dat je er meestal wors uit gezet met een vergoeding, en niets 3 jaar. Want anders komt er brand, en dan moet je er wel uit.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 19:38
Verwijderd
Citaat:
Ik weet uit ervaring en practijk, dat je er meestal wors uit gezet met een vergoeding, en niets 3 jaar. Want anders komt er brand, en dan moet je er wel uit.
Dat jij je rechten niet kent is jouw probleem en niet die van een ander, achterlijke slampamper, donder op.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 19:44
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 19:47
Carn
Carn is offline
Citaat:
Dat de nieuwe eigenaar zou kunnen besluiten om de woning grootschalig te renoveren en dat je dat vaak niet mag weigeren. Maar is niet erg waarschijnlijk/gebruikelijk. En is iets wat de huidige/elke eigenaar ook zou kunnen doen.
Ik doelde meer op het aanbieden van een nieuw huurcontract bij vrije sector verhuur. (ik ga er nu van uit dat vrije sector gelijk is aan geliberaliseerde huur, zo veel weet ik er ook niet van :0). Zoals ik het begrijp mag de verhuurder een nieuw huurcontract aanbieden met bv een hogere huur (tenzij deze geïndexeerd is). Als de huurder deze weigert dan kan dat verhuurder naar de rechter stappen, en deze zal beoordelen of de verhoging redelijk is en mogelijk de verhuurder dus in het gelijk stellen.
Oud 12-10-2016, 19:52
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Ik doelde meer op het aanbieden van een nieuw huurcontract bij vrije sector verhuur. (ik ga er nu van uit dat vrije sector gelijk is aan geliberaliseerde huur, zo veel weet ik er ook niet van :0). Zoals ik het begrijp mag de verhuurder een nieuw huurcontract aanbieden met bv een hogere huur (tenzij deze geïndexeerd is). Als de huurder deze weigert dan kan dat verhuurder naar de rechter stappen, en deze zal beoordelen of de verhoging redelijk is en mogelijk de verhuurder dus in het gelijk stellen.
Uhm ja, zou kunnen. Maar niet zo relevant als het gaat om de verkoop van een huurwoning.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2016, 20:52
Carn
Carn is offline
Ja, maar dat zou dus een tactiek kunnen zijn om van een huurder af te komen lijkt me.
Oud 12-10-2016, 20:53
Axel11
Axel11 is offline
Er zijn makkelijkere en goedkopere manieren om een huurder weg te pesten dan het aan de rechter voorleggen denk ik
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten