Advertentie | |
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Wow, lastig! Ik denk dat je huurcontract niet perse overgenomen moet worden, maar er wel een opzegtermijn gerespecteerd moet worden?
Je kunt waarschijnlijk onderling wel makelaarskosten etc. vermijden en zo beiden goedkoper uitkomen en je kunt misschien wel wat bespreekbaar maken maar ik denk dat dat ligt aan de huisbaas. Verder zeg ik alleen wat ik denk maar Axel11 weet hier vast alles over! |
![]() |
|
Verwijderd
|
In jouw geval zou ik trouwens niet blind varen op hun makelaar maar zelf ook een makelaar inschakelen. Ik gok dat dit niet meer dit jaar rond zal komen, en per 1 januari veranderen de hypotheekregels ook weer, op dit moment moet je bijvoorbeeld 2% van de koopsom contant op tafel leggen (dat mag je niet hypothecair lenen) en dat wordt iets van 4 of 5% volgend jaar.
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Iemand eruit zetten kan alleen op grond van zelf willen gebruiken van het pand óf op het moment dat je een jaarcontract hebt en dat niet verlengt (een tweede jaarcontract kan geloof ik niet eens meer, waarbij weer een uitzondering is voor antikraak, maar dan wordt het permanent). Verder is er nog een uitzondering voor het niet goed behandelen van het gehuurde. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Kleine aanvulling: binnen 3 jaar na verkoop kan de nieuwe eigenaar je er nooit uitzetten, ook niet als hij/zij het pand zelf dringend nodig zou hebben. Met andere woorden: je huurbescherming wordt zelfs (3 jaar lang) sterker bij verkoop. |
![]() |
|
Kijk! Daar is Axel11 ook, mooi!
Maar wanneer is iets hard te maken dat er geen alternatief is? En maw: ze moet het dus verkopen met mij er in? Maar dan heb ik toch een goede onderhandelingspositie in beide gevallen? Of ik het nou koop, of wanneer ik vrijwillig vertrek?
||
Citaat:
Ja. Over het algemeen is een verhuurd huis minder gewild dan een leeg huis. |
![]() |
|
Toen onze huisbaas zijn hypotheek niet nakwam en de bank het huis wilde verkopen mocht dat ook alleen met ons erin. En wie wil er nou een studentenhuis met vier studeren erin kopen. Toen de bank daarachter kwam hebben ze het teruggetrokken uit de verkoop want dan zou het nog minder opleveren dan onze huisbaas aan hypotheek betaalde
![]()
|
https://www.juridischloket.nl/wonen/...oor-verhuurder
Ons advies: Koop of verkoop van de woning is geen geldige reden voor huuropzegging. Als de woning wordt verkocht, dan neemt de nieuwe eigenaar het huurcontract over en loopt uw huurcontract gewoon door. Een nieuwe eigenaar van een woning kan pas na 3 jaar een procedure bij de rechtbank opstarten, waarin hij verzoekt om het huurcontract te beëindigen wegens dringend eigen gebruik. De rechter zal dan een belangenafweging maken. Op het moment van huuropzegging moet de huurder wel een passende woonruimte kunnen verkrijgen. Verder kan de huurder onderhandelen dat de verhuurder de verhuiskosten betaalt. Het betalen van de verhuiskosten is echter geen plicht van de verhuurder.
||
Citaat:
|
Ik weet niet in wat voor woning je woont maar dit kan mogelijk van toepassing zijn voor de verhuurder:
Ons advies: Biedt de verhuurder een nieuw huurcontract aan dat redelijk is, en gaat u daar niet mee akkoord? Dan mag de verhuurder de huur opzeggen. Deze opzeggingsreden wordt vooral door verhuurders gebruikt als u toestemming voor renovatie weigert of als er sprake is van een wijziging van de huurprijs bij geliberaliseerde woonruimte. Liberalisatie houdt in dat bepaalde woningen buiten de wet vallen. Een geliberaliseerde woning is een woning met een huurprijs boven € 710,68 (per 1 januari 2016). Bij niet-geliberaliseerde woonruimten mag de verandering in het huurcontract niet de huurprijs of servicekosten zijn.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||