Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / Onzin
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-07-2015, 12:31
Katertje
Katertje is offline
Hoe denk jij hierover? Is het haalbaar?

Lijkt het je een supergoed idee? Of juist niet? En waarom dan wel of niet?

http://destadutrecht.nl/politiek/utr...-basisinkomen/

Citaat:
Utrecht start experiment met basisinkomen
16-06-2015 • 10:15
Everhardt2

Utrecht start na de zomervakantie een experiment rond het basisinkomen. Wethouder Victor Everhardt van Werk en inkomen wil graag zien of zo’n basisinkomen in de praktijk werkt. ‘Het kan eenvoudiger als we het systeem weer gaan baseren op vertrouwen.’

Waarom dit experiment?
‘Ik ben nu een jaar wethouder Werk en Inkomen en ik vind het een teken van beschaving dat mensen die, meestal tijdelijk maar vaak ook langer, niet voor hun inkomen kunnen zorgen een uitkering krijgen. Echter aan de andere kant hebben we rond die uitkeringen, vaak gegroeid vanuit wantrouwen, een ontzettend complex controlesysteem opgetuigd. Mensen met een uitkering hebben vaak met meerdere regelingen te maken: de bijstand, de bijzondere bijstand, de huurtoeslag, de kinderbijslag, enzovoorts. En al die regelingen hebben weer hun eigen controlemechanismen, een woud van regels en handhaving. Het is makkelijk om hier in vast te lopen. Het kan eenvoudiger als we het systeem weer gaan baseren op vertrouwen.’
Advertentie
Oud 06-07-2015, 12:31
Carn
Carn is offline
Ik denk dat we de resultaten van het experiment moeten afwachten!
Oud 06-07-2015, 12:33
Katertje
Katertje is offline
Citaat:
Uiteraard, maar dat is geen antwoord op de vraagstelling

Oud 06-07-2015, 12:33
hppa
hppa is offline
klinkt als de bijstand en dat bestaat al
Oud 06-07-2015, 12:34
Katertje
Katertje is offline
Citaat:
klinkt als de bijstand en dat bestaat al
Ja? Krijgt een werkende persoon bijstand?
Oud 06-07-2015, 12:36
Carn
Carn is offline
Citaat:
Uiteraard, maar dat is geen antwoord op de vraagstelling

Ik heb er nog geen mening over behalve "mooi concept op papier maar wil het graag eerst eens structureel zien werken in de praktijk".

Wat denk je zelf?
Oud 06-07-2015, 12:38
Katertje
Katertje is offline
Citaat:
Ik heb er nog geen mening over behalve "mooi concept op papier maar wil het graag eerst eens structureel zien werken in de praktijk".

Wat denk je zelf?
Ik ben mijn mening nog aan het vormen, maar ik sta er tot nu toe positief tegenover, de valkuilen zijn me nog niet helemaal duidelijk.
Oud 06-07-2015, 12:38
hppa
hppa is offline
ik had alleen je quote gelezen en het blijkbaar verkeerd begrepen

maar prima plan hoor, sturen we meteen ook alle asielzoekers naar utrecht!
Oud 06-07-2015, 12:40
Carn
Carn is offline
ik vind het overigens nogal wat, 900 tot 1300 euro per maand. Als ik extreem zuinig zou gaan leven zou ik alsnog met 900 euro mijn vaste lasten kunnen betalen + boodschappen. Het wordt dan wel erg krap, maar goed. Als je een sociale huurwoning zou hebben zou je dus makkelijk enkele honderden euro's per maand kunnen overhouden.
Oud 06-07-2015, 12:40
Carn
Carn is offline
Citaat:
maar ik sta er tot nu toe positief tegenover
Waarom?
Oud 06-07-2015, 12:41
df
df is offline
Citaat:
Ik ben mijn mening nog aan het vormen, maar ik sta er tot nu toe positief tegenover, de valkuilen zijn me nog niet helemaal duidelijk.
Immigratie?
Oud 06-07-2015, 12:44
Carn
Carn is offline
De grootste winst lijkt mij in het terugbrengen van allerlei bureaucratie/administratie. Grootste risico lijkt mij dat er voor mensen een mindere motivatie kan zijn om werk te zoeken. Dit verschilt natuurlijk per persoon en per bevolkingsgroep; dus er moet wel een degelijk 'incentive' zijn om aan de slag te gaan lijkt me.
Oud 06-07-2015, 12:46
Katertje
Katertje is offline
Citaat:
Waarom?
Om de volgende redenen:
  • Minder risico tijdens het wisselen van baan, als je inbetween jobs zit kan je nog je vaste lasten betalen.
  • Laat ruimte voor mantelzorg (tijdstechnisch)
  • Als je kinderen wil, heb je ook daadwerkelijk tijd voor de opvoeding
  • Biedt mogelijkheden voor aanpassing op de arbeidsmarkt als je nieuwe vaardigheden wil leren voor een totaal andere baan hoef je dit als je dat wil niet perse in de avonduren te doen
Oud 06-07-2015, 12:47
Katertje
Katertje is offline
Citaat:
De grootste winst lijkt mij in het terugbrengen van allerlei bureaucratie/administratie. Grootste risico lijkt mij dat er voor mensen een mindere motivatie kan zijn om werk te zoeken. Dit verschilt natuurlijk per persoon en per bevolkingsgroep; dus er moet wel een degelijk 'incentive' zijn om aan de slag te gaan lijkt me.
De incentive zou misschien kunnen zijn dat mensen om zich heen kijken en dus hun buren op een leuke vakantie zien gaan en daarover horen. Waardoor als zij dat ook willen ze aan de bak zullen moeten om bijvoorbeeld een leuke vakantie te kunnen betalen. (als je wat meer wil dan kamperen in eigen land)
Oud 06-07-2015, 12:48
Carn
Carn is offline
Ik heb er overigens geen problemen mee hoor, als ik er 900 ekkies in de maand bij ga krijgen
Oud 06-07-2015, 12:49
Verwijderd
Citaat:
Waarom, het experiment is al meerdere keren uitgevoerd en altijd met positieve resultaten.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2015, 12:50
zeehond23
zeehond23 is offline
Ik ben voor een basisinkomen voor werkende mensen./
Oud 06-07-2015, 12:51
Carn
Carn is offline
Citaat:
Ik ben voor een basisinkomen voor werkende mensen./
Volgens mij is dat ook 'uiteindelijk' de bedoeling, net als dat iedereen recht heeft op AOW en een bijstandsuitkering etc. Maar goed; eerst zien :v
Oud 06-07-2015, 12:53
Carn
Carn is offline
Citaat:
Waarom, het experiment is al meerdere keren uitgevoerd en altijd met positieve resultaten.
Niet in Nederland, naar mijn weten (maar voel je vrij om wat goede voorbeelden aan te halen ). Wat ze in andere landen doen is niet erg vergelijkbaar. Als het bijvoorbeeld in Finland 'goed werkt' heeft dat ook erg te maken met het feit dat ze veel andere overheids- en sociale systemen een stuk beter op orde hebben.
Oud 06-07-2015, 12:55
df
df is offline
Citaat:
dus er moet wel een degelijk 'incentive' zijn om aan de slag te gaan lijkt me.
Die is er al. Of zou jij graag je hele leven rond willen komen van 900 netto per maand?
Oud 06-07-2015, 12:57
zeehond23
zeehond23 is offline
Citaat:
Die is er al. Of zou jij graag je hele leven rond willen komen van 900 netto per maand?
Oud 06-07-2015, 12:59
df
df is offline
?

het basisinkomen is 900 netto per maand (in dit voorbeeld). Als je verder niets gaat doen behalve chips vreten en bier drinken is je inkomen dus 900/maand.

Denk dat de meeste mensen ervoor kiezen dan ook maar te gaan werken ernaast.
Oud 06-07-2015, 12:59
Carn
Carn is offline
Citaat:
Natuurlijk niet. Maar de uitdaging zal meer zitten in de groep die dat wel ambiëren. Het is dus de vraag of je als overheid goedkoper af bent met die groep met 900 euro; of aan een uitkering + alle kosten die daar bij horen.
Oud 06-07-2015, 13:00
hppa
hppa is offline
hmm 900 euro netto en alle mogelijkheden om zwart bij te klussen en zelf je tijd daaraan te bepalen, of 1500 euro netto aan minimumloon met 40 uur per week werken voor een baas. ik kan me voorstellen dat velen die incentive anders zullen zien
Oud 06-07-2015, 13:06
Verwijderd
Citaat:
Niet in Nederland, naar mijn weten (maar voel je vrij om wat goede voorbeelden aan te halen ). Wat ze in andere landen doen is niet erg vergelijkbaar. Als het bijvoorbeeld in Finland 'goed werkt' heeft dat ook erg te maken met het feit dat ze veel andere overheids- en sociale systemen een stuk beter op orde hebben.
Canada. Londen. Nog een paar andere. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het hier anders zal gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-07-2015, 13:07
Verwijderd
Citaat:
hmm 900 euro netto en alle mogelijkheden om zwart bij te klussen en zelf je tijd daaraan te bepalen, of 1500 euro netto aan minimumloon met 40 uur per week werken voor een baas. ik kan me voorstellen dat velen die incentive anders zullen zien
Denkfout dat mensen niet willen werken.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2015, 13:07
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Alle experimenten tot nu toe zijn relatief kleine, geïsoleerde omgevingen. Volgens mij kun je alle effecten op de economie pas inzien op het moment dat de bevolking van je experiment ook de gehele economie draagt. In ons geval dus pas wanneer de gehele eurozone een basisinkomen invoert.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2015, 13:08
Verwijderd
Citaat:
Alle experimenten tot nu toe zijn relatief kleine, geïsoleerde omgevingen. Volgens mij kun je alle effecten op de economie pas inzien op het moment dat de bevolking van je experiment ook de gehele economie draagt. In ons geval dus pas wanneer de gehele eurozone een basisinkomen invoert.
Wat een onzin.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2015, 13:08
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Wat een onzin.
Lekker inhoudelijk
Met citaat reageren
Oud 06-07-2015, 13:09
df
df is offline
Is er ooit een experiment geweest waarbij ook werkende mensen in de onderzoeksgroep betrokken werden en een basisinkomen kregen?
Oud 06-07-2015, 13:10
df
df is offline
Want volgens mij was dat experiment in Londen met zwervers, en in Canada met studenten, jongeren, huismoeders en kunstenaars.
Oud 06-07-2015, 13:14
Verwijderd
Citaat:
Want volgens mij was dat experiment in Londen met zwervers, en in Canada met studenten, jongeren, huismoeders en kunstenaars.
Ja en in Londen was het grootste gedeelte van de zwervers opeens niet meer zwervend en clean, in Canada waren twee generaties later nog steeds positieve effecten te zien zoals veel minder huiselijk geweld. In Salt Lake city kosten zwervers opeens nog maar de helft van wat ze eerder kostten. En in Canada ging het om een heel dorp.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2015, 13:15
Carn
Carn is offline
Citaat:
Canada. .
Dat was een experiment eind jaren 70 in een klein landelijk dorp; dat aanhalen als "zie je wel het werkt!" lijkt me behoorlijk naïef.

Citaat:
Londen
Source please, daar ben ik namelijk wel benieuwd naar.

Verder weet ik dat het men in India en ergens in Afrika succesvol uitvoert bij een paar plattelandsdorpjes; maar dat zijn scenario's waarbij de mensen zelf er al niet te best voor stonden en er niet echt een vangnet was, dus dat vind ik ook niet echt vergelijkbaar.
Oud 06-07-2015, 13:15
Verwijderd
Citaat:
Lekker inhoudelijk
Op dezelfde manier onzin als Amerikanen die beweren dat zorg niet zo ingericht kan worden als in Nederland omdat het land te groot is.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2015, 13:17
Carn
Carn is offline
Dus ik ben met Eleventhour; tijd om dit soort experimenten in de moderne westerse wereld uit te rollen, en dan te oordelen of het ook daadwerkelijk de moeite waard is.
Oud 06-07-2015, 13:17
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Ik ben voor. Bij de huidige arbeidsmarkt lijkt het me zelfs onmisbaar, met veel mensen waarvoor geen werk is en veel mensen die niet zeker weten of ze tot hun pensionering in staat zullen zijn om werk te behouden. Ik vind het niet wenselijk dat mensen constant in onzekerheid leven m.b.t. hun levensonderhoud.

Ik zie echter wel problemen als dit soort dingen in een nationale Alleingang worden georganiseerd, aangezien de kans groot is dat dit er toe leidt dat mensen die vanuit andere EU-lidstaten komen buiten de boot vallen. Dit is nu al zo met uitkeringen, doorgaans moet je eerst een tijdje in een bepaald land gewerkt hebben voordat je recht hebt op een uitkering, terwijl je ook geen recht meer hebt op een uitkering vanuit het land waarin je daarvoor hebt gewoond. Mensen uit andere EU-lidstaten hebben dus een beduidend slechtere positie - onnodig, naar mijn mening, want het is best mogelijk om hier regelingen voor te treffen (doorschuiven van de rekening, Europees fonds, etc.). Dergelijke weeffouten zouden met een basisinkomen moeten worden voorkomen en elke EU-burger zou overal recht moeten hebben op het plaatselijk geldende basisinkomen en dit zou op de achtergrond afgezekerd moeten zijn door Europese regelingen of - liever nog - door een algemene Europese pot waaruit het betaald wordt.
Oud 06-07-2015, 13:26
df
df is offline
Citaat:
Source please, daar ben ik namelijk wel benieuwd naar.
Ik kan het zo snel niet vinden, maar dat ging om een stuk of 15 zwervers. Lijkt me ook niet erg representatief dus.
Oud 06-07-2015, 13:29
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Op dezelfde manier onzin als Amerikanen die beweren dat zorg niet zo ingericht kan worden als in Nederland omdat het land te groot is.
De gehele economie heeft effect op de waarde van geld. Zolang je een paar mensen binnen een economie meer geld geeft, heeft dat amper effect. Als je basisinkomen alleen gebruikt ter vervanging van bijstand + alle regelingen, zal het effect ook niet heel boeiend zijn.

Zodra je iedereen binnen je economie een basisinkomen geeft en mensen daarnaast de kans geeft om een normaal inkomen te verdienen, zal er meer geld in omloop komen. Dat heeft invloed op de waarde van geld.

Veel voorstanders lijken ieder genoemd nadeel of risico "onzin" te vinden en geven daarmee vooral aan dat ze niet inzien hoe complex het verhaal is. Een systeem met alleen maar voordelen bestaat niet.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2015, 13:31
EleventhHour
EleventhHour is offline
Wit-Rusland was overigens een mooi voorbeeld van veel gratis geld en weinig productie/economie
Met citaat reageren
Oud 06-07-2015, 13:34
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Ik kan me trouwens best voorstellen dat een inkomen vanaf een bepaalde hoogte het basisinkomen als het ware 'opeet', dus dat het bedrag dat je krijgt vanaf een bepaald punt geleidelijk aan terugloopt naar nul. Dit moet dan echter wel op een intelligente manier gebeuren, dus niet dat je inkomen vanaf een bepaald punt een tijdlang helemaal niet meer stijgt omdat het basisinkomen eerst 'opgegeten' moet worden.
Oud 06-07-2015, 13:37
df
df is offline
Citaat:
Ik kan me trouwens best voorstellen dat een inkomen vanaf een bepaalde hoogte het basisinkomen als het ware 'opeet', dus dat het bedrag dat je krijgt vanaf een bepaald punt geleidelijk aan terugloopt naar nul.
Maar dan roep je weer een bureaucratie het leven in, groot deel van het basisinkomen draait er nu juist om die redelijk nutteloze controle-bureaucratie de nek om te draaien
Oud 06-07-2015, 13:39
Verwijderd
Citaat:
De gehele economie heeft effect op de waarde van geld. Zolang je een paar mensen binnen een economie meer geld geeft, heeft dat amper effect. Als je basisinkomen alleen gebruikt ter vervanging van bijstand + alle regelingen, zal het effect ook niet heel boeiend zijn.

Zodra je iedereen binnen je economie een basisinkomen geeft en mensen daarnaast de kans geeft om een normaal inkomen te verdienen, zal er meer geld in omloop komen. Dat heeft invloed op de waarde van geld.

Veel voorstanders lijken ieder genoemd nadeel of risico "onzin" te vinden en geven daarmee vooral aan dat ze niet inzien hoe complex het verhaal is. Een systeem met alleen maar voordelen bestaat niet.
Dus je gaat dan maar klepperen over de gehele eurozone terwijl de waarde van geld in Slowakije bijna nul invloed heeft op het geld hier? En het is juist niet complex, je snapt het gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2015, 13:39
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Citaat:
Maar dan roep je weer een bureaucratie het leven in, groot deel van het basisinkomen draait er nu juist om die redelijk nutteloze controle-bureaucratie de nek om te draaien
Ik denk dat je dit grotendeels kunt automatiseren, er moeten inmiddels ook belastingen geheven worden. Maar je moet inderdaad wel uitkijken dat de Verwaltungsaufwand niet groter is dan wat het oplevert.
Oud 06-07-2015, 13:40
Verwijderd
Citaat:
Als je het inricht zoals loonheffingskorting werkt is het helemaal niet complex.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2015, 13:42
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
En het is juist niet complex, je snapt het gewoon niet.
Dat komt vooral omdat jij altijd alles beter weet dan wie dan ook in de wereld :')
Met citaat reageren
Oud 06-07-2015, 13:42
df
df is offline
Citaat:
Verwaltungsaufwand
Oud 06-07-2015, 13:43
Haubenmeise
Haubenmeise is offline
Sorry, ik kon even niet op een mooi Nederlands woord komen, anders had ik dat wel gebruikt.
Oud 06-07-2015, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Dat komt vooral omdat jij altijd alles beter weet dan wie dan ook in de wereld :')
Ik kan er niets aan doen dat jij een dom klein varkentje bent.
Met citaat reageren
Oud 06-07-2015, 13:48
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Sorry, ik kon even niet op een mooi Nederlands woord komen, anders had ik dat wel gebruikt.
overheadkosten is ook niet echt Nederlands en Verwaltungsaufwand klinkt prima
Met citaat reageren
Oud 06-07-2015, 13:50
df
df is offline
Citaat:
oh nee ik vond het gewoon grappig (ook omdat je het schuingedrukt deed). een mooi Nederlands woord ervoor zou ik ook niet weten
Reageren

Regels voor berichten