Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-08-2002, 10:08
Yohst
Yohst is offline
ik pleur dit maar op software, omdat de brander gloedjenieuw is, dus ik denk dat het een softwareprobleem is.

ik heb sinds de aanschaf van mijn Philips CDRW2400 een probleem met de schrijfbuffer die de hele tijd terugschiet naar 6%, en dan weer langzaam bijvult naar 100%.

Hij brand wel gewoon verder, en de CD lukt perfect, maar het zal wel niet zo goed zijn, en het branden duurt aanzienlijk langer. Op 16x duurde 1 volle cd bijna 10 minuten om te branden.

Specs: AMD Duron 1000, 384Mb geheugen (waarvan 74% beschikbaar), 40Gb HD (5400), Win98, Nero 5.5.8

Iemand een idee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2002, 13:42
Noisecrew
Noisecrew is offline
10 minuten voor een volle CD op 16x lijkt me normaal, en die buffer doet ook normaal naar mijn weten want als je een CD 'on the fly' overschrijft op volle toer (bij jou 16x ?) kan deze soms ff niet bijhouden. nero heeft iets om Buffer Underrun te voorkomen en geeft op het laatste een venstertje weer met informatie hoeveel keer het is voorkomen.

MAW: het is allemaal normaal
Oud 23-08-2002, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Noisecrew schreef:
10 minuten voor een volle CD op 16x lijkt me normaal, en die buffer doet ook normaal naar mijn weten want als je een CD 'on the fly' overschrijft op volle toer (bij jou 16x ?) kan deze soms ff niet bijhouden. nero heeft iets om Buffer Underrun te voorkomen en geeft op het laatste een venstertje weer met informatie hoeveel keer het is voorkomen.

MAW: het is allemaal normaal
Dat is gelul. Tenzij je het inlezen van de bron-CD mee telt in deze. Maar dat kan ik niet 'zien' in jouw reactie.

Een snel rekensommetje leert dat op 16x branden ongeveer een minuut of 5 duurt, uitgaande van een volle 80 minuten CD. Je hoort ook geen buffer underrun te krijgen, laat staan je buffer zo krap vol.

Wat de topicstarter zou kunnen doen is..

- Check even of DMA voor de drives wel aanstaat. Ga naar Start -> Instellingen -> Configuratiescherm -> Systeem -> Apparaatbeheer -> DVD/CD-ROM stations -> (drive) -> Eigenschappen. Vink DMA-gebruiken aan. (Wanneer je Windows XP draait moet je even opzoeken hoe je DMA inschakelt, ben een beetje lui en vergeetachtig).

- Check ook even of je CONFIG.SYS geen oude CD-R drivers laadt. Zo ja, REM ze weg. (Zet voor de regel een REM(spatie)).

- Wissel van CD-R media. Onderschat dat niet! Probeer eens een ander 'merk' CD'tje. Probeer CD-R's te krijgen van Mitsui of Taiyo Yuden; da's altijd goed. Anderen zijn domweg minder goed.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten